Recenze - Anna ze Zeleného domu

Název série:Anna ze Zeleného domu
Rok: 1908, v ČR: 2018
Počet stran: 292
Nakladatelství: Albatros
Překlad: Milena Poláčková
ilustrace: Ivona Knechtlová

Příběh dívenky Anny, sirotka, který nachází u dvou stárnoucích sourozenců, až doposud osaměle hospodařících na své venkovské farmě, svůj první opravdový domov, má na hony daleko k jakékoli sentimentalitě. Zato vtipu, humoru a životního optimismu má v sobě nadbytek. Hubená, pihovatá a hlavně neuvěřitelně upovídaná Anna s rezavými vlasy a nevyčerpatelnou fantazií si získá čtenáře od prvního okamžiku.

Anna Shirley - jedenáctiletá dívenka, která žila na střídačku v sirotčinci a u rodin, které ji nechtěli, její skuteční rodiče zemřeli na horečku, když jí bylo několik měsíců, je velmi svéhlavá, má  bujnou fantazii a je dost upovídaná
Marilla - manželka Matouše, nikdy neměla vlastní dítě; nejprve Annu nechtěla ale později si ji zamilovala
Matouš - manžel Marilly, oblíbil si Annu hned od začátku a díky němu zůstala Anna v Zeleném domě
Diana - nejlepší kamarádka Anny; tmavovlasá hodná dívka s Annou prožila hodně dobrodružství
Gilbert Blythe - spolužák Anny a Diany, velmi chytrý chlapec,

Jednoduché a čisté ilustrace má na svědomí Ivona Knechtlová, která má na svědomí již několik různých knih. V první Anně nechybí celobarevné ilustrace ani malé, černobílé kresby.

V současné době existuje několik adaptací této klasiky. Sama jsem doposud neviděla ani jednu, ale po dočtení knihy se rozhodně chci na nějakou adaptaci podívat. Zaujala mě ukázka z roku 1985.

Anna ze Zeleného domu je především v zahraničí velmi známá a opěvovaná kniha. Sama jsem ji ale do loňského roku nijak neregistrovala. První povědomí jsem dostala na Humbooku díky Adi, která se za ni převlékla. A potom samozřejmě na konci roku, když u Albatrosu vyšla v nové, nezkrácené verzi. Kolem Anny jsem chvíli chodila a marně odolávala, ale ne dlouho.

Na knihu jsem všude slyšela jenom chválu, takže se není čemu divit, že jsem se na čtení těšila. Navíc miluji ilustrace v knihách, takže očekávání byla velká. A všechna se naplnila. Anna ze Zeleného domu je sice čtivo primárně pro děti, na své si ale přijdou i dospělí. Anna je skvěle napsaná postava. Tato zvídavá holčička přišla o rodiče a její dětství nejprve nebylo žádnou výhrou v loterii. Až dokud se nedostala do Zeleného domu. Anna má velmi bujnou fantazii a obrovskou představivost. Všem věcem i rostlinám dává jména, vymýšlí různé věci a hlavně sní o tom, že najdou nejlepší kamarádku.

Brzy se její přání naplní a ona se spřátelí s Dianou, se kterou prožijí různá dobrodružství. Kromě dětských radovánek se zde nacházejí i těžší témata nebo náznaky, které neujdou pozornosti dospělí čtenáři. Kniha má téměř tři sta stran, na kterých Anna postupně dospěje. Její další dobrodružství pokračují v knize Anna z Avonlea, na kterou se chystám v nejbližších dnech.

Kniha konečně vyšla v kompletním, nezkráceném vydání a překlad prošel úpravou. Nedovedu posoudit starý překlad, ani jak se celkový překlad liší od originálu. Ale jsem velmi ráda, že je konečně čtenáři představena kompletní a ne zkrácená verze. Velmi mě mrzí podobná cenzura. Z knihy tak byla odstraněna velmi důležitá kapitola, která velmi ovlivnila vztah Anny a Gilberta. Ale o tom se více rozpovídám v recenzi na druhý díl.

Annu ze Zeleného domu vám mohu ze srdce doporučit. Dobrodružství dívenky se zrzavými vlasy mě nesmírně bavilo a těšilo. Doufám, že u nás v podobné podobě vyjdou i další díly. Databáze knih ukazuje na 8 dílů k této sérii