Recenze - Kirke

Řecká mytologie. Příběh o božstvu, titánech, nymfáf, příšerách a lidech


Autor: Madeline Miller
Orig. název: Circe
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 376
Nakladatelství: Slovart
Překlad: Eva Maršíková
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

V paláci boha slunce Helia, nejmocnějšího z Titánů, se narodí dcera. Malou Kirku všichni považují za nedochůdče - nevládne na první pohled zřejmou mocí jako její otec ani zlomyslnou krásou jako její matka. Teprve když se pokusí zahnat samotu mezi smrtelníky, zjistí, že přece jen dostala do vínku jisté nadání - čarodějnou moc, jež jí dovoluje měnit sokyně v příšery a postavit se samotným bohům. Román Kirke se svými plnokrevnými postavami, podmanivým jazykem a stránkami plnými napětí nabízí mistrovsky zpracovaný příběh o rivalitě mezi příbuznými, palácových intrikách, lásce a ztrátě a přináší svědectví o nezdolné ženské síle ve světě ovládaném muži.




POSTAVY:
Kirke (česky Jestřáb) - dcera Najady a Helia, má zvláštní hlas a neoplývá krásou, jako její sestry, je v podstatě zavržená
Najada - matka Kirke, strážkyně zříel
Helio - otec Kirke
Prometheus - bratranec Helia, bůh věštby
Aietes - mladší bratr Kirke, jeho jméno znamená orel
Galukos - smrtelník, do kterého se zamilovala Kirke
Hermes - syn Dia

OBÁLKY:
Zlatá obálka Kirke je naprosto dokonalá a věřím, že ne jeden čtenář se za ní otočí. A to nemluvím o knize pod přebalem, která má všude zlaté detaily a je opravdu nádherná. Kirke je rozhodně jedna z nejhezčích knih, které jsem za poslední dobu držela v rukou. V knize se nachází také mapa, která knihu tvoří ještě dokonalejší. 


MOJE HODNOCENÍ:
Kirke je jedna z těch knih, kterou jsem zaznamenala na zahraničním booktubu díky své nádherné zlaté obálce. V zahraničí vyšla nejčastěji s naší originální obálkou nebo potom zlatou tváří Kirke. Sama jsem moc ráda, že Slovart vybral původní obálku. Kniha se mi dostala do rukou s dvoutýdenním předstihem než se dostala na pulty knihkupectví a já ji téměř okamžitě začala číst.

Kirke je postava z řecké mytologie, takže pokud máte rádi Řecké báje a pověsti, tato kniha vás nesmí minout! Sama tyto báje a pověsti mám velmi ráda a kdysi jsem je i četla. Takže četba Kirke pro mě byla jasnou volbou. Přiznám se ale, že jsem si postavu Kirke zcela nepamatovala, takže jsem její osudy velmi ráda prožívala.

Kniha Kirke je naprosto odlišná od knih které jsem doposud četla. Celý román je inspirovaný pověstmi, a soustřeďuje se kolem jedné postavy a to právě Kirke. Kniha je tedy v podstatě jejím životopisem. Nádherně ukazuje život mezi řeckými bohy, jejich zvyky, pohnutky a podobné.

Postava Kirke nemá zrovna na růžích ustláno. Narodila se jako další dítě a jako jediná je jiná - není tak půvabná a především její hlas je prý nepříjemný božskému uchu. Kirke se navíc velmi zajímá o smrtelníky a ráda jim různě pomáhá. Ovšem nemyslete si, i ona dokáže být mstivá, krutá nebo žárlivá, však je to také dcera boha slunce!

Knihu jsem četla pár dní, ale to ze dvou důvodní. První, že jsem neměla tolik času, takže jsem ji musela často odkládat. A druhý, že jsem si ji chtěla dávkovat. Tuto knihu příliš nedoporučuji číst na krátké chvilky, například v MHD. Kirke vás totiž vtáhne do děje a vy ji budete chtít číst a číst.

Celý příběh je vyprávěný er formou a rozdělený na různě dlouhé kapitoly. Mapuje život Kirke a zároveň v jednotlivých epizodách vypráví o různých dobrodružstvích, které hrdinka prožívá. Mezi nejdůležitější milníky v jejím životě patří setkání s Prometheem nebo Odyseem.

Autorka dokonale navodila atmosféru řecké mytologie a já hltala stránku za stránkou. Ačkoliv je Kirke nesmrtelná, zažívá různé úskalí a zůstává stále mladou. Ovšem na jejím charakteru je znát, jak postupně dozrává a mění se.

Jelikož se Kirke dostane na opuštěný ostrov, kde žije pouze se zvířaty a není jí v dosahu žádná živá bytost, stane se, že několik kapitol v knize jaksi schází dialogy. A s kým by si taky tak mohla povídat. Proto pro někoho může toto tempo přijít pomalé a možná únavné. Ačkoliv se to může jevit jako chyba, myslím si, že je to uděláno úmyslně. Autorka chtěla vystihnout i její číst osamění a nechat Kirke několik kapitol o samotě.

Knihu vám ze srdce opravdu doporučuji. Nejen že je krásná vizuálně, obsahuje poklad i uvnitř. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Janě a Slovartu. Kirke zakoupíte na jejich eshopu se slevou!




4 komentáře

  1. Tato kniha je skvělá, nemůžu se dočkat jak si přečtu autorčinu prvotinu. ♥

    All about Candys life

    OdpovědětVymazat
  2. knihu jem drzela v rukach a je nadherna, asi si ji pujcim od zname at zjistim, jaka je :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Na tuhle knihu se velmi těším, čekám ji pod stromečkem :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super recenze a krásné fotky! :) Na knihu se určitě chystám, je krásná :)

    OdpovědětVymazat

Albatros