Recenze - Paní Dallowayová

Autor: Virginia Woolf
Orig. název:
Rok: 1925, v ČR: 2019
Počet stran: 216
Nakladatelství: Odeon
Překlad: Kateřina Hilská

Londýnské jitro, červen 1923. Paní Clarissa Dallowayová jde do květinářství pro výzdobu na svůj dnešní večírek. Než však tahle událost pro lidi z lepších kruhů nastane, strávíme v její společnosti obyčejný den, který nás nenechá na pochybách, že pod slupkou stárnoucí, průměrné středostavovské paničky bije srdce se stejně vroucí pravidelností, s jakou se na Toweru každou čtvrthodinu hlásí Big Ben. Woolfová však nejenže rozbíjí klišé o jedné snobské madam. Technikou proudu vědomí a s přispěním vedlejších postav tohoto okouzlujícího letního capriccia před námi postupně odhalí skutečné nitro paní Dallowayové, které působí věrněji než sebetrefnější realistický popis, a také její obrovskou žízeň po životě. Próza inspirovala světoznámý román M. Cunninghama Hodiny a stejnojmenný oscarový film.

Clarissa Dalloway - padesátiletá dáma
Richard Dalloway - manžel Clarissy
Peter - bývalý přítel Clarissy
Sally - přítelkyně a zpovědnice Clarissy

Miluji, když je klasická literatura již na první pohled rozeznatelná od současné. Knihovna klasiků Odeon je nádherná edice, kterou bych si jednou přála posbírat celou. Rozhodně jí to v knihovně sluší.

Existuje filmové zpracování, ale sama jsem ho doposud neviděla.

V manželství je zapotřebí  trocha tolerance, trocha nezávislosti mezi těmi dvěma, kteří tráví den za dnem společně v jednom domě.

Virginia Woolfová byla významná anglická spisovatelka, o které jsem bohužel v hodinách literatury neslyšela. Bohužel jsem její jméno nenašla ani na seznamu povinné literatury, což je ale na druhou stranu dobře, neboť její knihy nejsou úplně lehkou četbou. Mé první setkání s ní proběhlo právě knihou Paní Dallowayová, od které jsem čekala asi trošku něco jiného.

Paní Dallowayová není jednoduchý román, ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že ji budete mít rychle přečtenou, opak je pravdou. U této knihy je nutné zbystřit všechny smysly a naplno vnímat každičký znak, který vám bude vyprávět příběh jednoho dne. Pokud tak neuděláte, budete mít velký problém se s knihou sžít.

Její slova se rozplynula. Jako rachejtle, jejíž jiskry se proderou do noci a podvolí se jí, nastane tma, pohltí obrysy domů a věží; obrysy ponurých strání změknou a propadnou se do ní.

Hlavní hrdinka této knihy, paní Dallowayová je padesátiletá dáma, která se ráno vydá nakoupit květiny pro svůj večírek, který se pořádá večer. Během tohoto dne vzpomíná na okolnosti jejího života a v knize tak sledujeme tok myšlenek, vzpomínek a zároveň přítomných okamžiků. Je to velmi zvláštní zpracování, které rozhodně neokouzlí každého čtenáře.

Obsahově kniha není příliš bohatá, za srdce vezme především svým netradičním zpracováním. Velmi zajímavý význam v tomto díle mají květiny, jejichž různé druhy v této knize najdete. Sama se musím přiznat, že bych sama tolik druhů neuměla pojmenovat.

Měla jakousi podivnou schopnost  brnkat člověku na nervy, proměnit vaše nervy v houslové struny, přesně tak.

Očekávala jsem, že tato kniha bude náročná, ale popravdě má očekávání převýšila. Paní Dallowayová není rozhodně kniha pro každého. Námět a zpracování knihy je velmi dobré. Celkově jednotlivé květnaté souvětí autorky jsou pastvou pro oči, ale číst si tuto novelku, která vypráví o jednom dni, více množství postav a jejich hlubokých myšlenek, to bylo náročné. Do knihy se mi nepodařilo proniknout a začíst se, bohužel. Věřím, že pro jiné to může být velmi podařená četba, pro mě to byl příliš tvrdý oříšek, který zkusím rozseknout jinou její knihou.

Paní Dallowayovou mohu doporučit všem náročnějším čtenářům, kteří rádi poletují na myšlenkách autora  a zároveň rádi čtou mezi řádky.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Paní Dallowayovou ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!