Recenze - Chirurg

Jedna chyba ovlivní celý život | Nový román od Petry Dvořákové z nemocničního prostředí

Autor: Petra Dvořáková
Rok: 2019
Počet stran: 352
Obálka: Lucie Zajíčková
Nakladatelství: Host

Před sebou neutečeš! „Nedokážu být ani rovnej, ani křivej. Můj život se rozlomil vejpůl a já už nečekám žádný pevný lano, který mě bude jistit,“ přemítá MUDr. Hynek Grábl, chirurg v příhraniční nemocnici, který už ani nedoufá, že by se jeho život ještě někdy mohl vyvíjet příznivěji. Kariéra špičkového odborníka na pražské klinice předčasně skončila kvůli jednomu karambolu s alkoholem a následky teď musí nést nejen on, ale i jeho věčně nespokojená žena a dospívající děti. Životní ani finanční účetnictví nevykazují příznivou bilanci a na horizontu zítřka se objevují všechny symptomy krize středního věku. Gráblova snaha nalézt východisko se však podobá spíš jízdě na horské dráze a často končí kocovinou. Pomůže mu milovaná profese, milenka nebo nová šance vrátit se k zajímavé operativě a kariérně růst? Na operačním sále i mimo něj se občas dá jen těžko poznat, kdo jakou hru hraje, kdo je vítěz a kdo poražený a kam povede další cesta. Hynkovi G. často nezbývá než věřit, že se nepotopí na úplné dno.

Bože, jak já ty diagnózy z internetu nesnáším.

Hynek - hlavní hrdina, chirurg, před lety více pil a jednou v alkoholovém opojení dokonce operoval
Markéta - manželka Hynka, jejich vztah už není co dřív, má bohatého tatínka, který Hynka nemusí
Anička - dcera Hynka a Markéty, je hodná a špatná situace jejích rodičů ji trápí
Jáchym - syn Hynka a Markéty, je to teenager, začíná mít problémy ve škole, poflakuje se a pije
Andrea - zdravotní sestra u Hynka, je krásná a mladá

Obálka knihy Chirurg je asi nejnovějším počinem grafičky Lucie Zajíčkové. Obálky od této nadané novopečené mladé paní jsou velmi povedené a u Chirurga tomu není jinak. Jednoduchá obálka s dominantním názvem v barvě lékařské uniformy. Velmi se mi líbí a jsem z ní nadšená. Pod přebalem je rudá, stejně jako lidské tělo, které pod kůží je červené od krve.

Od Petry Dvořákové jsem před rokem četla knihu Dědina, která se mi ale úplně dvakrát nelíbila. Povídková sbírka a já nejsme příliš kamarádky, proto jsem byla nadšená, že od autorky vychází plnohodnotný román.

"To víte, Zdeni, to chce talent. vypořádat se s pitomcem je náročnější úkon než řízený štěpení jádra."

S Chirurgem jsme se museli chvíli sžívat. Kniha je psána jako jeden dlouhý text bez kapitol, což není příliš zvykem a přiznám se, že se mi kniha hůře odkládala, jelikož jsem zvyklá odkládat knihu alespoň po dočtení kapitoly. Zde místo kapitol byly alespoň mezery. Druhý malý problém, který jsem s knihou měla byl jazyk, kterým je celá kniha napsána. Jedná se o hovorovou češtinu. Jelikož považuji knihu za umělecké dílo, vždy mě lehce bije do očí jakákoliv nespisovnost nebo sprostá slova. Na druhou stranu, tato kniha vypráví v ich formě příběh jednoho staršího chirurga, který si s češtinou nijak hlavu neláme.

Jakmile jsem s Chirurgem rozchodila počáteční rozpaky, neuvěřitelně jsem se začetla. Hlavní hrdinou je zde chirurg Hynek, kterému táhne na padesát. Jeho manželství je setrvačností ze kterého se vytratily všechny city. Navíc kvůli vlastní chybě má pošramocenou pověst chirurga, která se nedá napravit. Bydlí na vesnici ale každý den dojíždí do města do nemocnice, kde řeší nejrůznější případy. Do toho má dospívající děti, které mu na klidu nepřidají. Syn se začíná dostávat mezi partu divokých kluků a přitom je stále maminčin mazánek. Za to klidná Anička je stále za tu špatnou.

Anička je asi nejlepší postavou celé knihy. Není sice zcela jasné, kolik jí je, ale je mladší než její rebelský bratr Jáchym. Anička si příliš nerozumí se svou matkou, která si čím dál víc uvědomuje, že stárne zatímco její dcera se dostává do nejlepších let. Obrazně řečeno si předávají krásu a na Markétině psychickém stavu se to podepisuje. Postava Markéty mi byla dost protivná. Před lety se Hynek a Markéta měli dost rádi a bojovali za svou lásku. Ale bohužel si ji nechali utéct mezi prsty. Pořád jsem si přála najít ten zlom, kdy se jejich vztah začal rozpadat.

Hynek není hrdina, kterého si zamilujete. Je to muž, který si tak nějak neví z bláta do louže a který je tak lidský, až to bolí. Vykreslení hlavního mužského hrdiny je natolik autentické, a navíc vše sledujeme jeho očima. Tleskám autorce, jelikož se jí podařilo naprosto reálně psát očima staršího muže. Chirurg je plný lidských chyb a to ho dělá reálnější..

"Nezapomeňte, že tady odpočívám ve prospěch pacientů, nevyspalej doktor je potenciální vrah."

Jsem velmi nadšená, že se autorka rozhodla napsat román z lékařského prostředí, neboť v televizi se to podobnými tématy v seriálech jen hemží, ale u knih jsem k nemocnicím příliš nepřičichla. Ačkoliv je příběh spíše smutným voláním do tmy, nemá šťastný konec ani pořádné rozuzlení, rozhodně ve vás vyvolá řadu emocí. Knihu jsem nedokázala ani za nic odložit a jistý zvrat ke konci knihy mě dokonce rozbrečel. Ačkoliv se tento fakt dal očekávat, a já ho popravdě očekávala, stejně mě to dojalo.

Petra zkrátka umí vykreslit autentické charaktery postav, které najdete ve svém okolí. I to je možná klíčem jejího úspěchu. Velmi se těším, až se ponořím do její starší knihy Sítě a s napětím budu očekávat její nové knihy.

Skoro nechápu, že někdo tak křehkej se dal na takovej řeznickej obor. Protože klasická chirurgie taková je. Žádný vznešený jemný práce. Puch útrob, sprostí doktoři a stres.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Aničce a Hostu. Chirurga zakoupíte na eshopu se slevou!