Recenze - Čaroděj ze země Oz

Jedna pohádková klasika


Autor: Lyman Frank Baum
Orig. název: The Wonderful Wizard of Oz
Rok: 1990, v ČR: 2020
Počet stran: 160
Nakladatelství: Drobek
Překlad: Jakub Markovič
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Malá Dorotka Galeová žije u strýčka Henryho a tety Emy uprostřed prérie v Kansasu. Krajina je pustá a nepřívětivá, teta a strýček stále pracují a nemají na Dorotku čas. Jediným jejím přítelem je pejsek Toto.
Když přijde tornádo, Dorotka se nestihne schovat a vítr ji i s Totem a jejím domem přenese do daleké Východní země, kde žijí modří Mlaskalové… O zdejších dobrodružstvích už vypráví tato klasická, mnohokrát zfilmovaná a po mnoho generací oblíbená kniha.

POSTAVY:
Dorotka - malá dívenka, která společně se svým pejskem Totem zabloudí do země Oz
Hastroš - touží po mozku a tak se vydá s Dorotkou za Ozem
Plechový drvoštěp - touží po srdci, když se potká s Dorotkou a ostatními tak se k nim připojí
Zbabělý lev - ten putuje za Ozem pro odvahu

OBÁLKA A ILUSTRACE
Všechny ilustrace má na svědomí Kateřina Bažantová Boudriot jejíž portfolio je pestré a tato kniha není její první dětskou knihou na které pracovala.


MOJE HODNOCENÍ:
Přiznám se bez mučení, že jsem tento příběh pořádně nikdy neznala. Věděla jsem, že něco takového existuje, zaznamenala jsem název a věděla jsem, že v něčem podobném vystupovala dívenka Dorotka, ale tím moje znalosti končily. Po novém vydání jsem sáhla s chutí a zvědavostí. 

Čaroděj ze země Oz je pohádkové dobrodružství pro děti. Trošku jsem z jednotlivých prvků cítila magii Narnie, některé postavy mi připomněli Star Wars a dokonce první strany se zabitím čarodějky ve mně vyvolali pocit Mrazíka. Možná se v tomto posledním případě pouze jednalo o euforii z nadcházejících svátků, ale zkrátka a dobře jsem si nemohla pomoct.

Já chci srdce protože mozek člověka nikdy neudělá šťastným, a štěstí je nejlepší věc na světě.

Tato kniha je rozhodně směřována na dětské publikum, které z ní bude nadšené. Obsahuje čtyři hlavní zajímavé postavy, které společně hledají cestu do Smaragdového města. Jejich dobrodružství je přivádí na zajímavá místa a setkávají se s různými postavami. Země Oz čítá dohromady čtyři díly a já doufám, že vyjdou i další díly. 

Jednotlivé kapitoly jsou krátké a nenáročné obohacené ilustracemi. Dítka s chutí po dobrodružství budou z knihy nadšené. Čaroděj ze země Oz vyšel poprvé před 121 lety, a svou oblibu má série dodnes. Kromě množství vydání původního příběhu existuje i filmová adaptace, která mě ale osobně příliš nezaujala. 

Když chceš, abych tě svými kouzly vrátil domů, musíš nejdřív ty něco udělat pro mě. Pomoz ty mně a já potom pomohu tobě. 

Ačkoliv se jedná o pohádkový příběh pro děti, autor hrdinům svěřil důležité vlastnosti běžného života. Každý po něčem toužíme, něco chceme.  

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Kátě a Knihy Dobrovský. Čaroděje ze země Oz zakoupíte na eshopu se slevou! 


Žádné komentáře

Albatros