Recenze - Vánoční koleda

Orig. název: A Christmas Carol
Rok: 1843; v ČR 2016
Počet stran: 152
Nakladatelství: Petrkov
Přeložili: Emanuel a Emanuela Tilschovi
Ilustrace: Roberto Ennocenti

Obchodník Ebenezer Skruž je lakotný. Vlastně miluje jen jedno - peníze! Hromadí je a škudlí, kde se dá. Ani o Vánocích, svátcích klidu a míru, nedokáže být laskavý a štědrý. Brzy se ale má všechno změnit...
O Štědrém dnu má Skruž podivnou vidinu, ve které ho navštíví jeho zemřelý společník Jakub Marley. Tajemným hlasem mu prozradí, že se mu zjeví tři duchové, kteří starému skrblíkovi pomůžou stát se lepším člověkem, pokud on bude chtít. Ke Skružovi skutečně postupně přijdou záhadní návštěvníci - duch minulých Vánoc, duch letošních Vánoc a duch příštích Vánoc.
Připomenou mu jeho dětství, zavedou ho do chudé rodiny jeho písaře a ukážou mu, jaké štěstí prožívá o svátcích jeho nemajetný synovec se svými dětmi. Poslední duch odhalí obchodníkovi děsivou budoucnost...
Zlému lakomci spadnou klapky z očí a rozhodne se pro zásadní životní změnu...(databazeknih.cz)

Vydrigroš (Ebenezer Scrooge) je starý muž, který nemá rád Vánoce. Vlastně nemá rád nic a nikoho a je to lakomec. Tak začíná kniha, která nás přenese 150 let zpět do staré dobré Anglie. Jedné noci navštíví samotného Vydrigroše duch jeho mrtvého společníka Vodrala. Vydrigroš je vyděšený téměř k smrti, o to horší pro něj je, když mu Vodral sdělí, že ho navšítí tři duchové. Každou noc ho tedy navštěvují postupně duchové minuých, současných a budoucích Vánoc a je jen na Vydrigrošovi, zda se pokusí napravit své špatné skutky, nebo ho čeká stejně temný osud jako jeho společníka.

Hlavní hrdina, starý morous nenávidí Vánoce a všem to dává velmi najevo. Tato kniha je sice se zaměřením pro děti, ale nese si toho v sobě daleko víc. Dovoluji si připodobnit k Malému princi, i Vánoční koleda si v sobě nese jisté poslání.

Vydrigroš - starý lakomec
Vodral - společník Vydrigroše, který se k lidem také nechoval příliš dobře

Doma mám celkem tři vydání této knihy, jednu z roku 1994 s nádhernými ilustracemi Roberta Innocentiho (první foto výše jen v češtině), potom nové vydání z roku 2016 se stejnými ilustracemi(které je v hlavičce). A poslední vydání je anglické(zcela vpravo), ve které jsou také ilustrace ale také spousta jiných Dickensových vánočních příběhů. Nová obálka od nakladatelství Petrkov se mi strašně moc líbí a vyhovuje mi i formát knihy. Celkově jsem nadšená z obou provedení od tohoto slavného ilustrátora.

Viděla jsem pouze animovaný film od Jimma Careyho, které se mi velmi líbilo. Filmové zpracování se snažilo držet knižní předlohy.

Od knihy jsem si nejprve nic neslibovala a tak jsem do četby nešla s nijak velkým nadšením, i když je pravda, že jsem se velmi těšila na četbu s těmi dokonalými kresbami. Kniha je rozdělena na pět slok takže se snadno dá před spaním určite jen jedna sloka. Kniha se mi krásně četla a nemohli za to jen ty ilustrace. Ponořila jsem se do děje a nemohla se dočkat, jak příběh bude pokračovat. Jak mi ale ubíhali strany pod rukama, zmocňoval se mě nejen příjemný pocit z četby krásného příběhu, ale také smutek, že brzy dojdu do konce tohoto příběhu. Skutečně jsem nečekala, že poslední knihu, se kterou strávím rok 2016, mě natokolik osloví a potěší. Velká škoda, že se o této knize neučí ve škole, protože v sobě nese víc, než jen vánoční příběh.

Vydrigroš je postava, kterou si zneoblíbíte hned na první stránce a doslova nechápete, jak někdo takový vůbec může žít sám se sebou. Ale poté, co se objeví první duch, vyděsíte se polu se staříkem a začnete snahu o nápravě.

Navíc v každé sloce vás čeká vícero krásných obrázků, které celou vánoční atmosféru jen podpoří.

Vánoční koleda se pro mě stává takovou vánoční nutností, jako je Popelka. Už se těším na další svátky a já budu opět číst tuto krásnou knihu.

100%