Recenze - Fantastická zvířata a kde je najít - původní scénář

Autor: J. K. Rowling
Orig. název: Fantastic beasts and where to find them: The original Screenplay
Rok: 2016; v ČR 2017
Počet stran: 288
Nakladatelství: Albatros
Překlad: Helena Švachová

Příběh Fantastická zvířata a kde je najít začíná v roce 1926, kdy se Mlok Scamander - kterého hraje držitel Oscara Eddie Redmayne - vrací z cesty po světě, během níž našel a zdokumentoval pestrou škálu kouzelných tvorů. Nakrátko se zastaví v New Yorku a zase by z něj bez nehody odjel… nebýt nečara Jacoba, ztraceného magického kufříku a útěku několika Mlokových fantastických stvoření, která by mohla způsobit světu nečarů i čarodějů pořádné problémy. (databazeknih.cz)

New York roku 1926. Hlavní hrdina, odborník na kouzelné tvory Mlok Scamander přijel do města na krátký čas jen se svým kufrem plným kouzelných zvířat. Bohužel má hned na začátku smůlu, před bankou mu totiž uteče hrabák. Hrabák je zvířátko velmi milé, ale má jeden nešvar - miluje vše, co se leskne. Díky tomu se cítí v bance jako v ráji. Mlok si jeho útěku samozřejmě hned všimne a vydá se po jeho stopě. Díky tomu se setkává s mudlem Jacobem, který přišel do banky žádat o úvěr. Jacob má to štěstí nebo smůlu, že se stále nechtěně motá v Mlokově přítomnosti a přitom vidí věci, které by neměl. Mlok, vědom si toho, že mu musí vymazat paměť je nucen, brát ho všude s sebou. Začíná neskutečně zábavná a dobrodružná cesta za dopadením hrabáka.

Jacob nakonec odejde z banky domů a omylem si odnese místo svého kufru právě ten Mlokův. Jelikož s ním neumí zacházet, stane se, že mu z kufru uteče několik dalších tvorů. Mlok, který namísto toho, aby hledal svůj kufr, je nucen předstoupit před KOKUSA a vysvětlit svou přítomnost v New Yorku. Proti němu bohužel hraje i fakt, že se v poslední době objevuje záhadné a vysoce nebezpečné zjevení, které ničí a zabíjí. Tina, která tam Mloka přivedla se snaží si přilepšit.

Mlok - studoval na Bradavicích ale školu nedokončil, miluje zvířata a snaží se je chránit
Tina - ráda by postoupila v práci, ale všichni ji spíše shazují a nic jí nedovolí. Po setkání s Mlokem má pocit, že přišla na něco velkého, čímž by konečně mohla získat aspoň trošku toho uznání
Jacob - nečar, který si touží otevřít pekárnu
Queenie - sestra Tiny, je velmi milá a krásná, umí číst myšlenky

Albatros ponechal půvdní obálku s přebalem. Kouzelná a neskutečně mazlivá obálka vás nutí se na knihu stále dívat nebo na ni neustále sahat. Pod přebalem se navíc skrývá úžasný hrabák.

Než jsem četla knihu, viděla jsem film. Film se mi líbil, ale nestal se mým nejoblíbenějším. Všichni ho kolem mě neskutečně chválili ale já měla pořád pocit, že nechápu proč. Možná to bylo tím, že jsem od filmu čekala daleko víc.

Fantastická zvířata a kde je najít je psána v podobě scénáře. Poprvé jsem četla scénář a díky tomu, že jsem nejprve viděla film, kniha se mi četla krásně. Před očima jsem měla film a neskutečně jsem si četbu užívala - dokonce víc, než když jsem viděla film. Po shlédnutí filmu jsem si říkala, OK tak bylo to fajn, ale proč z toho všichni šílí? Až postupně jsem zabředávala do tohoto neskutečného příběhu.

Fantastická zvířata byla vymyšlena opravdu bravůrně, mými nejoblíbenějšími postavami byli Větvík a Hrabák. Tyto dvě rostomilá zvířátka dostali v knize (i ve filmu) větší prostor, než ta ostatní.

Velmi mě pobavilo, že zatímco v HP jsou neznalci kouzel mudlové, v New Yorku se jim říká nečarové. Věřím, že postupně se odkryje daleko víc rozdílů.

Kdo nečetl nebo neviděl Harryho Pottera dle mého názoru nebude mít problém s touto knihou, není nutné předem mít nastudovanou sérii HP. Já osobně nemám HP stále dočtenou, uvízla jsem před pátým dílem, ale rozhodně Harryho dočtu.

Jacob Kowalski je nečar, který se u Mloka jen nachomítnul, za to se mu nesmírně zalíbí Tinina sesra Queenie. Jejich postupně rozvíjející se vztah byl milým okořeněním příběhu, a já už se teď nemůžu dočkat, jak to s nimi bude pokračovat.

Zatímco první díl této pěti dílné série začíná jako pohádka, postupně se z ní stává příběh daleko temnější. Další pokračování bude jistě ještě velmi zamotané.

Ačkoli preferuji klasický román, kniha se mi četla velmi dobře a pěkně rychle ubíhala pod rukama. Navíc každá strana je pěkně graficky vyzdobená, takže je stále na co se dívat.

Knihu mohu všem jen doporučit.