Recenze - Ten, kdo stojí v koutě


Autor: Stephen Chbosky
Orig. název: The Perks of Being a Wallflower
Pořadí v sérii: #-
Rok: 1999; v ČR 2012
Počet stran: 216
Nakladatelství: Brio - Slovart
Překlad: Vratislav Kadlec



Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.(databazeknih.cz)




Charlieho čeká první den na střední škole, a jako každý teenager má i Charlie z tohoto obavy. Charlie nikdy nebyl mezi spolužáky nijak oblíbený. Z tohoto důvodu se obával, že bude opět outsider. Ačkoliv tomu zprvu nevěřil, najde si brzy dva skvělé přátele - kamarádku Sam a jejího nevlastního bratra Patrika. Konečně se dpstává do party a cítí se normálně.

Charlie začíná řešit i první vztahy a svou platonickou lásku k Sam, která je ale starší než on, a bere Charlieho jen jako svého kamaráda. Charlie má ale tajemství, o kterém vlastně ani pořádně neví...

POSTAVY:
Charlie - citlivý chlapec, který se snaží najít své místo v životě, zbožňuje Sam
Sam - čtvrťačka, která má ráda muže a je správně střeštěná

OBÁLKA:
Mám doma tu druhou obálku a musím za sebe říct, že je prostě strašná. Takový sešit s fotkou v rohu, kdybych si knihy měla všimnout v knihkupectví, pomyslela bych si, že to je nějaký nepovedený zápisník a šla bych dál.

FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ:
Existuje film z roku 2012, který jsem stále ještě neviděla.



MOJE HODNOCENÍ:
Kniha psaná v dopisech, která je vhodná pro čtenáře od 12 let (jak uvádí sám obal knihy). Vzhledem k tomu, že mám skoro jednou tolik let, tak jsem nad knihou váhala, ale protože mi ji všichni chválili, pustila jsem se do ní. Příběh je vyprávěn formou dopisů, kdy se nikdy nedozvíme, komu ty dopisy Charlie píše.

Charlie je velmi citlivý chlapec, který nám až v závěru příběhu odhalí, proč vlastně takový je. Tento fakt pro mě byl šokující a nečekaný. Autor to hezky promyslel a tzv. třešničku ponechal na samý závěr, kdy mi vše krásně zapadlo dohromady.

Kniha je často přirovnávána ke knize Hvězdy nám nepřály, ale to mě osobně nepřišlo. Kniha mi přišla lehká pro mladší čtenáře. Já jsem z ní bohužel tak paf nebyla. Psychoogický příběh, který určitě nadchne mladší čtenáře. Mě neurazil, ale ani nenadchl.

60%

1 komentář

  1. Jsem zde, abych poděkoval DR ISIKOLOVI za jeho pomoc při záchraně mého vztahu. Můj přítel mě opustil, protože jsem se rychle vzpamatoval a několikrát jsem s ním bojoval kvůli nejistotě, když jsem ho viděl, jak se kdy sblíží s jinou dámou. Nenašel jsem žádný lepší způsob, jak ho přimět, aby se ke mně vrátil a DR ISIKOLO mě zachránil. Když jsem ho kontaktovala, řekl mi vše, co jsem potřebovala vědět o tom, jak bude láska a spojení mezi mnou a mým mužem obnoveno. Vyhověl jsem a on bez váhání udělal práci a hned po 48 hodinách mi můj přítel zavolal. Jsem šťastný a plný života díky laskavosti DR ISIKOLO. Vyzývám každého, kdo má problémy, aby ho nyní kontaktoval a on vám jistě pomůže. E-mail: isikolosolutionhome@gmail.com nebo pokud dáváte přednost WhatsApp/Viber text: +2348133261196

    OdpovědětVymazat

Albatros