Recenze - Vážka v jantaru

Autor: Diana Gabaldon
Orig. název: Dragonfly in Amber
Rok: 1992; v ČR 2016
Počet stran: 952
Nakladatelství: Omega
Přeložila: Anna Polanská

Kniha navazuje na první díl s názvem "Cizinka". V něm se mladá žena Claire, která tráví na skotském venkově po konci druhé světové války své druhé líbánky, ocitá po doteku záhadných menhirů o dvě stě let zpět v období, kdy vrcholí snahy Stuartovců o znovuzískání skotského trůnu a do boje jsou vtaženy i skotské rodinné klany. Claire je přinucena pod vlivem krutých okolností provdat se za Skota jménem Jamie Fraser, do kterého se postupem času velice zamiluje a místo možného návratu ke svému prvnímu manželovi a do moderní doby zůstává s ním. Tento díl nás přivádí do Francie, kam se Jamie se svou manželkou Claire ukryl před brutálním útokem velitele anglické pevnosti ve Skotsku, který jej neprávem nařkl z vraždy a udělal z něj tak psance. Jeho příbuzný mu nabízí nejen střechu nad hlavou, ale i luxusní bydlení a přístup do vyšší společnosti tím, že ho v jeho nepřítomnosti bude zastupovat a povede mu obchod s vínem. V Paříži se také u dvora objevuje skotský následník, který zde žije v exilu a snaží se získat prostředky pro další válečný pokus o nástup na trůn...(databazeknih.cz)

Recenzi na první díl - Cizinka, najdete ZDE

Zdravotní sestra Claire se pomocí kamenů přenesla o dvě stě let nazpět. Poznala velké dobrodružství a zároveň svou životní lásku. Osud jim ale nebyl nakloněn a tak se Claire musela vrátit zpět do své doby a ke svému manželovi Frankovi. A právě tehdy začíná náš příběh.

Lékařka Claire se vrací do Skotska spolu se svou dcerou Briannou. Chystá se jí přiznat pravdu o jejím otci ale obává se reakce své dcery. Setkává se s Rogerem, kterého znala jako malého chlapce, a pomalu si všímá náklonosti, která mezi ním a její dcerou pomalu vzniká. Roger se rozhodne Claire pomoci s pátráním po osudech lidí, které Claire tehdy znala, kromě jediného - Jamieho Frasera, o kterém s jistotou ví, že v bitvě u Culledonu zahynul. Ale co se vše tehdy odehrálo? Jaké dobrdružství Claire a Jamie prožili ve Francii? To se odkrývá ve druhé části knihy.

Claire - zdravotní sestra a později lékařka poznala dvě velké lásky, ale jen jednu opravdovou.
Jamie - mladý skot, který z celé své duše miluje Claire
Frank - manžel Claire, celé roky, co byla jeho žena pohřešovaná neztratil naději, že se jednoho dne vrátí
Brianna - zrzavá dcera Claire a Jamieho, je stejně tvrdohlavá jako její otec
Roger - mladík, který nezná své rodiče a začíná pociťovat náklonnost k Brianně

Omega zvolila krásnou filmovou obálku, která je ve skutečně ještě hezčí, než na obrázku. Nádherná vínová barva krásně ladí i k názvu. Kromě toho musím i moc pochválit vnitřek knihy, který Omega zvolila krásně historicky.

FILMOVÉ (SERIÁLOVÉ) ZPRACOVÁNÍ:
Letos vznikl na motivy knihy i seriál. Ještě jsem ho bohužel nedokoukala, ale co jsem viděla, téměř věrně se držel knihy. Hlavní hrdinové zůstali stejní jako z první řady.

Vážka v jantaru je druhé pokračování velmi rozsáhlé série od Diany Gabaldon. Začátek knihy začíná ve 20.století, kde se nejprve musíme lehce zorientovat, co se za těch dvacet let stalo. Diana napsala začátek druhého dílu skvěle. Okamžitě mě vtáhla do děje a já musela stále číst. Pracovní doba byla pro mě utrpením, protože jsem se nemohla dočkat, až se doma zachumlám do deky a budu moci pokračovat. Retrospektivu miluji, ale nesmí být vyzrazeno mnoho. Nadšeně jsem se přenesla s knihou zpět do 18.století a pokračovala s hrdiny tam, kde jsme je na konci Cizinky zanechali.

Jamie se stále nevyrovnal s okolnostmi z prvního dílu, ale našel motivaci jak dále žít. Spolu s Claire se rozhodli zabránit povstání a zachránit mnoho životů. Navíc je Claire těhotná a tak nezbývá, než myslet na budoucnost. V Paříži Claire a Jamie poznávají spoustu nových lidí.

Očekávála jsem od Vážky v jantaru dobrý příběh s mnoho stranami, ale dostala jsem příběh skvělý, kde takový počet stran rozhodně nebyl na škodu. Diana má úžasný styl psaní, který mi dokonale sedl. Píše neskutečně čtivě i když je pravda, že někdy jsou pro čtenáře zbytečné popisy zvratků či přípravy léků. V této sérii najdeme silné postavy, pořádnou dávku historie, romantiky okořeněné vtipem a dobovými kostými, intrikami, politikou a odbornými názvy. Opět nechyběla chemie mezi Jamiem a Claire a samozřejmě popis erotických scén mezi tímto párem.

Původně jsem si myslela, že první díl - Cizinku nic nepřekoná ale toto ji překonalo. Ačkoliv je první díl úžasný a dokonalý tak ten druhý se mi líbil více. Vážka v jantaru nám přináší staré postavy v mnohem větším detailu. Tisíc stran jsem sice nepřečetla za jeden den, ale kdybych mohla, četla bych ji 24/7. Velmi se mi líbilo, že se postavy chovali jako skuteční lidé, kteří měli své chyby. Claire byla silná žena, která neměla jednoduchý život a musela činit velmi nepříjemná rozhodnutí. Ačkoliv se Jamie a Claire velmi milovali, i tak mezi sebou měli roztržky, které byly skvěle popsané.

V tomto díle se přesuneme do slunné Francie, kde se z psance stane zámožný muž obklopený luxusem. Poznáváme život ve vyšší třídě. Ale nechybí i zajímavé postavy první třídy, chudoba a nemoci, či reálné postavy z naší historie.

Tato kniha byla bezesporu zamilovanější, akčnější ale také neskutečně smutná! Na konci jsem si opravdu dost pobrečela. Ale vlastně nejen na konci. A úplná závěr? Jak to bude dál? Jak jen vydržet tolik měsíců bez pokračování?

Knihu Vážka v jantaru zakoupíte v knihkupectví Knihy Dobrovský
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský a Knihy Omega.

100%