Recenze - Pařížská švadlena

Dvě ženy. Dvě města. Dva rozdílné osudy, které spojuje víc, než se na první pohled může zdát. Co všechno jste ochotni obětovat pro své sny? 


Autor: Natasha Lester
Orig. název: The Paris Seamstress
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 480
Nakladatelství: Metafora
Překlad: Bohumila Kučerová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶✶

Kolik toho musí obětovat mladá francouzská švadlena na cestě za naplněním svých snů? Román o mladé ženě a její snaze získat uznání a dobýt svět dosud vyhrazený jen mužům – módní průmysl New Yorku v polovině 20. století.

1940. Pařížská švadlena Estella Bissettová je ve svých dvaadvaceti letech nucena uprchnout z Francie před postupující německou armádou. Dostane se až do New Yorku a na Manhattanu se ocitne jen s pár franky, šicím strojem, vlastním originálním modelem zlatých hedvábných šatů a snem založit vlastní módní ateliér.

2015. Australská kurátorka Fabienne Bissettová přijíždí na výroční galapřehlídku v Metropolitním muzeu, která je pojata jako pocta celoživotnímu dílu její milované babičky – jedné z nejvýznamnějších módních návrhářek konfekce té doby. Jak se ale Fabienne dozvídá víc o babiččině minulosti, odhaluje příběh tragédie, zlomeného srdce, tajemství a bolestných obětí ve jménu úspěchu.

Román Pařížská švadlena překračuje generace, společenské rozdíly i divoký kvas mezinárodního dění. Je to okouzlující příběh, který nebudete chtít odložit – o výjimečném vztahu mezi babičkou a vnučkou a jejich snaze zhojit zlomená srdce z minulosti.

POSTAVY:
Estella - miluje svou matku, v rámci bezpečnosti musí prchnout do Ameriky, dětství prožila mezi látkami a módu miluje
Fabienne - vnučka Estelly, pracuje jako australská kurátorka
Alex - pracuje pro tajnou službu
Will - bratr Melissy, zalíbí se mu Fabienne
Lena - je na vlas stejná jako Estella, měla těžké dětství a propad
Melissa - sestra Willa, je jí 25 let a má rakovinu v posledním stádiu

OBÁLKA:
Přiznám se, že když jsem viděla poprvé obálku této knihy tak mě příliš neoslnila. Jedna ze zahraničních obálek se mi líbila daleko víc. Ale čím déle mám v rukou tu českou, tím více jsem si zvykla. Zkrátka nepreferuji tváře hrdinů na obálce. 

Ta velkolepá. báječná Paříž se přece nezalekne nějakého pitvorného skrčka, jako je Adolf Hitler.


MOJE HODNOCENÍ:
Pařížská švadlena mě okouzlila svou anotací. Velmi ráda vyhledávám příběhy psané retrospektivou či knihy, kdy se děj odehrává ve dvou časových rovinách, jako tomu bylo zde. Této na první pohled nenápadné knize se podařilo zarýt se mi pod kůži.

Hlavními hrdinkami této knihy jsou dvě ženy Estella a Fabienne - babička a vnučka, jejichž životy jsou propletenější, než se může na první pohled zdát. Estella je nucena opustit svou matku a odjet z Paříže do Ameriky. Má ostrý jazyk a svou hlavu, které se nebojí použít. I proto se jí ze začátku v nových zaměstnáních příliš nedaří. Její módní duše trpí všemi napodobeninami a snaží se vytvořit si svou vlastní značku. Je plná ideálů a snaží se uskutečnit si svůj velký sen. Fabienne miluje svou babičku, slavnou návrhářku, která by ráda, aby její vnučka šla v jejích šlépějích. Fabienne se ale necítí na návrhářství. Žije v Austrálii a pracuje jako kurátorka.


Neplač. Když budeš plakat, budu plakat i já. A je možné, že pak nedokážu přestat.

Román o lásce, tajemství, válce a módě ve dvou významných městech. Estella a Fabienne jsou dvě velmi silné hrdinky, které si zamilujete. Upřímně si nedokážu zvolit, kterou z nich jsem měla radši. Jejich příběhy mě bavily a i když je kniha dost obsáhlá nedokázala jsem ji pořádně odložit a měla jsem ji přečtenou za chvilku.

Autorka se pustila do vyprávění ve dvou časových rovinách, kdy se tajemství z minulosti rozmotávají až v přítomnosti. A zhostila se toho na jedničku. Četla jsem několik knih, kdy se autoři pokoušely psát ve dvou rovinách ale věci v přítomnosti a minulosti se akorát opakovali. V Pařížské švadleně to ale tak nebylo! Autorce se podařilo utvořit z minulosti i přítomnosti celek, který není nikde natahovaný ani nikde nenastává zbytečné opakování.

Kniha mě chytla od samého začátku. Na prvních stranách si zvolila dost vysokou laťku, kterou ale v průběhu příběhu vyšvihla nahoru. Brilantní výkon této autorky mě neuvěřitelně nadchl a já knihu zhltla jako malinu. Ačkoliv jsem na začátku od knihy očekávala klišoidní zápletky a momenty, byla jsem mile překvapena. Příběh je ze života. Až na jednu věc, která mě na Estelle naštvalo jsem si obě hrdinky nesmírně oblíbila.


Amerika je průmysl. Paříž je umění.

V knize nechybí ani láska. Obě ženy prožívají různá milostná vzplanutí, která jsou přirozená a vášnivá. Každá z těch dvou žen je jiná. V příběhu má také silnou váhu móda a historie. Zkrátka spousta skvělých ingrediencí uvařených tak akorát, že vás to nadchne. Závěr jsem probrečela a knihu řadím mezi to nejlepší, co jsem v loňském roce přečetla. Tuto knihu si prosím přečtěte, protože stojí za to!


Myslíte si, že láska je emoce uměle vytvořená a prodávaná ve filmech. Ale není. Je to ta nejskutečnější věc na světě. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Metafoře. Pařížskou švadlenu zakoupíte na eshopu!



4 komentáře

  1. Moc hezká recenze :) Knihu neznám, ale vypadá to dost dobře :) Když říkáš, že stojí za to, rozhodně neodolám a přečtu si ji :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na švadlenku se také chystám. Miluji příběhy, ve kterých se prolíná minulost s přítomností a navíc obdobím okolo 2.sv.války.... :)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná recenze! Kdybych s tebou předtím příběh nečetla, rozhodně bych se do něj po přečtení tvého názoru pustila. :))

    OdpovědětVymazat

Albatros