Recenze - O čarodějnici, která se nenechala upálit

Autor: Amanda Lovelace
Orig. název: The Witch Doesn't Burn in this One
Série:  Princezna
Pořadí: #2
Počet stran: 208
Překlad: Anna Formánková

Druhá sbírka básní Amandy Lovelace, oceněná Goodreads Choice Award za rok 2018. O čarodějnici: hrdé, nezávislé, nadpozemsky silné a především nezničitelné. Druzí ji mohou odsoudit, zesměšnit, pokusit se ji umlčet, v tomhle příběhu se ale čarodějnice upálit nenechá. Silné, dojemné, ale především výjimečně aktuální verše americké básnířky Amandy Lovelace se pokouší apelovat na mladé dívky, aby věřily samy v sebe a převzaly kontrolu nad svými příběhy.

Moderní poezii vyhledávám velmi ráda. Přesně před rokem jsem se pustila do první sbírky od Amandy Lovelace O princezně, která se zachránila sama, takže když vyšla její druhá sbírka, těšila jsem se, jak se do ní ponořím. A ono ouha.

O čarodějnici, která se nenechala upálit je daleko temnější než její starší černá sestra, která se mi velmi líbila. U čarodějnice bohužel nastalo zklamání. Od autorů moderní poezie mám načtené všechny sbírky, které v češtině vyšly od Rupi Kaur, Amandy a nebo Atticuse, jehož tvorba si mě nejvíce získala. Jeho romantické fráze a myšlenky jsem si zamilovala a ráda se k nim vracím a budu nadále vracet. Ovšem Rupi nebo Amanda přináší zcela jiné texty, smutné, zoufalé až depresivní.

Kniha je rozdělena na čtyři části:
Proces
Upalování
Ohnivá bouře
Popel

Čarodějnice se staví jako více feministická kniha, která vás hned v úvodu oprávněně upozorní na citové zabarvení textu a odkazy na závažná témata. Ovšem i přes uvedené upozornění to celé na mě působilo až přespříliš. S těžkým srdcem musím zkonstatovat, že se mi tato sbírka dvakrát nelíbila. Lepíků ve sbírce mám poskrovnu a při čtení jsem absolutně neměla tendenci si knihu dávkovat nebo šetřit, ale právě naopak. Toužila jsem ji mít už za sebou.

V této sbírce shořely mé naděje na další oblíbenou sbírku. Autorka zjevně příliš nemusí muže. Budu tedy raději dělat, že jsem tuto sbírku jen prolítla a budu se těšit nového Atticuse, který vyjde v příštím roce.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. O čarodějnici, která se nenechala upálit ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!