Recenze - Bez šance

Autor: Neal Shusterman
Orig. název: Unwind
Rok: 2007; v ČR 2016
Počet stran: 304
Nakladatelství: Knižní klub
Překlad: Petr Kotrle

Fascinující a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál - alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.(databazeknih.cz)

Rozpojení, proces, při kterém je ukončena existence dítěte, a zároveň je uchováno při životě. Nový zákon, který společnost přijala...

Connor, Risa a Lev jsou tři děti ve věku mezi 13-18 let. Všichni tři jsou určeni k rozpojení. Connor byl vždy trochu problémove dítě, příliš se neučil, pro ránu nešel daleko, a tak jeho rodiče podepsali rozpojení. Risa umí hrát na klavír, není problémové dítě, ale pochází ze státního domova - Stá-Do. Pro nadbytečnost je poslána na rozpojení. Lev, třináctiletý chlapec byl celý život vychováván s tím, že je desátek. Nejmladší dítě vybráno, že obětován pro společnost a tudíž bude rozpojen. Všichni tři se setkávají na úteku před tím, než je odvezou do sběrného tábora. Jedinný Lev s tím příliš nesouhlasí a je s nimi zprvu jako jejich rukojmí.

Všichni tři se vydávají na útěk. Jejich jediná starost je přežít do 18. narozenin, potom budou volní. Jenže narozeniny se zdají být v nedohlednu. Vydávají se na velmi těžkou cestu plnou nebezpečí, kdy Connorovi a Rise příliš nepomáhá Lev a snaží se od nich dostat. V průběhu děje se jejich cesty rozejdou avšak Connor a Risa zůstávají spolu, vzniká mezi nimi něco víc, než jen přátelství. Ani Leva neopouštíme a sledujeme i jeho nelehkou cestu. Všichni hrdinové potkávají další rozpojence a bojují o přežití ačkoliv se jim to několikrát může zdát bez šance....

Connor - mladý chlapec, rebel, který odmítá být rozpojen. Bojuje o svůj život a jakmile pozná Risu, začne pomáhat i jí

Risa - mladá dívka poslána na rozpojení, nehodlá se smířit se svým osudem a zamiluje se do Connora

Lev - třináctiletý desátek, který zprvu bere svůj úděl jako poctu, když prozře, začne bojovat a projeví se

Roland - další chlapec na rozpojení, který si neoblíbil Connora a staví se proti němu

Když jsem viděla poprvé na internetu českou obálku, moc se mi nelíbila. Ale v momentě, kdy jsem knihu držela v ruce, změnila jsem názor a po dočtení musím přiznat, že obálka je ta nejlepší, kterou ke knize mohli vymyslet. Ostatní obálky mě absolutně nezaujaly, a kdybych neslyšela o příběhu, tak bych si knihy vůbec nevšimla.

Zůstat pohromadě je jejich jediná naděje..

FILMOVÁ PODOBA:
Příběh přímo stvořený pro film. Na několika webech jsem narazila o zmínkách o filmu, ale nikde nic určitého. Doufám, že se brzy filmu dočkáme, i když mám pocit, že z toho bude mít hodně lidí víc než jen husí kůži..

Jakmile jsem si přečetla ukázku, měla jsem nutkání číst dál, ale neměla jsem knihu fyzicky v ruce. Jakmile mi přišla na recenzi, měla jsem neskutečnou radost a okamžitě jsem se do ní pustila. Kniha mi nedala a musela jsem ji dočíst během druhého dne. Neal je neuvěřitelný spisovatel, který vymyslel úplně geniální příběh a ještě líp ho napsal! Neskutečně čtivý, děsivý, poutavý, akční a nečekaný příběh vás zavede do budoucnosti, kdy se po válce svět dohodl, že nechtěné či rebelské děti bude posílat do Sklizňových táborů, kde je rozpojí a jejich všechny části včetně orgánů použije. Celý proces probíhá při plném vědomí dítěte. Jak? Svět přesně neví, jak takový proces probíhá, ale ví, že jakmile dostane někdo infarkt, dostane srdce nějakého dítěte. Useknete si prst? Přijdete při nehodě o nohu? Ochrnete? Dostanete novou páteř a všichni budou zdraví. Jenže... Co děti?

Ke konci knihy je proces rozpojení popsán a já se přiznám, že jsem si ho musela nejméně dvakrát přečíst. Bylo to tak děsivé, že jsem potom nemohla chvíli usnout. Upřímně si ale nedovedu představit, že by rodiče poslali své děti na rozpojení. Ale pro opatrovníky, Stá-Do a ostatní instituce je to rozhodně pochopitelnější.

Kniha splňuje všechno hodnocení, co je na její zadní straně popsáno. Je návykově čtivá, jak uvedl Publishers Weekly. Rozhodně při četbě budete mít několikrát zježené chloupky na šíji, jak uvedl The Times.

Kniha je vyprávěna hlavně ze strany tří hlavních hrdinů, Connora, Risy a Leva. Každá kapitola má v nadpisu jméno toho, kdo ji vypráví a to v přítomném čase. Zajímavou novinkou pro mě bylo vyprávění ještě ze stran dalších postav jako Admirála ale také například davu, rozpojenců, policistů...

Velmi jsem ocenila, že hlavní postavy nebyli ti nejchytřejší, nejkrásnější a nejlepší jedinci, ale celkem obyčejní mladí lidé, co kromě nejpodstatnějšího rozpojení museli řešit i jiné své nedostatky jako například ovládat svůj hněv. Začínající vztah mezi Connorem a Risou byl svěží a velmi jsem jim fandila. Jejich láska osvěžovala nervy drásající strany a přitom nijak nenarušovala do děje protože byla v pozadí.

Kniha má trošičku otevřený konec, ale ne nijak velmi zle. Neponechává postavy v nebezpečí ale zároveň otvírá další otázky a krásně napíná na možné pokračování. A že není jen jedno ale rovnou tři. Doufám, že Knižní klub vydá i ostatní díly této neskutečné série.

Bez šance se mi velmi líbila a rozhodně si zaslouží "nálepku" Bestseller. nebojte se toho, že by to byla další young adult dystopie. Toto je jedna z nejlepších knih, která v sobě míchá dystopii, thriller a scifi!

Za poskytnutí recenzního výtisku obrovsky moc děkuji skvělému Martinus.cz

Knihu Bez šance si můžete zakoupit ZDE

97%