Recenze - Spřízněná duše

Vzpomínky jsou dveřmi do minulosti, a čím víc si člověk vzpomínky schraňuje, tím víc se dveře otevřou.

Autor: Nicholas Sparks
Orig. název: Every breath
Počet stran: 312
Překlad: Dana Stuchlá

Hope Andersonová stojí na své životní křižovatce. Je jí třicet šest, s přítelem chodí již šest let a svatební plány jsou v nedohlednu. A aby toho nebylo málo, její otec těžce onemocněl. Hope se proto rozhodne, že stráví týden na rodinné chatě v Severní Karolíně, aby připravila dům na prodej, a zároveň si vezme čas, aby se zamyslela nad svou budoucností. V tu chvíli míří do Severní Karolíny také Tru Walls, kterému přišel dopis od jeho údajného otce, jenž by právě tady měl žít. Tru se tedy rozhodne, že odjede ze Zimbabwe, kde se živí jako safari průvodce, a odhalí všechna tajemství, jež obklopovala jeho již zemřelou matku. Náhoda tomu chtěla a cesty Hope a Truea se osudově zkříží. Jejich vztah je až nepochopitelně intenzivní, ale jejich city musí nakonec ustoupit volbám, které proti sobě drsně postaví povinnosti k rodině a osobní štěstí.

Tru - otce nepoznal a matka mu zemřela když mu bylo deset, celý život žil v Africe, kde pracuje jako průvodce
Hope - vždy snila o tom, že bude matkou, ve svých šestatřiceti je ale stále svobodná a bezdětná, její přítel Josh se stále nedokáže vyjádřit
Josh - přítel Hope, stále se dávají dohromady a rozcházejí, chodí spolu šest let ale Josh se nechce ženit
Andrew - syn Trua z manželství s Kim, se svým otcem se vídá pokaždé, když to jen trochu jde

Knihy Nicholase Sparkse mají své specifické rysy, které jsou patrné na první pohled. Malý hardback s přebalem a zlatým rámečkem, to už je jasný podpis Nicholase Sparkse. Proto, když jsem viděla originální obálku k tomuto příběhu, bylo mi celkem jasné, že budeme mít jinou obálku, protože původní motiv by se na naše obálky ladil jen horko těžce. Když jsem viděla zamilovanou dvojici na obálce poprvé, byla jsem docela zklamaná. Ale čím víc jsem ji viděla, tím více jsem si na ni zvykala. A ve finální verzi je nakonec velmi povedená - má neskutečně krásné barvy a krásně ladí do duhy.

Vznik nové knihy se podle mě tak trochu podobá narození dítěte; očekávání, hrůza, zoufalé vyčerpání a nakonec naprosté nadšení... což je zážitek, který ke své velké radosti nemusím přetrpět sám.
- Nicholas Sparks

Nicholas Sparks je můj nejoblíbenější spisovatel už poměrně dlouhou dobu. Spřízněná duše je mou desátou přečtenou knihou z jeho jednadvaceti doposud vydaných románů. Mám tedy ještě slušnou zásobu čtiva. Nejradši bych měla všechny jeho knihy přečtené, ale na druhou stranu si je šetřím, protože mám pořád možnost objevit nové příběhy.

Spřízněná duše je Sparksovou nejnovější knihou, kterou jsem musela ihned mít. Barevná duha složená z českých vydání se tak rozrostla o další emoční příběh lásky. V této knize sledujeme příběh Hope a Trua, kterým je přes třicet, takže se nejedná o žádnou první lásku. Oba hrdinové se setkávají náhodou na pláži, která se pro ně stane osudová. Netrvá dlouho a tento pár se zamiluje. Jejich city jsou hluboké. Jenže i když se hluboce milují, mají každý své životy. Tru žije v Africe, kde pracuje jako průvodce po safari. Hope má šest let přítele, který se stále nedokázal vyjádřit. Navíc se stále rozcházejí a scházejí i přesto, že Hope touží po tom se usadit a mít dítě.

Život je vlastně řada malých životů, jež žijeme den za dnem, a každý ten den nám nabízí nějaké rozhodování a následky. Kousek po kousku z nás naše rozhodnutí dělají to, kým se staneme.

Hrdinové se setkávají ve chvíli, kdy jsou okolnosti zcela proti nim. A tak se musí rozhodnout, co jsou pro svou lásku schopni obětovat a co nikoliv. Příběh se odehrává ve dvou částech. První vypráví o seznámení hrdinů v roce 1990 a vzplanutí jejich lásky. Druhá nás přenáší do roku 2014, kdy je hrdinům kolem šedesáti let. Nebudu se vám tu o ději více rozepisovat, abych vás neochudila o kouzlo z této knihy. Sparks stvořil další silný příběh, který překračuje hloubku.

Ačkoliv je z anotace celkem jasné, co se bude dít a kam bude příběh směřovat, stejně mě kniha emočně rozložila a několikrát rozplakala. Je neuvěřitelné, že zrovna muž dokáže napsat tak krásné slova o lásce a tak procítěné příběhy. Jeho romány nejsou typickou červenou knihovnou, ale jsou to příběhy, které píše sám život. V jeho knihách se jistě našla velká spousta čtenářů. Dále oceňuji, že happy endy v jeho knihách jsou takovou loterií, tak že nikdy nevíte, zda kniha skončí dobře nebo špatně. A ke každé jeho knize rozhodně potřebujete balíček kapesníčků.

Co je to vlastně ta Spřízněná duše? Jedná se o schránku, do které lidé lidé vhazují naději. Dopisy, ve kterých se vyznávají nebo prosí o pomoc. Tato schránka je volně dostupná a lidé si v dopisech mohou číst. Taková skříňka musí mít opravdu velké kouzlo. Skutečně existuje a nachází se v přírodní rezervaci na Ptačím ostrově poblíž Sunset Beach v Severní Karolíně. Pokud se někdy do Severní Karolíny podívám, toto místo jistě moc ráda navštívím.

Když se na ni stydlivě usmál, všimla si dolíčku na bradě a nečekaně důvěrného výrazu, jako kdyby se znali celý život.

Nicholas Sparks si v této knize lehce pohrál se čtenáři a krásně se ukáže, kdo čte jeho knihy "pořádně" i s doslovy a kdo končí poslední větou v příběhu. Sám autor totiž do příběhu vstupuje - na začátku se představuje jako náhodný objevitel obálky ze schránky Spřízněná duše, kde nachází  dopisy a kresby které ho dovedou ke stopě Hope a Tua. Líčí nahu najít hrdiny a poznat jejich celý příběh a skutečně se mu to podaří. A na základě těchto informací začíná vyprávět milostný příběh. Ovšem toto je pouze Nicholasova hra, sám v závěru přiznává, že příběh je smyšlený a inspiraci na něj získal ve vlastním životě. Schválně, kdo z vás, jenž jste knihu četli, jste tuto hru odhalili?

Spřízněná duše je dalším silným milostným příběhem, který si zaslouží vaši pozornost. U závěru knihy jsem si pobrečela.

Čínský filozof Lao-c´kdysi řekl, že být někým hluboce milován ti dodává sílu a a milovat někoho hluboce zase odvahu. Nyní chápu, jak to myslel. Protože jsi vstoupila do mého života, mohu čelit příštím rokům s odvahou, již jsem u sebe nečekal. A láska k tobě mě učinila silnějším než dřív.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Spřízněnou duši ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!