Recenze - 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny

Stovka nejčastějších pravopisných chyb a mýtů v jedné publikaci do kapsy

Autor: Červená propiska (Karla Tchawou Tchuisseu & Sabina Straková)
Počet stran: 160
Nakladatelství: Universum

Seznamte se jednoduchou a zábavnou formou se stovkou nejčastějších pravopisných a gramatických chyb, které Češi dělají. Tato kniha není žádná výkladová mluvnice ani slovník – je určena všem, ať žákům druhého stupně základních škol, kteří krásy jazyka teprve objevují, nebo těm, kteří nechtějí chybovat a stále hledají lásku k naší mateřštině. Za pomoci příkladů a diktátů, které jsou speciálně vytvořené k jednotlivým perličkám, si osvěžíte znalosti ze školních lavic, které jste třeba i zapomněli. Na své si přijdou nejen milovníci, ale především nemilovníci češtiny, kterým kniha může pomoct v textech méně chybovat. Autorky navíc přidaly k některým výrazům i užitečné pomůcky a tipy. Tato kniha byla vytvořena s láskou k češtině. #100perlicek

OBÁLKA A ZPRACOVÁNÍ:
Menší měkký paperback má velmi jednoduchý a čistý vzhled, který se mi moc líbí.

Čeština patří mezi ty těžší jazyky, obzvlášť co se týká gramatiky. Sama nejsem žádný češtinářský profík a proto se snažím jakkoliv vzdělávat. 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny je navíc skvěle a přehledně zpracovaná a její čtení se dá brát i taková hra nebo výzva.

Jsem moc ráda, že jsem na knihu narazila, neboť mě její čtení a vlastně studování opravdu bavilo. Našla jsem několik slov, které jsem ani sama neznala a rozhodně jsem se snažila naučit všechny ty rady k srdci.

Kniha obsahuje celkem sto slov u kterých rozebírá jejich problematiku a objasňuje jak se má správně psát. Jednotlivá slova jsou rozdělena podle slovních druhů nebo pod skupinu, do které patří. Rozlousknete tak záhadu nejen číslovek, ale také svátků, významných dnů nebo hyperkorektnost. Každá z jednotlivých skupin je u sebe seskupena a u nechybí ani cvičení, kde si nově nabyté poznatky můžeme protrénovat. Na konci knihy samozřejmě najdete výsledky.

100 perliček pro (ne)milovníky češtiny vznikla díky instagramovému účtu Červená propiska, kterou rozhodně doporučuji sledovat. Nikdy není pozdě se vzdělávat. Jejich autorky Sabina a Karla se svému účtu věnují velmi pečlivě a je na ni znát, že je to opravdu baví. Kniha sice vyšla díky úspěšnému IG účtu ale rozhodně přináší novou grafiku a při jejím listování rozhodně nenabydete dojmu, že se jedná o přepsaný profil.

A na závěr se pochlubím se svými novými poznatky z knihy. Doposud jsem netušila, že neexistuje slovo protěžovat! Správně je totiž protežovat, pokud tedy máme na mysli dávání přednosti jednomu před druhému a ne váhovému přetěžování. S touto příručkou se češtiny nemusíte nijak obávat! Poslední týdny velmi často peču štrúdl a překvapilo mě, že se nepíše s kroužkem nad "u" ale s čárkou!

Perličky poukazují i na velmi známé problematiky jako je výjimečný vs. vyjímečný; mně vs. mě; typ vs. tip. Některé ukazované chyby mě pobavily a v životě by mě snad nenapadlo, že někdo něco podobného vymyslí. Například samozdřejmě, nechty nebo lec kdy.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!