Recenze - Svědectví

Návrat do Gileádu | Svědectví tří různě postavených žen


Autor: Margaret Atwood
Orig. název: The Testaments
Název série: Příběh služebnice
Pořadí: #2
Rok: 2019, v ČR: 2020
Počet stran: 396
Nakladatelství: Argo
Překlad: Kateřina Klabanová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Když se za Fredovou na konci Příběh služebnice zabouchly dveře dodávky, neměli čtenáři ani ponětí, zda ji čeká svoboda, vězení, nebo smrt. Ale kdo si počkal, ten se po pětatřiceti letech napětí dočkal Svědectví.

Margaret Atwoodová pokračuje v příběhu Gileádu více než patnáct poté, co June zmizela neznámo kde, a rozvíjí ho ve zdrcujících výpovědích tří ženských hrdinek, které mají s tímto režimem co do činění, byť každá v jiné roli. Ne náhodou získala věhlasná autorka za své čím dál aktuálnější dílo prestižní Bookerovu cenu.
Recenze na Příběh služebnice ZDE

POSTAVY:
teta Lydie - jako teta působila již v prvním románu, nyní nám ukazuje svou minulost 
Agnes - celý život žije v Gileádu, nic jiného v životě nezná
Daisy - žije v Kanadě, Gileád se jí příčí ale ve skutečnosti ani zdaleka netuší, jaký ve skutečnosti je

OBÁLKA:
Původní obálka se mi velmi líbí a nemám jí absolutně co vytknout. Od motivu, přes barevnou kombinaci jásám do nebe. Líbí se mi, že obsahuje pěknou přední i zadní stranu a nemohu opomenout i pěkně zpracovanou předsádku a samozřejmě i motiv pod přebalem. Rozhodně lepší, než první díl. 




MOJE HODNOCENÍ:
Margaret Atwoodová napsala po více než třiceti letech pokračování úspěšného dystopického Příběhu služebnice. Sama jsem knihy četla bezprostředně za sebou, takže tak dlouhou mezeru jako ostatní mezi díly nemám. Svědectví je jiné a přitom velmi zdařilé pokračování osudů Gileádu. 

Příběh služebnice ve své knižní podobě se mi líbila. Seriálové provedení mi v tomto případě přišlo zdařilejší, než knižní protože jsem si svět dokázala daleko víc představit. Do pokračování jsem se pustila s chutí. Nejprve jsem si myslela, že nijak nebude navazovat na předchozí díl, ale mýlila jsem se. Svědectví pěkně propojuje první knihu ale i seriál a já jsem z knihy hodně nadšená. 


„Za tvůj hřích tě stihne trest!“ Sice jsem neměla na mysli konkrétní hřích, ale všichni někdy zhřeší.


Kniha nám představuje tři hlavní hrdinky, jejíž osudy sledujeme v jejich samostatných kapitolách pěkně na střídačku. Tyto tři ženy stojí každá na jiné straně barikády a tak umožňuje vnímat sílu celého systému. Asi není třeba dodávat, že se mi styl Gileádu opravdu příčí a nechápu, jak společnost mohla podobně klesnout. Bohužel, lidé se nechávají snadno strhnout a nehledí na to, zda páchají zlo nebo ne. Ale zpět k hrdinkám příběhu. 

Z počátku jsem netušila, kým ženy vlastně pro příběh jsou. Pak přišlo ono odhalení ale musím říct, že u mě se žádné překvapení nekonalo, protože jsem to tušila nějak od začátku. I přesto se mi ale tato zápletka líbí. Do Svědectví jsem se okamžitě začetla, a i když se jednotlivé příběhy střídají, nijak jsem neměla problém s tím kdo je kdo. Zatímco v první knize Atwoodové jsem měla problém s jejím stylem, kdy se různě přeskakovalo v čase, zde mi to přišlo učesané a dobře se mi to četlo. Během týdne, kdy jsem knihu četla, jsem se nemohla dočkat volné chvíle, kdy se ke knize budu moct vrátit. 

Dějově uběhlo nějakých patnáct let od chvíle, kdy se za Fredovou zavřeli dveře vozu. Co se s ní stalo mi vrtalo dlouho hlavou. Svědectví nepřináší příliš odpovědí na Fredovou, ani se nesnaží čtenáři poskytnout informaci, co přesně se dělo po skončení poslední kapitoly předchozí knihy. Líbilo se mi sledovat dopady nového režimu na mladou generaci, kdy se ukazovalo, jaké negativní dopady to na generací má. Jak to nakonec dopadlo s Gileádem, byl odsouzen k zániku? To už si přečtěte sami. Mně se druhý díl líbil víc než ten první a mohu vám ho jedině doporučit. 


Když jsem poprvé vstupovala dovnitř, měla jsem dojem, jako by mě někdo vybavil zlatým klíčkem – klíčkem k tolika tajným dveřím, za nimiž objevím spoustu pokladů.


Za poskytnutí knihy an recenzi moc děkuji 2medii a Argu. Svědectví zakoupíte se slevou zde:


2 komentáře

  1. Já jsem ale ostuda, ještě jsem nestihla začít číst první knihu a už je tady další a to nemluvím o seriálu :D Sakra :D

    Pěkně sepsané :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nejsi ostuda, neboj! Na obě knihy jsem se vrhla až nyní a seriál jsem začala sledovat zkraje roku :-) Nikdy není pozdě začít :-)

    OdpovědětVymazat

Albatros