Recenze - Sluha dvou pánů

Slavná divadelní hra v novém kabátku

Autor: Carlo Goldoni
Originální název: Il servitore di due padroni
Rok: 1745; Rok v ČR: 2021
Počet stran: 152
Nakladatelství: 1400
Překlad: Jaroslav Pokorný
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Divadelní hra Sluha dvou pánů je klasické italské dílo žánru commedia dell'arte z roku 1745. Slečna Beatrice, převlečená za svého mrtvého bratra Federica, přijíždí se sluhou Truffaldinem do Benátek, aby zde našla bratrova uprchlého vraha. Ten později skutečně dorazí a Truffaldino, jenž netuší, s kým má tu čest, vstoupí z vypočítavosti i do jeho služeb. Vždyť dva platy jsou přece víc než jeden. Sluha ovšem nejlépe ze všeho umí poplést, zaměnit a pomotat jakýkoli úkol, čímž zakládá dlouhý řetězec omylů, nedorozumění a komických situací. K nejznámějším ztvárněním tohoto příběhu patří inscenace pražského Národního divadla s Miroslavem Donutilem v hlavní roli. (Premiéra 1994.) Toto provedení bylo i zaznamenáno pro televizní vysílání.

POSTAVY:
Truffaldino - sluha jak Beatrice tak Florinda
Beatrice - sestra mrtvého Federica, za něhož se po příjezdu do Benátek vydává
Florindo - je zamilovaný do Beatrice ale zároveň ho obviňují z vraždy jejího bratra
Klárka - dcera Pantaloneho, který jí domluvil sňatek s Federicem i přesto, že má ráda Silvia

OBÁLKA:
Česká nová obálka na mě působí rozhodně nejpůvabněji oproti těm, které u nás doposud vyšly. Líbí se mi její jednoduchost, klasický vzhled a zároveň vyobrazuje podstatu příběhu. Nemám absolutně co vytknout. 


MOJE HODNOCENÍ:
Sluha dvou pánů je bezesporu jedno z nejpůsobivějších divadelních představení u nás. Tato klasika vznikla již v osmnáctém století a stále si drží svou oblibu a důvtip. Poprvé jsem se s tímto příběhem setkala na střední škole, kde jsem si dokonce v ochotnickém divadelním představení zahrála jednu z hlavních rolí. 

Sluha dvou pánů je typickou divadelní komedií, která má typické charakteristické prvky, jako je obrovská slovní zásoba, záměna osobností, vražda a velká láska. Sama jsem bohužel neměla to štěstí, a doposud jsem neviděla slavné zpracování s Miroslavem Donutilem, ale jakmile budu mít příležitost, napravím. 

Kniha je rozdělena na tři dějství odehrávajícím se v Benátkách. Na začátku příběhu nechybí soupis postav a celý příběh je protkán pouhými replikami, jak tomu zkrátka a dobře u divadelních her bývá. Ačkoliv je v příběhu několik hlavních postav, celou zápletku bohatě zastoupí jedna skvěle napsaná postava, v tomto případě se jedná o sluhu Truffaldina

Pokud si zrovna vybíráte knihy k povinné četbě, Sluhu jednoznačně doporučuji. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Katce a Knihy Dobrovský. Sluhu dvou pánů zakoupíte na eshopu se slevou! 

1 komentář

  1. Sluha dvou pánů je moje oblíbená divadelní hra! (Respektive oblíbená komedie.) Kdysi jsem ho četla díky projektu My čteme (který už bohužel není aktivní) a napsala jsem o tom článek.Bohužel to mé vydání půjčené z knihovny takhle hezkou obálku nemělo. Tuhle bych si klidně i pořídila do knihovny! :)

    OdpovědětVymazat

Albatros