Recenze - Plamen a květ

Orig. název: The Flame and the Flower
Název série: Birmingham
Rok: 1972; v ČR 2016
Počet stran: 416
Nakladatelství: Ikar
Přeložila: Jaroslava Novotná

Příběh Heather, ženy nevídané krásy s líbeznými křivkami, slonovinovou pletí a safírovými očima, s tmavými vlasy, které jí sahají až po pás, a Brandona, zkušeného a životem protřelého námořního kapitána, se odehrává v gregoriánském období, kdy Anglie procházela značnými změnami. Na počátku tohoto čtivého vyprávění je Heather osmnáctiletá dívka, která, ač zvyklá na bezstarostný londýnský život, musí po smrti rodičů posluhovat lakotné tetě a nosit její staré, neforemné šaty.

Z naivní půvabné dívky se postupně stává krásná a oduševnělá žena, jejíž ženství je ještě znásobeno mateřstvím. Kouzlo její osobnosti způsobí, že z bezohledného Brandona se stává zralý a odpovědný muž, který svou trpělivostí a oddaností nakonec získá její lásku. (databazeknih.cz)

Heather je mladá, krásná dívka a také je sirota, která žije u svých příbuzných. Její teta se k ní chová hůře jak je služce, Heather musí nosí její staré oblečení (o několik velikostí větší) a stále poslouchá nemilé řeči na její zesnulou maminku. Dívka se již nemůže dočkat dne, kdy od tety odejde a začne pracovat. Když přijede příbuzný její tety a nabídne jí, že ji vezme s sebou do Anglie, kde z ní udělá učitelku, Heather okamžitě souhlasí. Netuší však, že William s ní má nečetsné úmysly. Skutečně ji odveze do Anglie, ale chce si tam s ní užít a pak z ní udělat společnici.

William se pokusí vzít si Heather nasílu, ale dívce se podaří ubránit se. Nešťastnou náhodou ale Heather Williama zraní nožem. Ze strachu, že muže zabila prchá z jeho domu. Zoufalá bloumá ulicemi, když si všimne, že ji dva muži pronásledují. Pojme podezřejní, že se jedná o muže zákona a nakonec tedy jde s nimi. Muži ji odvedou na loď ke kapitánovi Birminghamovi. Ten je okouzlen její krásou a neodolá a pomiluje se s ní. Heather se částečně brání a částečně také ne. Až ráno se dozvídá, že kapitán Brandon Birmingham není žádný policista. Ten je její krásou natolik okouzlen, že si ji chce mít u sebe po dobu, co bude v Anglii. Heather se ale tato představa vůbec nelíbí. Ačkoliv si uvědomuje, že přišla to nejcenější, co měla, o svůj věneček, bojuje o svou záchranu. Podaří se jí uprchnout a vrátit se ke své tetě, kde se ale velmi trápí.

Po několika týdnech jí je stále špatně, vše ale přikládá z trápení, které prožila a denně prožívá. Její teta si všimne ale pravého důvodu - jejího těhotenství. Heather se nakonec přizná, jak vše bylo. Vynechá pouze tu část, kdy se utkala proti WIlliamovi. Má totiž stále strach, že by ji za jeho vraždu mohli pověsit.

Brandon je nakonec donucen vzít si Heather. Její vlivný kmotr, který se o ni vždy chtěl starat ale bohužel měli přednostní právo její teta a strýc, přes vydírání donutí Brandona k zodpovědnosti. Ten opouští svou snoubenku a bere si Heather. Hned od prvního dne jejich manželství jí ale slibuje, že toto manželství bude plné utrpení.

Heather - mladá sirotka, která je velmi krásná, po smrti rodičů žije v utrpení
Brandon - bohatý kapitán, který si rád užívá
Louisa - snoubenka Brandona, žena která si umí užívat

Vlastním nejnovější vydání s dámou v rudé róbě, tato obálka se mi líbí. První dvě obálky výše jsou naše české (druhý obrázek jsem bohužel objevila jen SK). Poslední dvě jsou původní obálky, které mi ale přijdou hrozné.

Poprvé, když jsem si přečetla anotaci, tak jsem si pomyslela, že se jedná o příběh jako z telenovely. Četla jsem dost pozitivní reakce a nakonec jsem knihu dostala od Ježíška. Ano, byla na mém wishlistu.

Do knihy jsem se začetla téměř okamžitě. Autorka rozhodně umí psát a vypsat pocity všech postav. Vše je vyprávěno z pohledu třetí osoby, což pro mě bylo rozhodně příjemnou změnou. Kniha spatřila světlo světa již v roce 1972 a měla obrovské problémy, aby se vůbec mohla vydat. Autorce knihu odmítali vydat s tím, že je příliš obsáhlá a na tu dobu dost odvážná. Nakonec ale její knihu vydali, což je rozhodně dobře.

Tato červená knihovna není samý med a cukr, je to romantický, dramatický a dobrodružný příběh o jedné mladé dívce, ze které se stává samostatná žena. Každá postava je krásně vykreslena a popsána. Při čtení jsem měla pocit, že přede mnou běží film. Nerada jsem knihu odkládala a těšila se, jak to bude pokračovat. Ve stejnou dobu jako já, četla knihu i moje sestřička, a i jí se kniha velmi líbila. Příběh je plný zvratů a čte se tak lehce, že se ani nenadějete a budete na konci.

Heather to v životě neměla vůbec jednoduché, byla to tak trochu Popelka, která si vzala bohatého prince a přesto ale nemohla najít stěstí. Brandon byl přitažlivý a charismatický muž, který už měl něco za sebou. Nebylo snadné ho jentak obelhat. Heather se mu velmi líbila a přitahovala ho pokaždé, jakmile mu byla nablízku. Zároveň si ale slíbil, že se jí nedotkne. Jejich tělesná přitažlivost byla bijící. Každá strana byla nabitá chemií mezi nimi a přitom se ale mezi nimi nic neodehrálo, kromě tedy hašteření, kterým končil téměř každý jejich rozhovor. Neuvěřitelné, jak mezi sebou bojovali a přitom čím dál podléhali tomu druhému. Kterého z hrdinů jsem měla radši? Upřímně jak v čem. Brandon byl čestný muž, který ale také dokázal ublížit svými slovy a jednáním.

Zároveň bylo kouzelné pozorovat jak se jejich vztah měnil postupujícím těhotenstvím. Heather a Brandon se postupně sžívali a bojovali se vzájemnou vášní. Tak tvrdohlavé berany jsem již dlouho neviděla.

Závěr knihy mi přišel trošku urychlený. Sice situace dost vygradovala a možná to ani nešlo zpomalit. Závěr byl dobrodružný a ačkoliv jsem jednu věc očekávala, ten zbytek mě dost překvapil. Záporné postavy v této knize měli smysl. Přiznám se, že mě velmi bavila bývalá snoubeka Brandona. Louisa byla intrikánka jak poleno. Tolik toužila po Brandonovi, že znenáviděla Heather.

Kniha se mi líbila a nelituji jejího přečtení. Bylo to kouzelné čtení, které mi doslova ubíhalo mezi prsty. Každou další stranou jsem si již myslela, že se konečně dají dohromady, ale zase nic.

Co se týče názvu, ten ke knize padne jako ulitý. Plamen jejich vášně a květ jejich lásky.

Rozhodně doporučuji všem romantickým duším, ale také všem, kteří mají rádi historické romány, protože dobrodružství je v této knize velkou součástí. Už se těším na další knihy od autorky.