Recenze - Sucho

Co kdyby došla voda? | Žízeň dělá z lidí jiné tvory. 



Autor: Neal & Jarrod Shusterman
Orig. název: Dry
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 384
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Petr Kotrle
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

VŠICHNI SI BUDOU PAMATOVAT, KDE BYLI, KDYŽ VYSCHLY VODOVODY. Sucho – nebo Bezvodí, jak tomu všichni říkají – už trvá nějakou dobu. Život se proměnil v nekonečný seznam zákazů: nezalévejte zahrady, nebuďte dlouho ve sprše, nepodléhejte panice. Jenže teď už žádná voda nezbývá.
Alyssina poklidná ulice na předměstí se najednou propadne do válečné zóny plné zoufalství a násilí. Když se její rodiče nevrátí domů, musí dát dohromady skupinu osob, které by se za normálních okolností asi nepotkaly, a zahájit pátrání po vodě. Každý z nich bude muset učinit neskutečná rozhodnutí, aby přežil.




POSTAVY:
Alyssa - žije se svým bratrem a rodiči, několik dní po vyhlášení Bezvodí její rodiče zmizí, proto se je rozhodne jet hledat
Kelton - soused Alyssi, je pro ni divným klukem od vedle, má bratra, který se odstěhoval; jeho otec je posedlý budováním krytu a bezpečnostních opatření v případě ohrožení
Garret - mladší bratr Alyssi, následuje svou sestru při pátrání po rodičích

OBÁLKA:
Když jsem poprvé viděla v zahraničí obálku této knihy, tak jsem hned nerozpoznala, co představuje. Na druhý pohled jsem to ale pochopila. Česká obálka zůstala stejná jako zahraniční a v Yoli paperbacku mu to moc sluší.



MOJE HODNOCENÍ:
Od Neala jsem doposud přečetla všechny jeho česky vyšlé knihy (ano, netrpělivě čekám na třetí díl Smrtky), takže se není čemu divit, že jsem sáhla také po Suchu. Tato kniha má navíc nesmírně zajímavou anotaci, takže toto dystopické čtivo byla jasná volba. 

Dystopických knih už bylo napsáno opravdu hodně. Zničené světy, nové světy apod, ale co když dojde voda? Naprosto tleskám duu Shusterman za tak skvělou zápletku. Neboť toto riziko nám může jednoho dne opravdu hrozit. Navíc se soustřeďují na lidskou psychiku a ne jen na samotnou hrůzu tragédie v okolí. Samozřejmě, že je tu popsáno, co se děje, ale ukazuje i zoufalost lidí.

Na začátku příběhu poznáváme vcelku normální svět, ve kterém poznáváme Alyssu a její rodinu. Ovšem téměř okamžitě přestane téct voda v kohoutcích a začíná se mluvit o bezvodí. Zásoby vody dojdou všem téměř okamžitě, i ty v obchodech. Nastává žízeň a lidé se pomalu mění v chodící bestie v honbě za kapkou vody.

Hlavní hrdinkou je Alissa, která se spolu se svým mladším bratrem vydává hledat své nezvěstné rodiče. Doprovod jí dělá soused Kelton. Milostná zápletka? Na to hrdinové v knize nemají ani zdaleka čas. Takže další velký plus. Shusterman zkrátka a dobře umí psát a mě jeho díla baví a baví. Smrtka sice u mě stále vede, ale Sucho nijak daleko nezaostává.

Sucho je velmi čtivá a skvěle napsaná dystopická kniha, která by vám rozhodně neměla uniknout, pokud stejně jako já, máte rádi tento žánr, nebo máte rádi napětí. Ke čtení si nezapomeňte připravit dostatek vody, protože vám jistě vyschne v hrdle. A dlouho po dočtení se budete k pitnému režimu stavit rozhodně jinak.


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Sucho ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 


4 komentáře

  1. Musím se přiznat, že od autora jsem ještě nic nečetla, ale Sucho mě velmi láká. I když si říkám, jestli nezkusit prvně tu Smrtku :D

    OdpovědětVymazat
  2. No podle popisu to vypadá na zajímavou knihu, třeba se k ní někdy dostanu! :))

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělá recenze :) Tahle kniha mě skutečně hodně láká, protože Smrtka byla parádní :)

    OdpovědětVymazat

Albatros