Recenze - Dva v srdci

Ztráta milovaného jí pomáhá překonat snová realita, kde k nehodě nikdy nedošlo


Autor: Josie Silver
Orig. název: The Two Lives of Lydia Bird
Rok: 2020, v ČR: 2020
Počet stran: 375
Nakladatelství: Cosmopolis
Překlad: Jakub Markovič
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Dva životy. Dvě lásky. Jedna volba.

Lydia a Freddie. Freddie a Lydia. Jsou spolu víc než deset let a ona je přesvědčená, že jejich lásku nemůže nic zničit. Brzy ale zjistí, jak moc se plete…

Freddie zemře při autonehodě a Lydia je poprvé sama. Jediné, co chce, je zůstat v posteli a brečet. Moc dobře však ví, že Freddie by si přál, aby žila šťastně a naplno i bez něj. Proto se o to pomalu, krůček po krůčku, snaží. Pak se ale stane něco neskutečného. Lydia najde způsob, jak získat svůj starý život i s Freddiem zpátky.

Život, ve kterém k žádné tragické nehodě nedošlo. Život, pro který plakala celé měsíce. Znovu a znovu překračuje práh do minulosti. Ač se to zdá neskutečné, žije dva životy zároveň. Návštěvy ve světě, kde Freddie pořád žije a kde Lydiino srdce stále patří jenom jemu, si však vybírají svoji daň. Protože v tom skutečném se objeví někdo, kdo chce, aby zůstala s ním.

POSTAVY:
Lydia - po smrti svého snoubence se jí zhroutil celý svět, když pochopí, že ve snech žije svou druhou realitu s Freddiem, začne žít dva životy
Freddie - snoubenec Lydie, zemřel při dopravní nehodě
Jonah - nejlepší kamarád Freddieho a taky Lydie, seděl v autě s Freddiem, když se stala osudná nehoda, jemu se nic nestalo

OBÁLKA:
Nejsem moc zastánce fotografií lidí na obálce, proto nemůžu tuto obálku vychválit do nebe. Ovšem proti Den, kdy jsem zahlídla lásku se mi líbí víc. Původní ilustrovaná obálka je daleko hezčí a je velká škoda, že u nás také nevyšla. 

Naše přátelství je malá dřevěná loďka, která se od té nehody zmítá v obrovských vlnách na rozbouřeném moři a občas do ní narazí zloba a žal a neochabující pocit marnosti. 


MOJE HODNOCENÍ:
Vloni jsem přečetla autorčinu předchozí knihu, která se mi moc líbila. O této knize jsem slyšela už v zahraničí a zaujala mě, takže jsem po českém překladu sáhla okamžitě. 

Dva v srdci je velmi dojemný a emotivní příběh, ze kterého vám bude úzko. Celá kniha se odehrává ve dvou realitách - tedy bdění a snění. Nešťastná Lydia se v přítomnosti snaží nějak přežít a když si vezme prášky na spaní, začne se před ní odvíjet zcela jiná realita, kde má po svém boku svou zemřelou lásku. Jak se vyrovnat se smrtí milované osoby? Tohle je určitě jeden z nejtěžších okamžiků v našich životech. A právě v této knize sledujeme vyrovnání se smrtí nejlepšího přítele a milovaného partnera. Dva lidi tato ztráta téměř zničí. 

Možná je jedině dobře, neuvědomujete-li si, že některé důležité věci v životě děláte naposledy.

Kniha je plná odkazů na kultovní filmové nebo seriálové kousky, takže se brzy budete cítit jako doma. Hlavní hrdinka je velmi nešťastná a truchlí. Jednou za pár dní přichází na hřbitov a tam si povídá se svým snoubencem. Přes den přežívá a v noci se utěšuje v náručí svého milovaného. Autorka to napsala tak reálně, až to bolí. Nikdo z dalších postav není popsán dokonale, každý má svůj škraloup. V knize nechybí ani Vánoce, což mi opět připomnělo předchozí dílko od Josie. 

Celý příběh mě zasáhl o to víc, protože sama nyní v současnosti plánujeme se snoubencem naši svatbu. Stejně jako Freddie a Lydia, i my máme před svatbou, takže se mě její zármutek velmi dotkl. Ale na druhou stranu musím říct, že je kniha po většinu děje stejná a v ději se nijak dále neposouvá. Stále se střídají kapitoly z přítomnosti a z jejího snového světa. Freddie je ze všech stran popisován jako skvělý muž, kterého si musíte zamilovat. O to více je pro čtenáře těžké si představit, že zemřel. 

Strach je, když víš, jak nekonečnej tvůj život bude bez člověka, se kterým jsi ho měla v plánu strávit, a taky když víš, jak příšerně krátký může být a jak nečekaně může skončit. 

Závěr je velmi ale opravdu velmi unáhlený. Autorka všechno uzavřela v podstatě v posledních 20 stranách. Ačkoliv bylo jasné, jak vše dopadne někde brzy na začátku, je to škoda. Myslím, že kdyby byla kniha kratší a autorka se rozepsala více ve druhé části než v té první, byla by kniha lepší. 

Od Dvou v srdci jsem si slibovala romantiku, která ale byla dost v ústraní. Hlavní roli v této knize ztvárnila bolest. Hrdinka se tak docela pasivně zmítala mezi přítomností a snem a nějak dál se neposouvala. Natož, aby své srdce dala další osobě. Ve výsledku mi to přišlo spíše takové lepší než nic, než jako romantika. I přesto ale nemůžu říct, že by se mi kniha nelíbila. Určitě nelituji přečtení, ale autorčina předchozí kniha je opravdu lepší. Pokud máte rádi oddechové příběhy u kterých zapomenete na všední starosti a popláčete si s hrdiny, pak tuto knihu rozhodně zkuste. 

Můj snový svět je tady, mezi tahy štětce a barevnými pigmenty toho obrazu: jasný, plný života a uhrančivý. Návykový.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Gradě. Dva v srdci zakoupíte na eshopu se slevou! 

4 komentáře

  1. Obě knihy mám v plánu si přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Den, kdy jsem zahlídla lásku moc doporučji a kniha Dva v srdci také stojí za přečtení :) Budu ráda, když se mi pak ozveš jak se ti knihy líbily :)

      Vymazat
  2. Mě se naopak obálka první knihy líbí víc. :) Dva v srdci jsem zrovna začala číst a zatím jsem spokojená. Uvidíme později. :)

    OdpovědětVymazat

Albatros