Recenze - Před povodní

Závěrečný díl trilogie Do tmy

Autor: Anna Bolavá
Počet stran: 248
Nakladatelství: Odeon

Vilu na břehu řečovické řeky navštěvuje neznámý host. Přichází starou studnou a nepatří do suchozemského světa. Také Hanu Strnadovou přitahuje spíše svět pod hladinou než mezilidské vztahy ve městě. Nešťastně zamilovaný Jarda Vávra pozve na návštěvu Haninu bývalou psycholožku Radku Borskou, aby mu poradila s řešením komplikovaného vztahu. Doktorčino počáteční nadšení je vystřídáno rozčarováním a nutnou sebeobranou. Na pilu rodiny Vávrových chodí anonymní dopisy a dny začínají chutnat jako zkažená ryba. Řeka si žije vlastním životem, po dlouhém suchu se hladina nečekaně zvedá a vrací obyvatelům to, co do ní během zimy nerozvážně naházeli.

Když začíná jaro, začíná všem. Zdravým, nemocným, opilým i střízlivým.

Hanka Strnadová - má velké psychické problémy a bere léky
Jarda Vávra - je zamilovaný do Hanky, rád by jí pomohl
doktorka Borská - přijela aby pomohla s léčením Hanky

Brčálová obálka se k samotnému příběhu krásně hodí. Jednotlivé prvky krásně zobrazují tematiku příběhu.

Anna Bolavá je uznávaná česká spisovatelka, která v minulosti získala Magnesii Literu. Když jí nyní vyšla nová kniha, rozhodla jsem se do ní také pustit.

Někdo žije nahoře na břehu a někdo jenom dole pod vodou. Někdy je každý z vašich rodičů z jiného světa, dojde k magickému spojení a vy pak čerpáte výhody z obou stran.

Před povodní je závěrečný díl trilogie Do tmy, kterou ale můžete číst i jednotlivě. Sama jsem předchozí dvě knihy nečetla a bohužel se musím přiznat, že se do nich asi pouštět ani nebudu. Anna Bolavá má velmi kvalitní literární vyjadřování i bohatou slovní zásobu, na druhou stranu se ale nebojí ani užití vulgarismů. Ale konkrétně u knihy Před povodní jsem byla dost na vážkách, zda mám číst mezi řádky, nebo zda autorka mluví napřímo. Celkově musím shrnout, že jsem nepřišla jasně na to, co nám autorka chtěla knihou říci.

Kniha je rozdělena na pět částí u kterých nechybí i jisté závěrečné shrnutí. Příběh se soustřeďuje na tři hlavní postavy, jejichž příběh se odvíjí po kapitolách. Na charakterech postav je celá kniha postavená, ostatní je takovým doplňkem. Ať Hanka, Jarda nebo doktorka, všichni trpí jistým psychickým trápením a svým způsobem volají o pomoc. Ovšem ne vždy je jejich volání zcela jasné.

Co všechno si samo dobrovolně vleze do pasti a kdy se ona rozhodne otevřít dvířka a stanovit okamžik volnosti.

Hrdinové jsou neustále u vody a brodí se bahnem, které je bezesporu jistou poetikou příběhu. Stejně, jako se hrdinové brodí bahnem ve svých cestách, zapadávají do něj a je problém se z něj dostat, stejným způsobem se topí ve svých životech. Svou důležitost v příběhu ale hraje také láska.

Celý příběh v jistých momentech přechází do fantastiky nebo až do hororového nádechu. Tohle bylo pro mě opravdovým překvapením, jelikož jsem doposud nic podobného nečetla. Úzký vztah Hanky s pulci a její postupná proměna byla místy opravdu strašidelná, dost mi připomínala pocity ze čtení Kytice. Kniha má bezesporu velmi temnou atmosféru a podle ohlasů ostatních je tento závěrečný díl tím nejtemnějším.

Většina příšer, které nás v životě straší, je stvořena z obyčejných představ a slabostí, a odvážíme-li se rozsvítit světlo, jde je logicky vysvětlit. Jen musíme připlout blíž a posvítit na ně očima.

Před povodní je poutavý příběh, pokud máte rádi styl autorky, nebojíte se náročných knih, pak knihu rozhodně zkuste. Ale bohužel tato kniha nesedne všem stejně, jako úplně nesedla mně.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Knižnímu klubu. Před povodní ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!