Recenze - Bez naděje audiokniha

Někdy je lepší neznat pravdu. Ovšem bez minulosti se nedá postavit budoucnost.

Pokud byste náhodou nevěděli, o čem je Bez naděje:

Je lepší zjistit pravdu, nebo věřit lžím?
Když se sedmnáctiletá Sky seznámí s Deanem Holderem – možná jediným klukem, jehož provází ještě horší pověst než ji – něco se v ní změní. S ním poprvé ucítí něco, co v ní všechny povrchní známosti předtím probudit nedokázaly.

Holder ji uchvátí i vyděsí už během prvního setkání, ale hlavně ji dokáže probrat z citové otupělosti, kterou už začala považovat za součást své povahy. A vyvolat v ní vzpomínky na minulost... vzpomínky tak bolestné, že by si přála nechat je dál hluboko pohřbené.

INFORMACE O NOSIČI:
Stopáž:  12 hodin, 11 minut
Interpreti: Veronika Khek Kubařová
Nosič: 1CD nebo mp3
Nakladatelství: Témbr
Mobilní aplikace: Audiolibrix
Rok vydání: 2020

Sky - sedmnáctiletá dívka, která žije u své adoptivní matky, nikdy nechodila do školy
Dean Holder - má pověst bad boye, nemá přátele a nechodí do školy
Karen - adoptivní matka Sky, nemá ráda elektroniku a nevede k ní ani Sky
Six - nejlepší kamarádka Sky, jsou spolu nerozlučné

Existovala jsem dál, stejně jako on, jen jsme neexistovali spolu.

Bez naděje je první kniha, která vyšla v českém překladu, a já se k ní poprvé dostávám až nyní. Respektive se dostávám k audio verzi knihy, která nedávno vyšla. Jedná se o jeden z nejsilnějších příběhů od Colleen Hoover, který jsem četla. Pocity z příběhu ještě umocňuje výborné namluvení od Veroniky Khek Kubařové. Její naprosto bezchybné vyjadřování a schopnost vytvořit skvělé emoční pozadí a dodat život postavám v příběhu nemělo jedinou chybičku. Nenapadá mě nikdo, kdo by Sky dokázal tak skvěle vystihnout.

Nakladatelství Yoli vstoupilo do knižního světa právě s knihou Bez naděje a musím říct, že nemohlo roztáhnout křídla s lepší knihou! Bez naděje je na CoHo docela rozsáhlý příběh, který je naprosto drásající. Na začátku se zdá celkem prostý a nijak komplikovaný. Zkrátka dívka, která nemá pověst andílka, která nikdy nechodila do školy a neumí používat elektroniku. A potom je tu kluk, který nemá dobrou pověst a z nepochopitelného důvodu Sky začne vyhledávat a pomáhat jí.

Dělám to pro tebe. Čím dýl budu čekat, něž tě políbím, tím delší doba uplyne, než tě budu muset opustit.

Jaké překvapení, že mezi Sky a Holderem přeskočí jiskra. U Colleen je typické, že každý její příběh vypráví o lásce. Ovšem žádný vztah z jejích knih není stejný. To mi přijde na Colleen fantastické, že dokáže každou svou postavu odlišit od ostatních a vyprávět její osud jinak. Kniha přináší další silný milostný příběh a nechybí ani silné jiskření mezi hrdiny nebo erotické scény. Nejen proto bych knihu doporučovala alespoň 16+.

Kromě lásky, erotiky, velkého tajemství nechybí ani humor. Během poslechu jsem se několikrát od srdce zasmála, ale také si hodně pobrečela. Zkrátka typická Colleen. Sky a Six jsou dvě nejlepší kamarádky a jsou naprosto nerozlučné. Jejich přátelství mě těšilo a působilo na mě velmi milým dojmem. Ani kniha Bez naděje se neobešla bez LQBT postavy, ale v tomto příběhu mi právě tato postava skvěle sedla a přišlo, že po dlouhé době do nějaké young adult knihy opravdu patří. Není nijak natlačená do děje, naopak je zcela přirozeně v ději.

A v tom světě trýzně, bolesti a nočních můr mě ten beznadějný kluk už podruhé přiměl k úsměvu.

Především ale nemohu opomenout na postavu Holdera, kterou jsem si naprosto zamilovala. Tento kluk má srdce ze zlata a je naprosto skvělý. Doufám, že existuje na světě víc takových Holderů. On tu byl pro Sky pořád, neustále ji podporoval, zachraňoval a snažil se jí jakkoliv pomoci. Jeho osud také nebyl snadný, ale on dělal vše co mohl, aby Sky byla šťastná.

Colleen ve svých čtenářích dokáže probudit všechny možné emoce. Její knihy ukazují na různou problematiku a ani tato není výjimkou. Kromě lásky, která tu má silné a důležité postavení, je tu něco, co se odkrývá postupně, jako jednotlivé vrstvy cibule. Do knihy Bez naděje jsem se zaposlouchala okamžitě a ještě než jsem si stihla jakkoliv představit tvář Sky, hned jsem věděla, jak zní její hlas. Veronika je opravdu skvělá vypravěčka, která do příběhu dává srdce a je to na tom hodně znát. Když jsem chvíli zkoušela číst příběh zároveň s poslechem, byla jsem nadšená.

Kniha má kolem čtyři sta stran, které jsou ale opravdu nabité dějem. V okamžiku, kdy pochopíte, že se nejedná jen o typický young adult romantický příběh, ale že řeší daleko vážnější témata, kniha nabírá na obrátkách a já se nemohla dočkat toho, co bude dál. Děj natolik gradoval, že jsem měla pocit, že už se nic dalšího přihodit nemůže a pokaždé mě Coho napálila a přidala další zvrat. Ačkoliv audioverzi miluji, musím říct, že poslouchat napínavou knihu mi dalo v jedné věci zabrat, a to v tom, že jsem měla nutkání knihu dočíst ve fyzické knižní podobě, abych už věděla, jak to celé dopadne. Ale vydržela jsem! A nyní vám nemohu jinak, než tuhle jak knižní tak audioknižní verzi jedině doporučit.

Chci, abys na mě měla vztek, Sky. Ale ještě víc chci, abys mě chtěla mít tady u sebe.

Bez naději nemám naprosto co vytknout a naopak ji jen doporučuji. Pokud jste stejně jako já s knihou otáleli, tak si na ni prosím najděte čas, protože tohle je kniha, kterou si všichni potřebujete přečíst! Připravte si k ní krabičku kapesníků, čokoládu nebo zmrzlinu a nechejte se unášet příběhem, který váz zraní a zároveň pohladí na duši. Knihu jsem poslouchala na mobilní aplikaci Audiolibrix, a na jejím webu najdete ukázku.

Za poskytnutí audioknihy na recenzi moc děkuji Káje a Témbru.