Recenze - Baletky

Pohled pod skořápku dokonalých piruet a špiček

Autor: Miřenka Čechová
Počet stran: 167
Nakladatelství: Paseka

Baletky mají dvě tváře. Tu přední, usměvavou a dokonalou, kterou vidí publikum. A pak tu odvrácenou, když zmizí za oponou, předpisový úsměv jim spadne a tvář se zkřiví do ztrhaného šklebu, protože se dusí. Při tanci totiž nemůžou dýchat pusou. Třeští oči a lapají po dechu. Kdyby baletky někdo takhle nafilmoval, byla by to přehlídka utrpení. K tomu jsou ale trénované. Tak jako hlavní hrdinka tohohle příběhu. Každý den zažívá baletní dril jako v armádě. Ještě jí nebylo čtrnáct, a už je odbornicí na používání projímadel a zvracení, aby si udržela váhu, na ošetřování krvavých palců a stahování prsou. A do toho poznává klubový život v Praze. Jsou devadesátá léta, frčí perník a extáze a ona objevuje sex a zjišťuje, že má nevlastního bratra, který je úplně jiný, než by chtěla. A že její sen stát se baletkou a tančit ve Zlaté kapličce se mění v noční můru.
Režisérka a tanečnice Miřenka Čechová vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků. Její próza je sebeironickým, syrovým a nelítostným obrazem studií na Taneční konzervatoři a pražského života v divokých 90. letech.

Hlavní hrdinka této knihy nedostává jméno. Jsi to zkrátka Ty.

Obálka v retro stylu, který zároveň i dopomůže k cenzuře fotografii, která je hlavním motivem. Prvních zhruba dvacet stran je koláž z barev a fotografií. Tento barevný úvod se mi  líbil.

Vždycky sis přála tančit. Anebo to bylo přání někoho jinýho? Vaši byli proti. Ty sis to na just prosadila.

Baletky Miřenky Čechové přináší pohled pod skořápku dokonalých piruet a špiček. Před nějakým časem vyšla tato kniha a mě velmi zaujala svou anotací. Českým autorům se snažím věnovat čím dál více, takže jsem ani Baletky nemohla vynechat.

Kniha je velmi krátká a její strany nejsou vždy popsané celé, takže ji budete mít opravdu rychle přečtenou. Baletky jsou sice prezentovány jako román, ale vzhledem ke svému rozsahu a stylu vyprávění bych spíše přistupovala k označení novela. Neobvyklé pozadí baletního světa a neotřelý styl vyprávění rozhodně knihu dělá ještě zajímavější. Příběh je vyprávěn méně užívanou du-formou. Celá kniha je postavena na jednoduchých stylizacích a odbornost ponechává stranou. Naopak si ráda odskočí pro nějaké to vulgární slovo a spisovností se také dvakrát nezabývá. Tímto faktem naprosto rozbíjí představu o baletkách, které jsou čisté, jemné a éterické na první pohled. A na pohled druhý jsou divoké.

Nohy vás budou živit

Příběh nejde příliš do hloubky, a my spolu s hrdinkou prožíváme její první krůčky na prknech až po ty dospělácké. Příběh plyne opravdu rychle a často se skáče z přítomnosti do minulosti a naopak. Dětské roky a starosti mě leckdy pobavily. Ovšem pokud se zpětně zamyslím nad vlastními starostmi z těch let, hlavní hrdinka této knihy rozhodně neměla dětství v pravém slova smyslu. Už odmalička naskočila do syrového světa baletek s úmyslem prorazit. Rozhodně ji nečekalo žádné jednoduché období. Proto se možná není čemu divit, že volné chvíle trávila dost zvesela.

Osobně musím říct, že mě hrdinčiny romantické zážitky příliš nezajímaly, a kdyby vztahy v knize nebyly vůbec, asi bych se nezlobila. Ačkoliv byl příběh vyprávěn jakoby o mě, nijak jsem se nedokázala do hlavní hrdinky vžít, představit si nějak blíže to, co prožívala a co si přála. Zápletka s hrdinčiným bratrem se mi zpočátku líbila.

Diety, piruety, špičky nebo neustálé hlídání váhy, to bylo něco, co jsem od knihy samozřejmě čekala a také dostala. Příběh z baletního prostředí napsala žena, kterou ve své knize užila vlastní zkušenosti a vlastně sepsala takový deník svých zážitků. Čechová do příběhu dala své vlastní prožitky a zážitky, ale i když jsou tyto věci založené na pravdě, nejedná se o autobiografický příběh. Nepřeberné množství postav, které se v knize mihlo, mě nechávalo chladnou. Celkově i hlavní hrdinka si u mě nezískala přílišné sympatie. I přesto ale musím říct, že se mi kniha četla dobře a zajímalo mě, co bude dál.

Tak příšerně se bojíš. Budoucnost je snad ještě horší než přítomnost, je přímo děsivá. A přitom máš takovej hlad po životě.

Od knihy jsem čekala asi i trošku více pozitiv nebo alespoň ukázky z baletního světa. Takto vím, že jsem ráda, že moje sestra se nedala na dráhu baletky. Kniha jen lehce dovolí čtenáři nahlédnout do života baletky, a spíše prezentuje její volné aktivity a zálety. Samozřejmě jsou všechny zkušenosti ovlivněny devadesátými lety, které byly sami o sobě dost divoké.

Jedna věc mě na knize opravdu zklamala, ale bohužel by se jednalo o příliš velký spoiler, abych vám ho tu napsala. Přijde mi, že v poslední době je nezbytné, aby se jedna věc v knize objevila. Nic proti tomu nemám, naopak, ale v literatuře kde je to jen do počtu mi to přijde zkrátka zbytečné.

Sečteno, podtrženo, Baletky jsou opravdu zajímavým literárním počinem, který jsem měla rychle přečtený a ve výsledku nemůžu říct, že bych byla nějak zklamaná nebo nadšená. Baletky jsou prostě jiná kniha, kterou nemůže sednout každému. Rozhodně stojí za přečtení!

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Lukášovi a Pasece. Baletky zakoupíte na jejich eshopu se slevou!