Recenze - Hrdinky

Odvážné osudy žen, které pomáhaly tvořit naší historii

Autor: Renáta Fučíková, Lenka Křížová, Kateřina Tučková, Anna Musilová atd
Počet stran: 168
Nakladatelství: Universum

Příběhy významných českých žen.

Byly odvážné. Mnohdy předběhly dobu. Šly si za svým a někdy za odvahu zaplatily cenu nejvyšší. Ale svým příběhem inspirovaly tisíce a miliony dalších žen, které dnes díky nim mohou žít svobodně a podle svých představ. Strhující vyprávění o šedesáti výjimečných a leckdy zapomenutých hrdinkách z české kotliny od těch nejdávnějších dob až po současnost doprovází originální portréty od studentů plzeňské „Sutnarky“, textové medailony Kateřiny Tučkové a historické vstupy Renáty Fučíkové, které ukazují, jak se žilo ženám v různých obdobích dějin.

OBÁLKA A GRAFIKA:
Pokud znáte tvorbu Renáty Fučíkové rozhodně tuto knihu nepřehlédnete. Její charakteristické znaky tvorby se i v této knize výrazně podepsaly, v tom pozitivním samozřejmě.

S knihami, které vyprávějí o významných ženách světa nebo našich dějin se v posledních letech roztrhl pytel. Sama jsem před lety četla zahraniční hit Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky 1 a 2, její českou verzi Kapky na kameni nebo zkrácenou verzi Ženy, co se nedaly. Na trhu je ale podobných knih daleko více, a to nejen o významných ženských osobnostech, ale i o těch z toho opačného pohlaví.

Hrdinky v sobě nesou kouzlo tvorby Renáty Fučíkové, což je přední česká a cenami ověnčená ilustrátorka, se kterou jsem se sama měla tu čest potkat na jedné knižní akci. Její tvorba je velmi příjemná a prostá. U každého textu nechybí ani iniciály daného autora, který text napsal. Za mě rozhodně další plus, protože tak každý může hodnotit i spisovatele a ne jen knihu jako celek.

Kniha má jednoduchý styl a členění, které je uskupeno podle časové osy, která v knize nechybí. Kromě informací o jednotlivých ženách tu nechybí ani historické události, které jsou na ose zaznačeny a pro čtenáře to má tendenci spojení mnohdy známých informací v celistvý časový úsek. Poté nastává prostor pro jednotlivé medailonky vybraných žen, které to ne vždy měly jednoduché. Každé ženě je věnována jedna dvoustrana, na pravé či levé straně se nachází ilustrace a na straně druhé potom celistvý text.

Já jsem díky těmto publikacím objevila například Milenu Jesenskou, o které jsem předtím nikdy neslyšela. Její osud mě vzal za srdce a já s radostí přijímám jakoukoliv zmínku o této i pro nás důležité ženě.

Myslím si, že je velmi důležité věnovat pozornost osobnostem minulosti, neboť bez nich, bychom nebyli tam, kde jsme. Ať je ta situace sebelepší či sebehorší, za tohle vděčíme píli lidí za námi.

Panovnice, spisovatelky, světice, lékařky, operní pěvkyně či sportovkyně. Ačkoliv kniha lehce může dávat zdání o svém feministickém postoji, tak se nemusíte nijak bát. Ženy stále tvoří polovinu lidstva a jednotlivé texty jsou stavěny spíše jako pocty. V samotném závěru neschází ani slovníček s pojmy, které by mladší čtenáři nemuseli dobře znát.

V závěru vám Hrdinky mohu opět doporučit. Kniha má větší formát než standardně, ale i přesto stojí rozumnou cenu.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Hrdinky ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!