Recenze - Caravaggio

Příběh velkého umělce s duší rebela

Autor (text i kresby): Milo Manara
Orig. název: Caravaggio I. & II.
Rok: 2015, v ČR: 2020
Počet stran: 128
Nakladatelství: Crew

Michelangelo Merisi de Caravaggio. Jeden z nejslavnějších umělců historie. Citlivý i vzteklý, hedonista i dobrodruh, člověk, který se přes svůj krátký život zapsal do dějin umění, hlavně díky své práci se světlem a stínem. A teď se do jeho života pustil další italský mistr, Milo Manara, aby mu ve svém příběhu složil hold.
Manara tady nejenže popisuje Caravaggiům život a vznik jeho děl, ale i svůj malířský styl upravuje tak, aby se to co nejvíce blížilo malířovým vizím. Vznikl tak komiks, který sám vstupuje do historie.

Před několika týdny u nás vyšel komiks o Michelangelu Merisi de Caravaggio, jednom z nejslavnějších umělců italské historie. Malíř, který za svůj krátký život proslul díky své práci se světlem a stínem měl zajímavý život, se kterým nás seznamuje oblíbený italský tvůrce komiksu Milo Manara.

Italská historie, kultura a země samotná mě velmi zajímá, takže jsem se moc ráda pustila do tohoto komiksu. Musím říct, že už samotnou obálkou a zpracováním mě dílo zaujalo na první pohled, takže uvědomění si, že vypráví o italském malíři jen umocnila mou potřebu si toto dílo přečíst. Caravaggio měl bouřlivou osobnost, zastával se bezbranných lidí, bavil se s chudáky, cikány nebo lidmi pochybné existence i když byl sám uznávaným malířem. Jeho povaha ho přivedla i do vězení nebo exilu, když nemohl vstoupit do milované země.

Jedná se už o dvaadvacátý kousek z řady Mistrovská díla evropského komiksu, ale od Manary se jedná pouze o čtvrtý počin. Cesta k prosazení se Michelangela nebyla úplně procházka růžovým sadem, byl příliš mladý a jeho praktiky nebyly zcela častý. Lidé mu z počátku nevěřili, ale Caravaggio se nenechal jen tak odmítnout a šel si tvrdě za svým. Musel přijmout několik zakázek, které ne vždy chtěl, ale nikdy se nenechal odradit.

Komiks obsahuje oba dva díly, které dohromady tvoří nejdůležitější události umělcova života. Ačkoliv není komiks příliš rozsáhlý, čtenář si z něj odnese řadu emocí. Kromě života malíře sledujeme okolnosti vzniku velkých děl a v samotném komiksu nechybí ani přesné zobrazení jeho děl - jedná se o fotografie jeho děl. Každý jeho obraz otištěný v komiksu je samozřejmě pojmenován a datován na konci každého svazku. Modely stáli chudí lidé z ulice a Caravaggio podle nich vdechl život světcům a bohatým lidem. Modelkou panny Marie byla například dívka z nevěstince se kterou ho pojil silný vztah.

V celém svazku nechybí množství odhalené kůže a krásných smyslných žen. Je znát, že je autor mistr erotických komiksů. Reálné obrazy postav nezajdou daleko od Manarových představ a skvěle se doplnují. Perfektní bylo i zobrazení doby mušketýrů a kardinálů. Věřím, že i historické oko zaplesá. Děj není nikde zbytečně natahovaný, vše odsýpá a má smysl.

Za svůj život vdechl život velkému spoustu nádherných obrazů a sám ten svůj ztratil tragicky. Dosud nejsou jasné přesně podrobnosti jeho úmrtí. Komiksovému zpracování Caravaggia nemám absolutně co vytknout, a mohu vám ho jedině doporučit. Knihu seženete jak v měkké vazbě, kterou mám já, tak v pevné vazbě.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji 2media a nakladatelství Crew. Caravaggia zakoupíte na eshopu se slevou!