Recenze - Dívka ve vlaku

Autor: Paula Hawkins
Orig. název: The girl on the train
Rok: 2015; v ČR 2015
Počet stran: 328
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Věra Klásková

Román, který si podmanil všechny žebříčky bestsellerů na obou stranách Atlantiku, trhá rekordy v rychlosti prodeje a je kritikou označován za letošní Zmizelou. Potřebujete vědět víc? Rachel dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den si prohlíží útulné předměstské domky, a když vlak na chvíli zastaví u návěstidla, naskýtá se jí pravidelně letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času Rachel začíná mít pocit, že ty dva lidi zná. Představuje si, že je zná. Dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednoho dne však zahlédne něco, co ji šokuje. Stačí pouhá minuta, než se dá vlak zase do pohybu, a náhle je všechno jinak… Krátce nato se Rachel dozví, že se "její" Jess pohřešuje, a proto se rozhodne obrátit na policii. Není si jistá, zda tím nenadělá více škody než užitku, zatímco se stále více zaplétá do příběhu, který není její, ale jenž nakonec obrátí naruby život úplně všem...(databazeknih.cz)

Rachel Watsonová je rozvedená, nezaměstnaná, třicetiletá žena, která každý den jezdí vlakem do domnělé práce, aby nikdo nepřišel na to, že ji už dávno vyhodili. Každý den vlak zastavuje na červenou právě tak, aby mohla pozorovat jeden dům a jejich majitele. Jelikož manželský pár sleduji již několik měsíců, přidělí jim jména a v hlavě jim vymyslí jejich příběh. Domnělí Jess a Jason žijí podle ní v idylickém manželství, které ona ztratila.

Před lety byla vdaná shodou náhod s jejich sousedem Tomem, ale jejich manželství nevydrželo Rachelinu závislost na alkoholu a tak se rozpadlo. Tom se znovu oženil s Annou a pořídil si s ní dceru.

Rachel nepřímýšlí o své budoucnosti, neustále jen sní o svém bývalém manželovi a každý den nadšeně sleduje své oblíbence. Má neustálou potřebu pít alkohol a kdykoliv se napije, volá Tomovi a tím otravuje jak Toma, tak i Annu, která jí má plné zuby.

Jednoho dne ale z vlaku zahlédne, něco, co vidět neměla. Neustále o tom musí přemýšlet a připadá si podvedená, jak jí to mohla Jess udělat?

Večer, když jede domů vlakem jí zavolá Anna a žádá ji, aby konečně nechala těch telefonátů. Na Rachel toho bylo příliš a tak si dá už po cestě několik ginů s tonikem. Druhý den v tom pokračuje a večer se rozhodne, že se vydá za Jasonem. Na to se ale musí nejprve posílit... A to je poslední, na co si Rachel pamatuje. Znovu nabírá vědomí až doma ve své posteli, kdy je celá špinavá, pořezaná a má nepříjemnou ránu na hlavě. Netuší, co se mohlo stát, ale je jí jasné, že se muselo stát něco hrozného. Ještě toho večera se z médií dozvídá, že její Jess, která se ve skutečnosti jmenuje Megan, zmizela. To, co viděla je důležité, ale kdo uvěří alkoholičce?

Rachel - neměla snadný život, ale i přes všechen ten alkohol, je to hodná holka, která měla smůlu
Megan (Jess) - před lety ztratila milovaného bratra a to ji velmi zasáhlo a poznamenalo. Provdala se za Scotta ale stále ji neco schází
Anna - manželka Toma, nenávidí Rachel a přála by si, aby zmizela z jejich života jednou provždy
Tom - exmanžel Rachel, nesnesl její pití a oženil se s Annou, se kterou navázal vztah ještě před rozvodem
Scott (Jason) - když se rozzuří, je tvrdý, ale jinak svou ženu miluje

Velmi se mi líbí česká obálka, která je sice naprosto stejná jako originál, ale díky kratšímu názvu se mi kompozice líbí daleko více.

O AUTORCE VE ZKRATCE:

Paula se narodila v Zimbabwe a žila tam do roku 1989, kdy se přestěhovala do Londýna. Patnáct let se věnovala novinařině. Dívka ve vlaku je její prvotina a práva na vydání byla prodána do více než 35 zemí.

Film jsem viděla celkem nedávno a musím tvůrce moc pochválit, protože to báječně natočili.

Od začátku byl kolem knihy obrovský humbuk, který mě svým způsobem odrazoval. Když jsem zhlédla trailer na knihu, měla jsem po celém těle husinu a upřímně jsem se trochu obávala, jaký by byl můj názor na ni. Dnes již bilboardy z metra vymizely, ale kladné recenze na knihu jsou zcela všude. Kdykoliv jsem šla, či jela po Praze, měla jsem jistotu, že Dívku ve vlaku u někoho zahlédnu.

Začala jsem se na knihu těšit, jelikož mě příběh zaujal i když mě trailer zprvu docela vyděsil. Obávala jsem se, že kniha bude děsívá, ale to jsem se mýlila. Příběh je skvěle psychologicky popsán, může vás tedy pouze vyděsit fakt, že něco podobného se stává.

Kniha je psána z pohledu tří žen, které mají leccos společného, možná víc než si zpočátku myslí. Megan, Anna a Rachel se střídají ve vyprávění, a tak máme možnost náhlednout každé z nich do hlavy a poznat jejich život.
Rachel jsem si oblíbila nejvíce a hodněkrát mi ji bylo líto. Jako alkoholička to neměla vůbec snadné, ztratila vše, co měla. Její zapálení pro Megan (Jess) mě trošku zpočátku děsilo. Byla unáhlená a hlavně před každou důležitou chvilkou měla potřebu se napít, což ničemu nepomohlo. Toto je další zajímavou zkušeností a předností čtenáře. Díky knihám se můžeme vžít do života kohokoliv, tady například i do života alkoholičky.

Kniha je neskutečně čtivá a má spád. Sice má trošku pomalý začátek, kdy se tak zhruba 30 stran seznamujete s postavami a trochu se to vleče, ale potom je to jízda. Měla jsem ji přečtenou za přibližně tři dny a nemohla jsem se od ní odtrhnout. Dalším plusem je rozhodně formát knihy, jelikož je kniha velká, dobře se drží v rukou. Nejvíce mě zajímala postava Rachel a přála jsem jí, aby se v jejím osudu objevilo aspoň trošičku štěstí. Co se týče Anny, u té jsem nevěděla co si o ní myslet. Postupně jsem si ji čím dál tím víc protivila. Naopak Megan mi nebyla přiliš sympatická už od začátku. To jak záhadně zmizela bylo nepříjemné, ale díky tomu, že i ona nám vyprávěla svůj život před zmizením, měla jsem možnost ji blíže poznat. Ke konci mi ji bylo líto, ale téměř za vše si mohla sama.

Dívka ve vlaku je velmi čtivá a plná zvratů. Od začátku jsem se snažila nedělat si naděje kam se děj bude ubírat, natož jak by to mohlo skončit. Ovšem to neznamená, že bych neměla teorie kdo a co se stalo. Samozřejmě jsem byla úplně vedle. Takže nemohlo být žádným překvapením, že jsem byla napnutá jako kšandy a posledních pár stran jsem strávila s pusou dokořán. Po dočtení jsem zůstala koukat do zdi a nezmohla jsem se téměř na nic. Ještě několik dní jsem musela o knize zdlouhavě uvažovat a když jsem jela metrem, pozorovala jsem okolí jinak.

Velmi se mi líbilo spojení dvou žánrů - psychologie a thrilleru. Vyprávění z úhlu pohledů všech tří hlavních hrdinek mi tam neskutečně sedělo a troufám si říci, že příběh nemohl být napsán líp.

Dívka ve vlaku je stále spojována se Zmizelou, je pravda, že jsem Zmizelou ještě nečetla ale i tak nemám ráda, když jsou knihy takto spojované. Uvidím, jaký budu mít názor po dočtení knihy od G. Flynn.

Máte-li předsudky k nálepce "Bestseller" nebo k obrovské reklamě? U této knihy ji zaručeně hoďte za hlavu, protože tato kniha je jednoznačně skvělá. Jakmile do ní nahlédnete, máte jistotu, že vás nepustí.

Já jsem moc ráda, že jsem si knihu přečetla a už teď se řadí mezi nejlepší knihy, které jsem za letošní rok přečetla. Rozhodně ji všem vřele doporučuji a vím určitě, že jsem knihu nečetla naposledy.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz
Dívku ve vlaku si můžete zakoupit právě na ZDE