Recenze - Fantom opery

Autor: Gaston Leroux
Orig. název: Le Fantôme de l'Opéra
Rok: 1910, v ČR
Počet stran: 273
Nakladatelství: Omega
Překlad: Jiří V. Svoboda

Krásná zpěvačka Christina má dva nápadníky. Jedním z nich je přítel z dětství Raoul de Chagny a druhým jakýsi tajemný hlas, který dívka považuje za Anděla hudby. Jenže nádherný cherub existuje jen v její mysli. Ve skutečnosti dívka okouzlila tajuplného a mstivého fantoma opery… Román se dočkal nesčetného množství filmových, divadelních i muzikálových inscenací - jednu z nejznámějších napsal v roce 1986 Andrew Lloyd Weber. Motiv tajuplného fantoma kroužícího po divadle byl a je také zdrojem inspirace pro další literáty.(http://www.knihyomega.cz)

Fantom opery je nesmrtelný příběh přízraku, který jednu dobu děsil pařížskou operu. Nacházíme se v Paříži, v jedné úspěšné opeře, kde zpívá mladičká a krásná Christina Daaé. Dívka, která je okouzlena "Andělem hudby" neboli Fantomem opery. Ale náš Fantom má své jméno - Erik. Ten má svůj domov v podzemí pod operou, a všude má svá záhadná zrcadla. Vlastně celý jeho domov je velké bludiště, do kterého se ale jen tak nedostanete.

Jednoho dne koupí operu nový majitelé, kteří nikdy o fantomovi neslyšeli a tak se všem báchorkám o něm jen smějí. Když jim přijde dopis od Fantoma, s tím, že stále platí podmínky ohledně jeho výplaty a lože číslo pět, ani jeden z majitelů na jeho výhružky nedbá. Fantom to ale nenechá jen tak, a tak se brzy jeden muž z divadla houpe na provaze. A to doslova. Fantom si navíc přeje, aby místo jejich hvězdy Carlotte vystupovala právě Christina. Když tak neučiní, Carlotta přímo na podiu není schopna zpívat a tak konečně nastupuje krásná a talentovaná Christina, kterou jsou všichni ohromeni.

Mezi publikem spatří i svého kamaráda z dětství, vikomta Raoula de Chagny, který ji velmi miluje ale Christina ho nepoznává.. Spletitý a záhadně děsivý příběh začíná...

Christina - mladá, krásná dívka, která velmi milovala svého otce. On jí před svou smrtí přislíbil, že ji jednou navštíví Anděl hudby a díky němu bude zpívat ještě překrásněji.
Raoul - vikomt, který z celého svého srdce miluje Christinu, snaží se ji před Fantomem chránit
Erik = Fantom, stín s ohyzdnou tváří, kterého se všichni děsí. Jeho největší vášeň je hudba
Carlotte - hvězda opery,

Záhadná obálka na které najdeme jak růže, které Fantom Christině dával, tak i jeho masku. Ačkoliv se mi obálka na první pohled dvakrát nelíbí, musí se nechat, že k příběhu sedí skvěle.

Fantom opery se bez pochyb řadí mezi světovou beletrii, která nikdy neumírá. Gaston Leroux knihu publikoval poprvé již v roce 1910. Nesmrtelný příběh Christiny Daaé, vikomta Raoula a záhadného Erika je opravdu takový, že se Vám dostane pod kůži. Neříkám, že se kniha zapsala mezi mé nejoblíbenější, to bohužel ne, ale rozhodně jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Kniha je psána z pohledu vypravěče, baletek, nových majitelů opery a v samotném závěru se role vypravěče ujímá peršan, který vše vrací o něco v čase a čtenáři objasňuje předešlé události. Peršanovo vyprávění se mi líbilo nejvíce, bylo nejakčnější a mělo největší spád. V knize nalezneme daleko více vyprávění než rozhovorů s přímou řečí. Párkrát mi přeběhl mráz po zádech, až takto děsivě na mě příběh působil. Vztah mezi Christinou a Raoulem se mi velmi líbil a fandila jsem jim.

Knihu rozhodně doporučuji, ale upozorňuji na těžší čtivo, které ale má svou kvalitu. Obzvláště z počátku knihy mi chvíli trvalo, než jsem si na styl zvykla a v ději se zorientovala. Později už se mi četla daleko lépe a velmi mě zajímalo, jak bude celý příběh pokračovat.

Je jen na Vás, jak budete Fantoma nakonec vnímat. Jako ohyzdné monstrum nebo úžasného umělce, jehož hudba, kterou sám skládal, byla nádherná.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský a Knihy Omega.

80%