Recenze - Všechno, úplně všechno

Tělo alergické na celý svět, které nedovoluje duši vyjít z domu



 
Autor: Nicola Yoon
Orig. název: Everything, everything
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2015; v ČR 2015
Počet stran: 296
Nakladatelství: Jota
Přeložila: Vanda Senko Ohniskova

Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná "lovestory", která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala.
Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním - obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace.

Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Karla.
Ale pak se jednoho dne u sousedního domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém - černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval. Já jeho upřený pohled opětovala. Jmenuje se Olly.
Možná že nemůžeme předvídat budoucnost, ale některé věci přesto předpovědět můžeme. Například to, že se do Ollyho zamiluju, je jisté.
A téměř jisté taky je, že to bude katastrofa.
Příběh o bezmezné radosti i nekonečném smutku, které zažíváme, když prorazíme stěny své ulity a kvůli lásce uděláme něco úplně bláznivého (a smrtelně nebezpečného).
Práva na překlad byla ještě před vydáním knihy prodána do patnácti zemí. (databazeknih.cz)




Hlavní hrdinkou této knihy je osmnáctiletá Madeline Whittierová, která trpí vzácnou chorobou SCID. Lidé nemocní touto chorobou mohou kdykoliv umřít - jejich imunitní systém nefunguje a jakýkoliv bacil, bakterie u nich mohou vyvovat vážné onemocnění. Z tohoto důvodu žije Madeline odmalička v jednom domě se svou maminkou - lékařkou a nevychází ven. Několikrát denně ji kontrolují a hlídají její životní funkce. Přitom ale Madeline na první pohled vypadá zcela zdravá.

Když jí bylo pár měsíců, zahynul její táta spolu s jejím bratrem při tragické dopravní autonehodě. Od té doby žije se svou maminkou zcela sama a dochází k nim domů jen zdravotní sestra Karla. Madeline čte hodně knihy a má ve zvyku si každou knihu podepisovat - stejně ji nikomu nemůže půjčit.

Celý její život se jí obrátí naruby v den, kdy se do vedlejšíh domu přistěhuje rodina. Především tedy hlavně Olly, což je náctiletý kluk jako ona. Upoutá ji na první pohled - kluk oblečený celý v černém, který je jí čím dál více sympatický. Jednoho dne zaklepe na dveře jejich domu spolu s jeho sestrou a nesou bábovku na přivítanou. Tu ale přeci Madeline nemůže a tak je Pauline (maminka Madeline) vyhodí.

Jelikož mají Olly a Madeline pokoje témeř naproti sobě, nevyhnou se kontaktu, a tak si velmi brzy začínají dopisovat. Madeline se do Ollyho postupně zamilovává a Karla, jí dokonce pomůže, aby se oba mladí mohli vidět. Olly musí projít několikahodinovou očistou a pak být s Madeline v jednom pokoji ale každý na opačné straně.

Má taková láska vůbec šanci? Být si tak nablízku a přitom se každým dotykem ohrožovat na životě? K tomu všemu Madeline už nebaví žít zavřená doma, když svět kolem ní je tak krásný.

POSTAVY:
Madeline - mladá snědší dívka s neposednými vlasy, která žije ve svém světě
Olly - díky agresivnímu otci je trošku výbušný, ale narozdíl od otce by nikdy nikomu neublížil
Pauline - matka Madeline, trpí i po letech smrtí jejího muže a syna
Karla - ošetřovatelka Madeline, má dceru se kterou má problémy

OBÁLKA:
Všechno, úplně všechno má velmi veselou obálku. Mně osobně se moc líbí, což ale ta původní se mi líbí také. Naše obálka je velmi barevná a a holčičí. Jakmile svléknete přebal, vyklube se na vás krásně růžový zápisník - což vlastně i tato kniha je.

FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ:
Leton (2017) bude uveden filmová adaptace, která zatím podle traileru vypadá, že se bude držet knihy. Sama jsem zatím objevila jen nepatrné rozdíly v barvách oblečení nebo Ollyho vlasů, což nepovažuji za téměř žádný rozdíl. Na film jsem velmi natěšená a doufám, že nás nezklame.



MOJE HODNOCENÍ:
Musím se přiznat, že od roku 2015, kdy u nás tato kniha vyšla, jsem se jí snažila vyhýbat. Všichni z ní šíleli a já se snažila jít proti davu. Teď toho lituji, že jsem si knihu nepřečetla už dřív. U čtení jsem se neskutečně bavila a měla jsem úsměv na tváří. Ačkoliv je kniha psaná jako deník Madeline, který je doplněný různými grafy, obrázky, emaily, troufám si říct, že to byl nejlepší netradiční román (novela), kterou jsem doposud četla!

Všechno, úplně všechno mě zcela pohltilo a já se nemohla odtrhnout od čtení. Kniha měla rychlý spád, nikde nebyla zbytečně natahovaná a Madeline byla naprosté zlatíčko. Tato dívčina mi přirostla k srdci. Ona celý svůj život žila ve vzduchové bublině, která jí nedovolovala ani otevřít okno. Veškerý vzduch se v celém domě musel filtrovat. I přesto všechno byla ale neskutečně optimistická a veselá. A k tomu byla obrovský knihomol, tak kdo by ji neměl rád, že? A Olly? Ten mi k srdci přirostl samozřejmě také.

Název knihy je tak neurčitý, že z něj nedokážete naprosto nic poznat. Autorka měla jedinečný nápad, který dokonale vypsala do podoby, kterou právě držím v ruce. Lovestory v této knize je nepřeslazená, ale reálná a upřímná. Celkově je kniha nabitá emocemi, která vás jen tak nepustí.

Jakmile jsem se ocitla ke konci, litovala jsem, že už bude konec. S napětím jsem četla, co bude dál a ten konec mě neskutečně překvapil. Nečekala jsem něco takového. Nekolik dní jsem o tom stále přemýšlela a vůbec si nedokázala představit, jak bych e zachovala já sama.

Po dočtení rozhodně budete rádi, že můžete vyjít ven a dělat obyčejné všci bez toho, aniž byste riskovali, že každou chvilkou můžete umřít.

Knihu Všechno, úplně všechno rozhodně moc doporučuji. Je to úžasná young adult kniha, která toho v sobě nese daleko víc, než anotace prozrazuje. Rozhodně patří mezi mé srdcovky. Dá vám Všechno, úplně všechno.


100%

 

1 komentář

  1. Jsem zde, abych poděkoval DR ISIKOLOVI za jeho pomoc při záchraně mého vztahu. Můj přítel mě opustil, protože jsem se rychle vzpamatoval a několikrát jsem s ním bojoval kvůli nejistotě, když jsem ho viděl, jak se kdy sblíží s jinou dámou. Nenašel jsem žádný lepší způsob, jak ho přimět, aby se ke mně vrátil a DR ISIKOLO mě zachránil. Když jsem ho kontaktovala, řekl mi vše, co jsem potřebovala vědět o tom, jak bude láska a spojení mezi mnou a mým mužem obnoveno. Vyhověl jsem a on bez váhání udělal práci a hned po 48 hodinách mi můj přítel zavolal. Jsem šťastný a plný života díky laskavosti DR ISIKOLO. Vyzývám každého, kdo má problémy, aby ho nyní kontaktoval a on vám jistě pomůže. E-mail: isikolosolutionhome@gmail.com nebo pokud dáváte přednost WhatsApp/Viber text: +2348133261196

    OdpovědětVymazat

Albatros