Recenze - Než jsem tě poznala

Autor: Jojo Moyes
Orig. název: Me before you
Rok: 2011; v ČR 2013
Počet stran: 407
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Lucie Mikolajková

Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud.
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivního Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje. (databazeknih.cz)

Sedmadvacetileá Louise Clarková pracuje v kavárně a na svůj život si nestěžuje. Bydlí u svých rodičů se svou mladší sestrou a jejím malým synkem Thomase. Má za přítele sportovce a již sedm let jsou spokojení. Zlom nastává v okamžiku, kdy Loise dostává výpoveď, protože se kavárna bude zavírat. Okamžitě se přihlásí na Úřad práce a hledá si práce, jenže se vše zdá být marné. Jednoho dne jí ale úředník nabídne práci ošetřovatelky  muže na vozíčku. Louise se tomu zprvu brání, vždyť není žádná zdravotnice, ale nikdo po ní vzdělání nechce. Má jen dělat společnost muži po úrazu.

Ačkoliv všichni očekávají, že se bude starat o nějakého stařiká, oným mužem je bohatý, krásný a hlavně mladý Will, jenž měl celý život před sebou, když h osrazil motocykl a tím mu vzal veškeré naděje. Jeho postižení je velmi rozsáhlé, je ochrnutý už od ramen. Zvládne jen nepatrně pohnout rukama, ale cítí doteky a hlavně bolest. Je velmi citlivý na prochladnutí a tak potřebuje velkou péči. Jenže s Willem to není vůbec snadné, stal se z něj protiva a mrzout.

Pro Louise jsou první dny peklem na zemi, ale postupně se s Willem sžívá. I on si musí postupně zvyknout na její nezavřitelnou pusu, podivný vkus oblékání a vtípky. Postupně se mezi nimi vytváří přátelství, které už je možná něco víc. Jenže Louise se dozvídá, že důvod, proč je její zaměstnání jen na šest měsíců, je ten, že Will chce svůj život ukončit. Louise se rozhodne, že udělá cokoliv proto, aby ho přesvědčila, že má proco žít...

Louise - trošku střelená mladá dáma, která tak trochu na sebe kašle ikdyž je spokojená, zamiluje se do WIlla,
který jí změní celý život
Will - bohatý, hezký a úspěšný mladý muž, který kvůli nehodě ztratil možnost dělat vše, co ho činilo šťastným.
Louise ho velmi změní

Mám doma hardback, který má takovou tu "papírovou" obálku. Velmi se mi líbí titulka i ten větší formát, který knize moc sluší. V brzké době vyjde i krásný paperback s filmovou obálkou (v ČR se bude jednat už o třetí vydání tohoto románu).

Filmový trailer jsem si pustila několikrát za sebou a písničku od Edda Sheerana jsem si zamilovala. Pro film vybrali skvělé herecké obsazení a já ty dva herce prostě zbožňuju. Film jsem viděla, byla jsem na něm v kině a potřebovala jsem hodně kapesníčků. Líbilo se mi, že se film věrně držel knihy. Rozhodně tento film všem doporučuji.

Nejprve musím podotknout, že jsem hned od začátku věděla, jak kniha končí, bohužel, takže to pro mě nebylo žádné překvapení. Snažila jsem se na to připravit už od první strany, ale to zkrátka nejde pořádně. Co se týče Willa, první kapitola je z jeho pohledu, kde jsme svědky jednoho okamžiku jeho normálního života a následně i osudné nehody.

Louise je taková střeštěná milá holka, kterou si nejde neoblíbit. Je krásné, jak se postupně do Willa zamilovává a jak se nám doslova mění před očima. Udělala by cokoliv, aby WIlla potěšila. Nejprve si prošla peklem, protože WIll jí nic nedal zadarmo, ale potom si práci začala užívat.
Dokonalý příběh, který mě zcela zdrtil. Bylo mi Willa velmi líto, sama jsem se několikrát zamyslela nad tím, jak se je ho život zkomplikoval a rozhodně bych nechtěla být v jeho kůži ani na minutu. To, čím si prošel a vidina takové budoucnosti, která ho čekala, byla strašná. Žádná naděje na uzdravení, člověk se sám musí zamyslet, jak málo stačí k tomu, aby si člověk sáhl na dno a ještě ne vlastní vinou. Měla jsem za to, že se ta nehoda stala Willovi při nějakém adrenalinu, ale že to bude dopravní nehoda, to mě rozesmutnělo ještě víc. Když jsem četla řádky o tom, že Will si sáhnul na život, ano je to strašné, ale jeho život byl v troskách. Sám si nedovedl ani poškrábat na kůži. Pohyb hlavy byl to jediné, co mu zůtalo. Už se nikdy nemohl poškrábat, upravit si
vlasy, promnout oko, nemluvě o pohybu, otočení se v posteli, nebo si jen dojít na záchod. Když jsem se zamyslela nad těmito všemi věcmi, nedivila jsem se, že už nechtěl žít. Zařízení pro doprovodnou sebevraždu jsem hledala na internetu a žádné takové zařízení jsem samozřejmě nenašla. Je tedy škoda, že autorka tuto informaci nenapsala do závěru knihy.

Sečteno podtrženo, kniha se mi četla lehce. Vyprávění ze strany hlavní hrdinky se mi líbilo. Příběh mi
několikrát vytvořil úsměv na tváři a naopak mě dovedl i rozplakat. Tomu říkám pravá kniha. Všem mohu jen doporučit a už se moc těším na její další knihy (které mám zatím všechny doma).

100%