Recenze - Padesát osdtínů šedi



Autor: E. L. James
Orig. název: Fifty Shades of Grey
Pořadí v sérii: #1
Rok: 2002, v ČR
Počet stran: 610
Nakladatelství: XYZ
Překlad: Zdenka Lišková

"Padesát odstínů šedé je první díl erotické trilogie, kterou napsala E. L. James a zaujala tak čtenáře po celém světě. Studentka literatury Anastasia Steel má za úkol zpracovat rozhovor s úspěšným a bohatým podnikatelem Christianem Greyem. Na domluvenou schůzku přijde muž, který Anastasii neuvěřitelně přitahuje. Je okouzlující, krásný, neuvěřitelně chytrý, svůdný a hrozivý. Nezkušená a nevinná dívka poprvé zažívá pocit, že nějakého muže chce. Z jedné strany ji odrazuje jeho záhadná rezervovaná osobnost a z druhé strany se mu strašně touží přiblížit. Starší a zkušený Christian není schopen odolat klidné kráse, důvtipu a nezávislému duchu mladé dívky. Ať chce nebo ne, musí si přiznat - touží po ní, chce ji... ale za svých vlastních podmínek. Anastasia je šokovaná i vzrušená Christianovými nezvyklými erotickými chutěmi. Váhá, ale není schopná mu odolat. Vášnivý živočišný vztah odkrývá jejich tajemství i temné sexuální touhy."


Anastasia Steeleová je 21letá studentka. Hned v úvodu knihy jde místo své kamarádky Kate udělat rozhovor s bohatým šefem společnosti Christianem Greyem.
Setkání s okouzlujícím Christianem Greyem nezačíná podle jejích představ. Doslova mu spadne do kanceláře. Christian je jí zaskočen, ale zároveň ho k ní něco láká - kromě půvabu, nevinnosti.

Po několika dalších setkáních už sobě nedokáží odolat. Christian Aně přiznává svou pravou tvář a to, že ji chce jako partnerku na sex a to podle jeho jasně daných pravidel. Ana, ačkoliv je panna, na jeho nabídku okamžitě kývá (ikdyž ne zcela, má své výhrady). Christian Aně nedokáže odolat a brzy si i Ana uvědomuje, že ho miluje.


POSTAVY:
Anastasila je mladá, hezká a velmi stydlivá dívka. Jakmile se setkává s Christianem, podlehne jeho šarmu. Ačkoli je velmi plachá, v přítomnosti Greye se z ní stáváš zcela jiný člověk. Propadává kouzlu sexu, nebo jak by řekl Christian, tvrdému š.ká.í.
Christian je šarmantní a zárověň velmi záhadný mladý muž. Skrývá velké tajemství. Zároveň se vyžívá v masochistickém sexu. K Aně chová silné city a sám si uvědomuje, že ho dívka mění.

OBÁLKA:
V České republice vyšly dvě obálky, jedna v hardbacku s kravatou (která je stejná jako originální a mám ji také doma) a druhá s filmovým plakátem v paperbacku. Osobně mám radši hardback a k sérii se dokonale hodí. Navíc naomak je neskutečně jemnoučká.


FILMOVÉ HODNOCENÍ:
Na film jsem šla dokonce do kina. Trailer k filmu vypadal dokonale a dost sladce. Zatímco v kině to bylo... tvrdé a to doslova. Odcházela jsem z kina s pusou do "O", a to jsem přitom nejprve četla všechny knihy. Nemůžu říct, že by to bylo natočeno hodně špatně, ale výběr herců mohli určit líp. Dakota jako Ana mi prostě neseděla. Tato herečka podle mě hraje vše stejně a vůbec nemění mimiku. Naopak představitel Christiana mi docela i sedl, i když jsem si představovala někoho daleko jiného.

MOJE HODNOCENÍ:
Z přečtení knihy mám protichůdné myšlenky. Očekávala jsem od ní něco jiného. Úmyslně jsem se vyhýbala spoilerům, jediná informace, kterou jsem měla, byla ta, že se jedná o erotický román. Šokovaly mě praktiky Christiana, které na mě vybafly téměř na začátku. 
Často jsem si připadala jako ve Stmívání, akorát předěláné z fantasy do erotiky. Obě hrdinky se zde neustále podceňovaly, oběvovaly něco nového. A jejich milý jim neustále říkal, že se pro ni nehodí. Hrdinčiny reakce na dárky od partnera apod. Dodatečně jsem se dozvěděla, že autorka knihu skutečně napsala jako přepis Stmívání pro dospělé, a když se to na jejím blogu chytlo, pokračovala dál. 
Kniha má 600 stran, což mi přijde vzhledem k obsahu přehnané. I tak se mi ale četla dost rychle, protože je velmi čtivá. Ať chcete nebo nechcete, stále vás nutí číst dál. Opakem ale je, že i když je čtivá a objemná bichlička, upřímně mám problém vyprávět děj. Skoro mi přijde, že tam vlastně děj scházel. První díl této trilogie je na tom s dějem ještě dobře. Díky Aně poznáváme Christianův život, jeho bohatství a svět, o kterém se nám ani nemůže zdát. 

Padesát odstínů šedi je vyprávěno z pohledu Any a v přítomném čase. Kniha dobře vykresluje psychiku hlavních postav, které jsou v knize téměř na každé stránce. Bohužel větší charakteristika a propracovat ostatních postav v knize dost pokulhává.
Co mě ale neskutečně štvalo, bylo u plaché Any její vnitřní bohyně, která se objevovala skoro na každé stránce. Neustálé zbytečné tlachání a trapné okamžiky bych z knihy nejraději vytrhla. Proč si o tom raději nepovídala s kamarádkou? 

Avšak v knize byla i řada vtipných momentů (k Anastasiině nešikovnosti, taktéž podobnost se Stmíváním). Slovní zásoba je velmi slabá a často se opakují stejná slova a dialogy (kromě sexu).
Tato kniha je vyprávění v přtomném čase a z pohledu Any. Osobně musím říci, že kniha nemá žádný děj.
Rozhodně nemůžu říct, že to byla super úžasná srdcovka, ale také nemůžu říct, že to bylo nudné a hrozné, že by se to nedalo číst. Zajímavý a originální nápad se autorce rozhodně nedá upřít.

70%

Žádné komentáře

Albatros