Literární salon: Knihovníci

Knihovny jsou fajn!


Ahoj všichni, 

po vánočním volnu je zpět i Literární salon, který pravidelně pořádá Kuba z Bookscalling. První letošní salon nesl podtitul Knihovníci a konal se minulou středu 15.ledna v Podzemním antikvariátu. O jejich práci, plánech a samozřejmě knihách jsme diskutovali se čtyřmi zajímavými hosty. 

Zleva: Markéta Štěpánová, Petr Kalaš, Vít Richter a Jaroslava Štěrbová

Ruku na srdce, kdo z vás chodí do knihovny
- klasické knihovny, nikoliv knihkupectví. Sama jsem do knihovny chodila jako malá, ale brzy jsem chodit přestala, jelikož mi bylo velmi líto, že jsem musela knihy vracet. Nejraději jsem si půjčovala encyklopedie a naučné publikace. To byla moje dětská láska. Díky knihovně jsem si také přečetla Letopisy Narnie, což byla v mém dětském věku top fantasy. Dnes do knihovny nechodím, protože mám doma tolik knih, že mám asi do smrti co číst. Dobře, to zase ne, ale chápete. 


"Knihovna má být volba. Knihovník je ten, který vám má ve vaší volbě pomoci. "
Jaroslava Štěrbová

Jaroslava Štěrbová

Knihkupectví a knihovny se snaží si nekonkurovat. Zatímco knihkupectví se předbíhají, aby měli novinky co nejdříve skladem, knihovny se snaží nabízet široký sortiment knih napříč žánry a stářím knih. Knihovny cílí na studenty a dávají velký důraz i na vzdělávání a bohatou zásobu povinné četby, což neznamená že v jejich policích nenaleznete i knižní novinky. Největší rozmach knihoven byl v ČR v roce 1937. O životě knihovníků nám povyprávěla hlavní knihovnice Městské knihovny v Praze Jaroslava Štěrbová. S chutí nám vyprávěla o náplni její práce a také o zkušenostech z její bohaté knihovnické praxe.

Vít Richter
Mezi dalšími hosty byl Vít Richter, ředitel Knihovnického institutu Národní knihovny, který patří mezi nejvýznamnější osobnosti českého knihovnictví. Vystudoval knihovnictví a od té doby skoro 40 let pracoval v tomto oboru. Rozpovídal se o současné digitalizaci knih, která je součástí revolučního průmyslu 4.0. Knihovny pracují na vlastním softwaru, který bude sloužit jako virtuální knihovna a bude obsahovat všechny tituly, které nejsou nikde k dispozici ve fyzické podobě. Letos je v plánu zdigitalizovat tituly do roku 1989 a příští rok je cíl dokončit rok 2007. Jednotlivý autoři samozřejmě mohou digitalizaci svých děl zakázat. Také platí, že pokud bude kniha dostupná ve fyzické podobě, nebude možné ji najít v této virtuální knihovně. 

Národní knihovna v ČR dnes obsahuje okolo 7 milionů svazků a jejich ukládání je složité. Část se nachází v Pražském Klementinu a část ve skladech v Hostivaři. Bohužel z nedostatku místa jsou nyní nové svazky ukládány do beden, protože nejsou jinak kde uskladnit. Tím ale bohužel pozbývá smysl, jelikož Národní knihovna má uchovávat vydané tituly a umožňovat lidem, aby do nich mohli nahlížet. 



Znáte knihovny Gender Studies? Knihovnice Markéta Štěpánová z této knihovny nám představila její koncept. K dispozici jsou jen tři dny v týdnu (po-st) a nabízejí tituly s genderovou nebo feministickou tematikou. 

Knihovna Václava Havla má primárně na starosti knihy a publikace Václava Havla, jeho rodiny a přátel. Dále zpracovává archiv rodiny Havlových. Do rukou se mi dostal pestrý program KVH, který mě zaujal. O své práci nám povyprávěl její knihovník Petr Kalaš

Literární salon o knihovnách, lidech kolem ní a práci s ní spojenou mě velmi zaujal a předal mi spoustu cenných informací. Sama mám chuť se jít do knihovny podívat! Takže pokud stále váháte nebo se dokonce bojíte do knihovny vstoupit, nebojte se. Toto království skrývá spoustu cenných pokladů a knihovníci jsou lidé se stejnou vášní, jako vy. 

1 komentář

Albatros