Recenze - Psanec

Orig. název: The Exire: An Outlander Graphic Novel
Série: Cizinka
Rok: 2010, v ČR: 2020
Počet stran: 224
Nakladatelství: Omega
Překlad: Blanka Chocová

Po příliš dlouhé nepřítomnosti se Jamie Fraser vrací domů do Skotska – návrat se však neobejde bez velkých obav. Přestože jeho milovaný kmotr Murtagh slíbil Jamieho rodičům, že se o jejich impulzivního synka postará, splnit tento slib nebude jednoduché. Na hlavu mladého vyhnance je již vypsána tučná odměna, a to zásluhou kapitána Jacka Randalla, sadistického britského důstojníka, s nímž Jamie v minulosti zkřížil cestu i meč. U dvora významného klanu MacKenzieů je Jamie naopak figurkou v mocenském boji mezi svými dvěma strýci: stárnoucím náčelníkem Columem, jenž si žádá synovcovu loajalitu – nebo jeho život – a Dougalem, válečným náčelníkem klanu MacKenzieů, který by Jamieho raději sťal, než aby mu dovolil stát se Columovým dědicem.

A pak je tu Claire Randallová – záhadná, svéhlavá kráska, která se objeví v Jamieho životě a rozvíří jeho soucit... a jeho chtíč.

Jamieho srdce ho táhne ke Claire, avšak Murtagh je přesvědčený, že dívku sem poslali Staří a kapitán Randall ji označí za špiónku. Claire zcela zjevně něco skrývá, přestože Jamie nedokáže uvěřit, že by pro něj mohla představovat nějaké nebezpečí. I tak ale ví, že je zmítána mezi dvěma volbami – životem po jeho boku a něčím tajemným, kvůli čemu se v myšlenkách často ocitá jinde.

Vstupte do poutavého, vášnivého a napínavého světa Vyhnanství a vychutnejte si mimořádnou vypravěčskou magii Diany Gabaldon.
RECENZE NA CIZINKU, VÁŽKU V JANTARU NEBO MOŘEPLAVCE NAJDETE ZDE

Jamie Fraser - psanec, který se skrývá před vojáky, uchýlí se ke svému strýci, má silnou a tvrdou duši
Claire - omylem prošla kameny, kteří ji přenesly o dvě stě let zpět,

OBÁLKA A GRAFICKÁ PODOBA:
Psanec je v nádherném hardbacku, dobře se drží. Hoang svým hrdinům odpírá tvrdé rysy a všichni mají spíše kulaté obličeje a jemné kontury. Z tohoto důvodu všichni působí mladším dojmem. S celkovým výsledkem jsem velmi spokojená.

Série Cizinka patří k mým nejoblíbenějším sériím vůbec, proto asi není žádným překvapením, že jsem okamžitě zhltla také její grafický román.

Psanec je o tom, jak to všechno začalo očima Jamieho, splněný sen náš všech čtenářek. Čím víc Jamieho, tím líp!

V úvodu knihy Diana vypráví, jak se Psanec dostal ke své podobě. Věděli jste, že když se ke knize začne natáčet seriál nebo film, tak v rámci merche jsou i komiksy a grafické romány? Osobně jsem si myslela, že jsou to samostatné jednotky, ne že když se podepíše smlouva na natáčení, tak produkční štáb může nechat vytvořit komiksy. Stejně tomu bylo také u Stranger things, který si po úspěchů seriálu začal tvořit také knihy a komiksy.

Diana Gabaldon není v komiksovém světě žádným nováčkem. Jako dítě milovala Kačera Donalda a jako dospělá jednu dobu dokonce psala scénáře pro tyto komiksy. Proto když se domluvilo finální natáčení Cizinky, Diana si ze smlouvy vyškrtla, že komiksy nebo další podobné publikace budou spadat do merche, protože nad nimi chtěla mít nad nimi stále kontrolu.

O komiksu nebo grafickém románu Cizinky se mluvilo delší čas, ale nakonec přišla editorka s tím, že chce příběhově něco nového, dosud nevyprávěného ale zároveň, aby to byla Cizinka. Diana si s touto výzvou pěkně pohrála a proto Psanec není jen přepisem prvního dílu, ale obsahuje i věci před samotnou Cizinkou. Máme tak možnost vidět, co dělal Jamie ale i třeba Murtagh bez toho, aniž by nám o tom Claire musela něco sdělovat. Dále obsahuje také nové věci, které v samotné Cizince nejsou a nesedí do děje, ale ve výsledku to ničemu nevadí. Nebo dokonce kapitoly předtím, než se Jamie setkal s Claire. věci, které nebyly popsány ani v samotné knize Panicové.

Kresby má na svědomí Hoag Nguyen, který má za sebou notnou řádku komiksů. Jeho hrdinové jdou podobou do mangy, ale nebojte, celá kniha se čte správně, nikoliv obráceně jako tomu je u mang a samozřejmě je celobarevná. Jeho zobrazení postav se samozřejmě rozchází se seriálovou předlohou už jen proto, že kniha vznikla v roce 2010, zatímco seriál až v roce 2014. Claire je moc prsatá a v obličeji velmi mladá, Jamie je správně urostlý a zrzavý.

V samotném závěru můžeme nahlédnout do celého procesu vytváření a dolaďování románu. Názorné ukázky prvních nákresů postav, co se upravovalo nebo překreslovalo. Čekat na tuto lahůdku se opravdu vyplatilo. Nepředpokládám, že by někdy časem vyšel druhý díl, protože za deset let v zahraničí další díl nevyšel.

Doporučuji všem fanouškům Cizinky a Skotska. Pokud jste Cizinku nečetli, nevadí, také se můžete ponořit do komisku, ale nevychutnáte si veškerou smetanu, pro tu si musíte do plnohodnotného románu.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Kátě a Knihy Doborovský. Psance zakoupíte na eshopu se slevou!