Recenze - Pokání audiokniha

Nejznámější kniha Iana McEwana v načtené verzi

O čem je Pokání?

Je to svědomí, co nutí člověka stále znovu a znovu zpytovat duši, anebo existuje cosi mnohem hlubšího, kam obyčejný smrtelník nedosáhne, ale o čem jen tuší, že číhá vyrazit každý okamžikem do útoku? Ian McEwan tuto myšlenku dovedl k dokonalosti. Třináctiletá Briony odvíjí svůj život v jistých představách, které ji mají neomylně dovést ke konkrétnímu, jasně vytyčenému cíli. Těmto snům přizpůsobuje vše, co přizpůsobit lze. Co nelze, tomu je třeba pomoci. S fantastickou úporností pubescenta a fantazií, rozvinutou až do krajnosti, dohání protagonisty své soukromé hry na život k tragédii, za kterou by měla po zbytek života činit pokání.

V roce 2007 byl dle knihy natočen film Pokání.

INFORMACE O NOSIČI:
Stopáž: 17 hodin, 6 minut
Interpreti: Taťana Medvecká
Nosič: CD nebo mp3
Nakladatelství: Témbr
Mobilní aplikace: Audiolibrix
Rok vydání: 2021

Cecilia - o deset let starší sestra Briony, dostudovala a ráda by se osamostatnila od rodiny
Robbie - na podzim začne chodit na lékařskou fakultu, je synem hospodyně u rodiny Cecilie
Briony - mlčenlivá dívka, která má velkou fantazii, ráda píše a věří, že se stane spisovatelkou

Audiokniha i kniha fyzická mají stejnou filmovou obálku, jelikož mám ráda Kieru Knightley, tak jsem za tuto podobu ráda.

Co ale v těchto dnech znamená vina? Bylo to laciné. Každý se něčím provinil a všichni byli nevinní.

Ian McEwan patří mezi mé oblíbené spisovatele a právě Pokání se řadí k jeho nejúspěšnějším knihám vůbec. Knihu mám fyzicky doma již několik let ale stále nepřečtenou. Takže když jsem dostala nabídku naposlouchat audioknihu, neváhala jsem ani vteřinu.

Pokání audioknihu namlouvá Taťana Medvecká, která má skvělý jazykový přednes. Ačkoliv bych si dokázala představit, že by knihu namlouval někdo méně výrazný, knize to svědčí. Pokání je skvělá nadčasová kniha, která má přesah. Zároveň se jedná o náročnější literaturu nikoliv o obyčejný milostný román. Je to příběh o tom, co všechno může způsobit jedno vlastní pochopení pravdy. Kolika lidem to dokáže změnit život a zároveň tu jde i o to, co je lidská bytost schopna odpustit a zapomenout a co už je přespříliš.

Jak může spisovatelka dosáhnout pokání, když má absolutní moc rozhodnout, jak co dopadne?

Kniha je rozdělena na tři části. V první části se seznamujeme s aktéry příběhu, třináctiletou dívkou Briony, která má velmi bujnou fantazii. Krásnou Cecilií, která si v onom horkém létu začíná uvědomovat, že ji její dosavadní život nevyhovuje a že by se chtěla osamostatnit od rodiny. A třetím aktérem je syn jejich hospodyně Robbie, který začne studovat na lékaře. Mezi Robbiem a Cecelií panuje milostná chemie, které si zprvu ani jeden není vědom.

Pokání jsem doposlouchala před pár dny a stále ve mně ten příběh rezonuje. Další skvělý Ianův počin, který svou reálností bolí. Opět nechybí typický autorův vypravěčský styl, který vám nedovoluje knihu přečíst za pár hodin, kniha je rozhodně pro náročnějšího čtenáře. Za to výběr jeho slov je neuvěřitelnou přehlídkou skvělé hry s jazykem. Z tohoto důvodu jsem o to víc ráda, že jsem si knihu vyposlechla, neboť samotný hudební dokres dílu dodal ještě větší šťávu.

Poznals to dřív než já. Něco se stalo, viď? A věděls to dřív než já. Je to, jako když je člověk u něčeho velkého tak blízko, že to nevidí. Ani teď si nejsem jistá, že to vidím. Ale vím, že to tady je.

V knize s hrdiny prožijete několik let. Postavy si prošly vývojem a dospěly. Rozhodnutí a výpověď jednoho člověka má fatální následky pro všechny aktéry. Neskutečně silná myšlenka knihy a bravurně vystavěný příběh. Ian se opět nebál popisu krutých scén. Zcela rozumím tomu, proč je Pokání vrcholem Ianovy tvorby a právem si zasloužila svá ocenění.

Pokání vám mohu jedině ze srdce doporučit. Je to příběh vyprávěný do hloubky, který si v sobě nese jednu filozofickou otázku a který vám toho mnoho předá.

Počkám na tebe. Vrať se.

Za poskytnutí audioknihy na recenzi moc děkuji Káje a Témbru