Nejlepší knihy, které jsem v roce 2019 přečetla!



Ahoj všichni!
skončil leden se kterým přicházeli i nejrůznější žebříčky a vyhodnocení předchozího roku. Za uplynulých 365 dní roku 2019 se mi podařilo přečíst 142 knih; celkem 41.211 stran. Přečetla jsem knihy různých žánrů včetně komiksů, několika mang a dětských knih. Ačkoliv jsem si předsevzala, že se vrhnu na několik knih, které jsou MUST READ a které mám doma opravdu dlouho, z tohoto předsevzetí se mi podařilo přečíst nakonec pouze dvě knihy. A to je opravdu smutné. Letos se polepším, doufám :D
Ale teď už se pojďme vrhnout na ty nejlepší knihy, které jsem v loňském roce přečetla!


✱✱✱

Vybrat z tolika knih opravdu nebylo jednoduché. Proto jsem se rozhodla knihy rozdělit podle určitých kritérií. Celkem vám tak doporučím 22 knih rozdělených na čtyři různé kategorie:

1. Knihy TOP TOP, které vám doporučuji všemi deseti a NEMĚLI BYSTE minout
2. Nové série 
3. České knihy, které mě zasáhly 
4. Knihy, které mi uvízli v srdci a přesto měli drobné vady na kráse


✱✱✱

1. Knihy TOP TOP, které vám doporučuji všemi deseti a NEMĚLI BYSTE minout

 
A je tu první desítka knih, kterou vám s klidným svědomím můžu na 1000% doporučit. Všechny tyto knihy mě nesmírně zasáhli a já vám je budu rozhodně ještě dlouho doporučovat. Recenze na všechny knihy naleznete na blogu. Delphine de Vigan je celkem plodná autorka oceňovaných a doporučovaných knih. Sama mám sice doma všech jejích šest česky vydaných knih, ale první setkání proběhlo až na konci roku. Tou osudovou knihou byla její novinka Vděk, která si mě získala na celé čáře. Hned zkraje roku mi zlomila srdce kniha Hvězdy nad Berlínem, která je opravdu mimořádně skvělá. Této knize se nedostála pozornost, jakou si zasloužila a myslím, že je to velká škoda, protože odkrývá velmi silný příběh na pozadí 2. světové války. Zloději dýmu je young adult fantasy, která mě také velmi nadchla (asi tento článek bude plný o tom, jak mě něco nadchlo). Zamilovala jsem si svět, hrdiny a příběh a já se velmi těším, až se v těchto dnech pustím do pokračování. Snad není možné, aby se v žebříčku neobjevila další Colleen Hoover, tentokrát se jedná o její novinku To nejlepší v nás, která pojednává o problémech v dlouhodobém vztahu a řeší otázku rodičovství. Tato kniha patří rozhodně k nejlepšímu, co autorka napsala, ale pokud jste mladší čtenář, potom problematiku příliš neoceníte. Rozhodně doporučuji starším čtenářkám. Pět kroků od sebe jsem si zamilovala trailerem, soundtrackem, obálkou, filmem a i knihou. Toto skvělé kombo způsobilo, že jsem si okamžitě po dočtení knihy pustila film a dvakrát si pobrečela. Tento prostý young adult příběh je jemný a citlivý a já se do něj zamilovala. 


Tmu mezi hvězdami od Atticuse jsem v uplynulém roce četla dvakrát - jednou v angličtině a druhou v češtině, takže jsem se do jeho básní zamilovala rovnou dvakrát. Na českém trhu najdete několik autorů, kteří píší moderní poezii, ale jen Atticuse vám mohu ze srdce doporučit (a ano, jistým způsobem také vnutit). Jeho třetí sbírka vyjde co nevidět. Jednu z nejlepších obálek a neotřelých námětů má bezesporu Kirke, která má nádhernou zlatou obálku a vypráví mytologický příběh. Miluji báje a pověsti, takže Kirke přesně uhodila na tu správnou strunu. Největším překvapením vloni pro mě byla kniha Pařížská švadlena od které jsem neměla velká očekávání. Myslela jsem si, že mám v rukou ženský román vyprávějící o dvou ženách v různých časových rovinách. Ale obrovsky jsem se spletla. Pařížská švadlena je silný dramatický příběh o dvou různých ženách, které poznamenala doba, ve které žily a móda. Vzlety a pády babičky a její vnučky na pozadí války a v současnosti. Jejich lásky a úspěchy. Knihu vám obrovsky doporučuji a doufám, že si na ni vyhradíte čas, neboť si to opravdu zaslouží. Rakvář je kniha, kterou jsem měla tu čest číst ještě před jejím vydání. Příběh z pera Sharon J. Bolton byla fantastický! Napětí se v této knize dalo krájet a já měla několikrát husí kůži na těle. Přečteno jedním dechem a naprosto souhlasím s davy, že tato autorka zkrátka psát umí. Netrpělivě vyhlížím druhý díl. A poslední top top knihou jsou Nejmilejší sbírka pohádek od Disney, která je třešinkou na dortu. Pokud milujete Disney pohádky a nebo máte malé děti, potom knihu musíte mít ve své knihovně!


2. Nové série


Každý rok bych chtěla spíše série dokončovat, nežli začínat nové. Ale znáte to, nedaří se mi to. Rok 2019 byl bohatý na skvělé nové série napříč různými žánry.
Naprosto jsem si zamilovala fantasy sérii Čas čarodějnic, jejíž první sérii jsem zhltla souběžně s knihou. Druhá a třetí série je v procesu, takže se máme rozhodně na co těšit. Letos mám v plánu přečíst minimálně druhý díl knižní série. A když jsme u té fantasy, další young adult fantasy sérií, která za to rozhodně stojí, je Everless panství krve a kovu, jejíž druhý díl vychází velmi brzy. Kniha obsahuje opravdu originální zápletku a není nijak dlouhá nebo složitě napsaná a hlavně má skvělou hlavní hrdniku!
Anna ze Zeleného domu je první díl osmidílné série, která je sice primárně určená mladším čtenářům, ale zajisté učaruje také starším čtenářům. Příběh divoké a ztřeštěné Aničky jsem zhltla a letos jsem přečetla už třetí díl. Rozhodně doporučuji. Celá série tak snad po letech konečně vyjde a bude k dostání kompletní. Série navíc vychází v nezkrácené verzi. A můj poslední tip patří manze, kterou jsem si také v podstatě nedávno, zamilovala. Zaslíbená Země Nezemě je velmi silný, napínavý až lehce děsivý příběh, od něhož jsem přečetla zatím tři díly a jeden je lepší než ten druhý. Pokud stále váháte, zda si přečíst nějakou mangu, potom opět doporučuji!

3. České knihy, které mě zasáhly 

V roce 2019 jsem přečetla celkem 15 knih z pera českých autorů. Z celkového počtu je to dost malá část, ale sama jsem na sebe pyšná, jelikož je to nejvíce knih od českých autorů v jednom roce, co jsem kdy přečetla. Některé knihy byly slabší, jiné lepší. Celkově jsem vám tu udělala žebříček 5 nejlepších knih od českých autorů, ze kterých mezi TOP TOP řadím Trny v čase, Tiché roky a Rekonstrukci. K těmto třem knihám jsem se bohatě rozepsala v jednotlivých recenzích na ně. Nemám k nim co více dodat, než že SI JE PROSTĚ MUSÍTE PŘEČÍST. Poslední dvě příčky obsadila Petra Dvořáková s knihou Chirurg, jejíž první strany mě docela bolely. Nemám ráda celistvý text bez kapitol a nespisovnost. Ale časem jsem si zvykla a příběh mě opravdu bavil. Poslední doporučení ode mě pro vás padne na povídky! Kdo mě znáte opravdu dobře, tak víte, že já a povídky se nemáme příliš v lásce. Vloni jsem ale sáhla po třech povídkových sbírkách, které mě oslovily a vlastně bavily. Místa ve tmě jsou tou sbírkou, která prorazila nesympatie a díky které jsem se rozhodla povídkám dát ještě šanci.

4. Knihy, které mi uvízly v srdci i když měly drobné vady na kráse

Když jsem dopisovala seznam nejlepších knih 2019 pohled mi utkvěl na tři knihy, u kterých jsem váhala, mám-li je mezi ně také zařadit. Jsou to knihy, kterým jsem nedala pět z pěti a u každé jsem našla drobnou vadu na kráse ale ve finále na ně ráda vzpomínám a hodnotím je velmi pozitivně. Jsou to ty knihy, které si v budoucnu ráda znovu přečtu. Dopisy ztraceným je young adult příběh dívky, které zemřela maminka a ona jí nosí na hrob dopisy, ve kterých jí sděluje svoje pocity a myšlenky. Jednoho dne na ně najde odpověď. U tohoto příběhu jsem brečela i se usmívala. Od young adult přejděme k new adult příběhu/sérii Nejtemnější úsvit. Jo, tak tahle kniha byla silná káva! Milostný příběh, erotika, traumatický  zážitek a tajemství, které může všechno změnit. Do této knihy jsem se zamilovala a doporučovala jsem vám ji, kudy jsem chodila. Doteď jsem nadšená, že se našlo tolik z vás, kteří této knize dali šanci.  A poslední je Olga, další kniha od autora Předčítače, která mě dostala do kolen. Olga je inspirována skutečným příběhem a doteď mě z knihy mrazí.



A to bylo ohlédnutí za rokem 2019 a představení toho nejlepšího, co jsem v tom roce přečetla a co vám MUSÍM doporučit. 
Četli jste některou z těchto knih? Zaujala vás některá? 
Napište mi :-) 

7 komentářů

  1. Wau, prečítala si naozaj veľmi veľa kníh, klobúk dolu, ja som zvládla ledva 70 �� Inak Príbeh čarodejnice od D. Harkness je moja obľúbená séria, čítala som ju už na základke a teraz k nej vyšla doplnková novela a tá je tiež fajn ��

    OdpovědětVymazat
  2. Páno tolik knih :o A já jsem ráda, že stihnu za rok přečíst kolem 40 knih :D Dopisy ztraceným jsem četla také a byla jsem z nich nadšená :) Čas čarodějnic mám za sebou jak knihu tak první sérii seriálu a už mám koupený druhý díl, tak doufám, že se na něj vrhnu co nejdřív, protože první díl byl pecka :)

    Jinak přeji hodně štěstí s těmi nepřečtenými knihami, ale když ono je to těžké, když pořád vycházejí nové a nové :D :)

    OdpovědětVymazat
  3. Četla jsem některé knihy a k tomu předsevzetí musím říci, že jsem měla to samé. Ale letos se toho držím a konečně čtu i knihy, které mám doma už dlouho a především rozečtené série :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tolik knih! Hezky! Trny v čase je fakt topka, i rekonstrukce! Na chirurga se chystám, tak uvidím, jak se bude líbit mě. Přeji ti jak 2020 máš ještě víc oblíbených knih. :)

    All about Candys life

    OdpovědětVymazat
  5. To nejlepší v nás a Atticus je asi fakt klasika, naprostý souhlas :) . Zloděje dýmu a Dopisy ztraceným si chci přečíst a k Pěti krokům od sebe se snad také dostanu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Z tvého výčtu miluju Dopisy ztraceným, ale nadchnul mě taky Atticus, Hvězdy nad Berlínem, Tiché roky nebo Pět kroků od sebe... Koukám, že jsi měla docela šťastnou ruku :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat

Albatros