Recenze - Báječný svět shopaholiků

Autor: Sophie Kinsella
Orig. název: The Secret Dreamworld of a Shopaholis
Rok: 2000; v ČR 2002
Počet stran: 360
Nakladatelství: Metafora
Překlad: Jiřina Stárková

ALKOHOLIK nemůže žít bez pití, WORKOHOLIK bez práce a SHOPAHOLIK bez nákupů! Rebecca Bloomwoodová, mile praštěná hrdinka této knihy, je přímo živoucím důkazem shopaholika. Radí lidem, jak nakládat s penězi, ale sama vězí po uších v dluzích. Nedělá totiž nic jiného, než vášnivě nakupuje. Pracuje jako redaktorka v nepříliš známých novinách zaměřených - ta ironie! - na spoření, investování a vůbec rozumné nakládání s financemi. Pokud ale Rebecca něco zoufale neovládá, pak je to právě hospodaření s penězi. Nemůže sedět v kanceláři, aniž by přitom nemyslela na nákupy, nemůže jít po ulici, aby nevešla do obchodu, a nemůže do něho vstoupit, aby něco nekoupila. A protože se jí nadevše líbí pěkné věci a prahne po oblečení světových značek, není divu, že její úvěry a dluhy rostou do nebe a poštovní schránka přetéká stále výhrůžnějšími upomínkami. Začarovaný kruh lží a beznaděje, z něhož zdánlivě není úniku, se rozšiřuje. Nakonec pomůže nečekaná náhoda. Stačí jeden článek v celostátních novinách, jedno šokující pozvání do televize a jeden nepřítel, z něhož se náhle vyklube nejlepší přítel. Vlastně "přítel" možná není to nejlepší slovo Když totiž dotyčný gentleman konečně pozve Rebeku na večeři, oba zjistí, že čistě náhodou..(databazeknih.cz)

Rebecca Bloomwoodová je šestadvacetlitá redaktorka v novinách se zaměřením na finance. Je to milá, hodná a krásná holka s jedinou chybičkou - je to shopaholička! Ze všeho nejvíc miluje nakupování a jejími oblíbenými značkami jsou Prada, Jigsaw, Denny a George... Není tedy divu, že je velmi zadlužená. Její láska ke kreditním kartám jí přerůstá přes hlavu.

Na začátku poznáváme mladou dámu, která nedokáže z žádného obchodu odejít bez toho, aniž by si něco nekoupila. Sní o lepší budoucnosti, kdy bude pracovat v módním časopise, nebo ještě líp, v televizi. Přítele měla před delší dobou ale to jí hlavu až tak neláme. Bydlí se svou nejlepší kamarádkou Suze v jednom londýnském bytě.

Její štěstí začne kazit obrovské množství pohledávek z bank. Rebecca si neustále vymýšlí jakékoliv důvody, proč nemůže danou částku uhradit. Až jednoho dne zanevře na obálky zcela a přestane je otevírat, jak může přeci uhradit něco, co si ani neotevřela?

Rebecca kvůli své práci chdí na spoustu finančních akcí, které ji z duše nebaví. Na jedné z nich se seznámí s pohledným a velmi bohatým Lukem Brandonem. Z této akce ale musí prchnout, potřebuje si nutně dojít pro nádherný šátek od Denny a George, který je navíc ve slevě! Jenže si nechala kartu v práci a nemá s sebou žádné peníze. Nakonec jí na něj peníze půjčuje práve Luke. Jenže Luke je zadaný!

Rebecca ze zoufalství z dluhů zajede k rodičům, kteří o ničem netuší a přitom jí dají cennou radu - měla by buď vydělávat víc nebo omezit utrácení. Ale jak omezit utrácení, když je tolik krásných věcí, které Rebecca ještě nemá a určitě je bude někdy potřebovat?

Její prvotní nápad, že začne šetřit a proto si pořídí stylový notýsek, kam si bude všechny své výdaje zapisovat nakonec ztroskotá a tak tedy musí poslechnout druhou radu - vydělávat víc. Nejprve zkusí sportku, je natolik přesvědčená, že vyhraje, že už pánuje co si za to koupí, ale to samozřejmě nevyjde.

Rebecca - miluje módu a nakupování, ovšem mimo to je velmi krásná a vtipná
Luke - pohledný milionář, který je velmi zaneprázdněný svou prací. má přítelkyni a Rebecce přece není vůbec sympatický
Suze - sousedka Beccy, která se své kamarádce snaží ze všech sil pomoci

Já mám bohužel tu bílou obálku (vlevo) od Metafory, která je prostě příšerná. Ta druhá růžová, která se už ale bohužel vůbec nedá nikde sehnat je moc pěkná a k příběhu pěkně sedí. Škoda, že dnes knihy dají sehnat jen v bazarech.

Doposud jsem film neviděla, ale podle traieru to vypadá, že všechno dost pozměnili.

Tato velmi vtipná kniha, o neustálé shopaholičce, která je ale milá holka, je neskutečně čtivá. Rebeccu si musíte jedině zamilovat, i když je pravda, že když si čtete, co všechno nakupuje, musíte stále pokyvovat hlavou. že je to vůbec možné. Rebecca se v této knize také zamiluje, ale tato romantická linka je v knize jen okrajově. Byla jsem neustále zvědavá, jak série dopadne a proto jsem se hned po přečtení první knihy pustila do druhé (kterou už mám přečtenou a rozhodně se pustím i do další). Rebecca je navíc magnet na trapasy, takže se u knihy člověk dost nasměje.

Báječný svět shopaholiků je má první kniha od Sophie Kinsella a musím říct, že se mi její styl psaní velmi líbil. Obvykle nemám ráda knihy v přítomnosti, ale u této jsem to vůbec nevnímala. Film jsem ještě neviděla a rozhodně se na nej míním podívat, ale už podle traileru je mi jasné, že to bude dost odlišné od knihy.

95%