Recenze - Stroje jako já

 Dokáže víc milovat člověk nebo robot? Kdo z nich umí být víc bezcitný?

Autor: Ian McEwan
Originální název: Machines like me
Rok: 2019, V ČR: 2021
Počet stran: 360
Nakladatelství: Odeon
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

Velká Británie prohrála válku o Falklandy a Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… To je alternativní historie 80. let minulého století z pera jednoho z nejvýznamnějších anglických prozaiků. Důležitým tématem knihy je však také láska – respektive otázka, jak se vyrovnáme se skutečností, že umělá inteligence patrně nebude umět lhát. Nebude totiž chápat ani naše milosrdné lži, na kterých mezilidské soužití stojí a padá a které my lidé tak dobře ovládáme.

POSTAVY:
Charlie - je mu přes třicet, za dědictví po matce si koupil androida
Miranda - Charlieho sousedka, se kterou tráví hodně času
Adam - android, kterého Charlie a Miranda společně nastavili 

OBÁLKA:
Nemáme sice původní obálku, ale osobně jsem radši. Líbí se mi česká "Radkova hlava" a spojení šedé a žluté. 

Jeho erotický život bylo pouhé simulakrum. Zajímal se o ni stejně, jako se myčka zajímá o své nádobí.


MOJE HODNOCENÍ:
Ian je můj oblíbený spisovatel jehož každá kniha je jiná. Přiznám se, že jsem u strojů ani pořádně nečetla anotaci a přitom jsem věděla, že si knihu musím přečíst. 

Stroje jako já je autorova nejnovější kniha, která popisuje svět, ve kterém by Velká Británie nevyhrála bitvu o Falklandy a ve kterém by matematik Alan Turing nebyl popraven, ale věnoval by se vývoji umělé inteligence.

Přítomnost je ten nejkřehčí z nepravděpodobných konstruktů. Mohla by být jiná. Jakákoli její část nebo celá by se mohla vyvíjet odlišně. 

Příběh se odehrává v alternativní realitě osmdesátých let ve Velké Británii. Technologickou vyspělostí však svět připomíná spíše blízkou budoucnost. Technologie nás předběhly, a tak už v té době si lidé mohli pořídit vlastního robota. Ti jsou vyráběni jako společníci a pomocníci v domácnosti. Na výběr jsou varianty Adama nebo Evy. Hlavní postavou příběhu je Charlie, který se rozhodne pořídit si Evu, zbude na něj ovšem jen robot Adam. Ani jedna verze robota není primárně určena pro sexuální využití, i když jim tyto schopnosti nescházejí.

Třicátník Charlie nemá smysl života a jen tak přežívá. Z dědictví po matce si koupí androida Adama, který se tak stává jeho společníkem a vyplňuje vnitřní prázdnotu. Charlie si na Adama brzy zvyká a zároveň konečně navazuje vztah se svou sousedkou. Jenže jejich společně naprogramovaný android je jim denně nablízku.

Hádat se s člověkem, kterého milujete, jsou vždycky zvláštní muka. Osobnost se štěpí a obrací se proti sobě samé. Láska urputně soupeří se svým freudovským protějškem. A koho zajímá, jestli vítězí smrt a láska umírá? 


Stroje jako já se tváří na první pohled jako román o robotech a umělé inteligenci, ale nenechte se zmýlit, jedná se o knihu o lidech a jejich chybách. Je možné, aby byl robot citlivější než člověk? Je sex s robotem nevěra? Kdo má vlastně svědomí, lidé z masa a kostí nebo ti z kovu a plastů?

V knize naleznete pomyslný milostný trojúhelník mezi Mirandou, Charliem a Adamem. Adam je navíc sečtělý a má neustálý přístup k databázi informací. Snadno tak odhalí lež nebo přestupky, protože lidí často ztratily svědomí. Zároveň má paměť, která nezapomíná a kdykoliv si může jakoukoliv zažitou vzpomínku vyvolat.

Můj předsudek zněl, že jakýkoli přístroj, který vám nedokáže pouhým svým fungováním sdělit, jak se má používat, nestojí za to, aby ho člověk vlastnil.

Knih o robotech vyšlo nespočet, ovšem Stroje jako já nejsou typickým sci-fi románem, je to spíše filozofická kniha zamýšlející se nad životem lidí. Řeší otázku závislosti na moderních technologiích nebo vyššího zájmu o tržní novinky než o lidské chování a psychologický stav. Kniha obsahuje velké množství zajímavých a krásných myšlenek, které rozhodně stojí za přečtení.

Pokud jste navíc fanoušci Iana McEwana tak se vám kniha bude líbit.

Jeden můj dávný kamarád novinář kdysi prohlásil, že ráj na zemi znamená celý den pracovat v očekávání večera stráveného v zajímavé společnosti.




Žádné komentáře

Albatros