Recenze - Providence

Autor: Caroline Kepnes
Orig. název: Providence
Rok: 2019, v ČR: 2019
Počet stran: 376
Nakladatelství: Domino
Překlad: Jakub Marek

Jon. Nenápadný třináctiletý chlapec. Odstrkovaný, přehlížený, šikanovaný. Téměř nikoho nezajímal, a to ani tehdy, když beze stopy zmizel. Když se pak o čtyři roky později téměř dospělý vrací, nepamatuje si, co se s ním dělo. Vypadá jinak, chová se jinak. O svém únosci nechce mluvit, a navíc v sobě odhaluje velmi nebezpečnou schopnost... Chloe. Mladá nadějná malířka, jediná, která neztratila naději, když její nejlepší kamarád zmizel. Chloe má před sebou úspěšnou kariéru, zmítají se v ní však protichůdné pocity. Miluje Jona, ten je ale bez vysvětlení odmítá.

Co se tehdy stalo, když Jon zmizel? Bude ještě někdy součástí Chloeina života? Eggs. Zkušený detektiv staré školy, spořádaný muž. V mravenčí policejní práce se spoléhá na instinkt a smysl pro detail. Když v městečku Providence začnou umírat mladí lidé na srdeční selhání, vypozoruje Eggs v jejich úmrtích jakýsi podivný vzorec. Navzdory nadřízeným i svým blízkým nepolevuje v pátrání – je totiž přesvědčený, že se ocitl na stopě velkého případu. Případu, v němž figuruje monstrum.

Jon - jako teenager nebyl příliš oblíbený, byl šikanový a přehlížený, ve třinácti letech beze stopy zmizel
Chloe - nadějná malířka, která se roky kamarádí s Jonem, po jeho zmizení stále doufá v jeho nalezení, nastane jí doma "emo stylu" a když konečně začne žít, Jon se vrátí
Eggs - detektiv, úmrtí v městečku se mu nezdají a snaží se pátrat i když ho od toho všichni zrazují

Providence byste v zahraničí neminuli, jelikož má stejnou obálku, jako u nás. Přemýšlím, co ve mně pohled na ni evokuje. Možná záhadu, tajemství nebo něco nevysvětlitelného.

Caroline Kepnes není v našich vodách žádným nováčkem. Již jí vyšly dvě knihy, podle kterých se v současné době vysílá seriál You. Knihy Ty nebo Skrytá těla jsem nečetla, ale na seriál se chystám. Na Providence mě nalákala sama autorka, a jak kniha u mě dopadla?

Kniha se na první pohled tváří jako thriller, kterým ale za mě není. Třináctiletý Jon sice beze stopy zmizí, ale za pár let se stejně podivně, jako zmizel, také vrátí. Jona jeho zmizení změnilo. Už to není ten stejný chlapec. Sice si nepamatuje, co se s ním stalo, ale uvědomuje si, že se změnil. A to není tím, že by dospěl, což je rozhodně také velká změna. Jeho osobnost má zvláštní schopnost o které vlastně celý příběh je, ale i není.

Pokud jste nyní zmatení, věřte, že i při čtení budete zmatení. Děj se odehrává ve třech časových rovinách, které plují postupně. První se odehrává v době, kdy je Jonovi a Chloe třináct let. V tomto čase také Jon beze stopy zmizí. Chvíli sledujeme marné snahy o jeho nalezení, Chloin zármutek nad ztrátou kamaráda a zároveň naprosto netušíme, co se s Jonem mohlo stát. Druhá část pokračuje o šest let později. V tento okamžik se vrací Jon a naruší tak již klidný život Chloe. Třetí část náš zavede o pár další let dopředu, kdy sledujeme další, již dospělé životy hrdinů.

Providence není jako ostatní knihy. Sama jsem chvíli přemýšlela, do jaké sekce ji zařadit a nakonec mi na mysl přišlo slovo mysteriózní, která mi ke knize přijde nejvhodnější. Ačkoliv vás anotace láká na záhadné zmizení, celým oříškem příběhu je změna, ke které u Jona došlo. Zároveň tu má velkou hloubku cit - láska, kterou k sobě Chloe a Jon cítí. Ale jsou tu jako Romeo a Julie chyceni v pasti.

Knihu jsem četla v době, kdy jsem měla čtecí krizi a musím říct, že mě hodně pohltila. Ke knize jsem přistupovala opatrně a čtení mě z první poloviny opravdu bavilo. Byla jsem zvědavá, co vězí za tajemnou zápletkou. Ovšem ke konci již autorka ztrácela dech a přišlo mi, že vše najednou utnula. Zatímco většina knihy si plula na jednom moříčku, závěr mi přišel unáhlený a v celku o ničem. Nedostala jsem žádné odpovědi, žádné vysvětlení a i osudy hrdinů byly takové nedotažené.

Nesnáším, jak lidi zapomínají, že tu vůbec byl.

Za poskytnutím knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Providence zakoupíte na eshopu se slevou!