Recenze - Daleko od hlučícího davu

Autor: Thomas Hardy
Orig. název: Far from the madding crowd
Rok: 1874; v ČR 2015
Počet stran: 456
Nakladatelství: Argo
Překlad: Jarmila Rosíková

Román Daleko od hlučícího davu patří k nejzářivějším pokladům anglické literatury. Už jeho první vydání v roce 1874 se stalo literární senzací, kniha se vyprodala během pouhých dvou měsíců a Thomasi Hardymu vynesla reputaci předního spisovatele viktoriánské doby. Čím kniha tolik zaujala ve své době a čím dodnes oslovuje další generace čtenářů?

Hardyho román v sobě úchvatně kombinuje romantickou love story s upřímným, otevřeným vylíčením anglického venkova; nejedná se však o nějakou pastorální idylu, jakkoli je kniha prodchnutá nostalgií.
Právě naopak, v mnoha ohledech jde o zcela moderní příběh s ryze moderní hrdinkou - mladá, nezávislá statkářka Batsheba se už dávno zařadila do kánonu velkých postav světové literatury, podobně jako její tři velice rozdílní nápadníci, oddaný pastýř Gabriel, postarší statkář Boldwood a světácký seržant Troy. Spletitý děj plný zvratů, nádherné popisy jihoanglické krajiny i života na venkově, zajímavě vykreslené postavy a dokonalá práce se čtenářovým očekáváním - to vše dělá z románu Daleko od hlučícího davu vpravdě mistrovské dílo, které nepochybně stojí za přečtení i dnes.(databazeknih.cz)

Hlavní hrdinka je Batsheeba Everdeenová, mladá žena, která se na venkově seznamuje s ovčákem Gabrielem Oakem. Ten se do dívky zamilovává na první pohled a dokonce ji požádá o ruku, ale Batsheeba ho odmítne. Krátce na to odjíždí, protože po zemřelém strýci zdědila statek a tak se z mladého děvčete stává mladá statkářka. Zatímco Batshebě se daří, Oak to má přesně naopak. Nešťastnou náhodou mu uhynou všechny ovce a on, jenž nemá peníze na koupi nových ovcí, se musí vydat do světa. Kroky ho zavedou až na statek Batsheeby, která ho okamžitě poznává a zaměstná u sebe.

Batsheeba je mladá a krásná žena, která má rázem tři nápadníky. Gabriela, který Batsheebu opravdově miluje, stojí při ní ať se děje, co se děje. Druhý nápadník je William Bloodwood, styrý mládenec, který by si Batsheeby asi nevšiml, nebýt jejího vtípku, kdy mu o valentýnu poslala dopis. A třetím se stává seržant Frank Troy, kterého Batsheeba potkává v noci v lese. Právě k seržantovi zahoří obrovskou vášní.. Který z těchto tří je pro ni ten pravý?

Batsheeba - byla by mi snad i sympatická, kdyby chvilku uvažovala rozumně.
Gabriel - úžasný Oak, ochránce a přítel v nouzi
Frank - seržant, který miloval služebnou Fanny, měl se s ní oženit ale Fanny ho omylem nechala čekat u oltáře
Fanny - služebná a milá Franka. Bylo mi jí nesmírně líto
Bloodwood - třetí nápadník, který Batsheebu požádal několikrát o ruku

Argo má ode mě jedničku s hvězdičkou za to, že tuto knihu se rozhodlo vydat a ještě ke všemu s touto nádhernou obálkou. Jediným mínusem pro mě je, že je v paperbacku, obzvlášť, když se jedná o tak tlustý paperback. U nás tato kniha vyšla po mnoha letech. Vpravo vidíte obálku starou několik desetiletí a zároveň předchozí vydání tohoto románu.

Film jsem viděla a bylo v něm spousta věcí předělaná, což jsem také čekala. Představitelku hlavní hridnky jsem si také neoblíbila. Oaka naopak ztvárnil skvělý herec, který mi k postavě skvěle seděl. I když film nebyl špatný, nepřiřadil se k mým nejoblíbenějším, bohužel. Krásné prostředí, historie, venkov, kostýmy, láska, trápení, lži.. Toto a mnohem více tento film má, ale je tak trošku asi moc dlouhý.

Na knihu jsem se nesmíérně těšila. Když vyšla, zrovna jsem držela měsíc bez nákupů knih a tak jsem si ji začala pořizovat až měsíc na to, a to byl obrovský problém ji sehnat. Téměř všude byla vyprodaná. Nakonec jsem ji ke své radosti sehnala. Jakmile jsem se pustila do četby, pochopila jsem, proč je kniha natolik obsáhlá. Nemá tolik děje, jako obrovských popisků přírody. Ale to jen v první polovině knihy, poté se děj rozjede a vy čtete a čtete..

Batsheba mě neskutečně štvala. Tato postava si zasloužila všechno, co se jí stalo. Oaka měla jen jako útěchu, kterou vyúžívala kdykoliv mohla. A to, jak na sebe upoutala pozornost Williama bylo také hloupé. Prostě antihrdinka jak má být. Naopak Gabriela jsem si moc oblíbila a přála jsem mu, aby našel své štěstí pod sluncem.

Co se týče příběhu, tak ten se mi líbil. Historický příběh, který ve vás rozhodně něco zanechá. Thomas Hardy napsal nesmrtelný příběh jedné ženy a třech mužů velmi zajímavě. Knihu si rozhodně ještě někdy přečtu, ale až za pár let.

70%