Recenze - Nebezpečné známosti

Dva intrikáni markýza de Merteuil a vikomt de Valmont jsou opět na scéně | francouzská klasika


Autor: Choderlos de Laclos
Orig. název: Les Liaisons dangereuses 
Pořadí v sérii: #-
Rok: 1782, v ČR: 2019
Počet stran: 456
Nakladatelství: Leda
Překlad: Dagmar Steinová
Moje hodnocení: ✶✶✶

Slavný román Nebezpečné známosti francouzského spisovatele Choderlose de Laclose (1741–1803) už víc než dvě století strhuje čtenáře příběhem rafinovaně předstírané lásky, jež je pouze vypočítavou a krutou hrou. Dva hlavní aktéři, markýza de Merteuil a vikomt de Valmont rozdmýchávají milostné city svých obětí, které ze msty nebo pro zábavu vtahují do svých nemilosrdných hrátek. Kořením příběhu jsou jejich neuvěřitelně vykalkulované spletité strategie, aristokratický cynismus, ale i velmi trefná analýza matoucích citů, které nakonec zničí i oba konspirátory lásky.
Jeden z nejčtenějších světových románů stále láká k filmovému zpracování. Po Vadimově adaptaci s Jeanne Moreau a Gérardem Philipem natočil Miloš Forman film Valmont, mírně komediální interpretaci s Annette Bening a Colinem Firthem v hlavních rolích. Snad netřeba dodávat, že se film setkal s obrovským úspěchem.


POSTAVY:
markýza de Merteuil - vychytralá a dovede být krutá, manipuluje s lidmi a je velmi přesvědčivá
vikomt de Valmont - rád dostává to, co chce, ví jak na ženy
Cecilie - patnáctiletá dívka, která vyrostla v klášteře, má domluvený sňatek s bohatým hrabětem, který je jednou tak starý jako ona sama
madam de Tourvel - nejnovější objev Valmonta, dívka s dobrým vychováním

OBÁLKA:
Leda začala vydávat knihy z klasiky v novém "kabátku" a musím říct, že jim to neskutečně sluší. Obálka Nebezpečných známostí se mi nesmírně líbí. Pokud na knihu narazí neznámý čtenář v knihkupectví určitě hned pozná, že se jedná o klasiku. 

FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ:
Téma knihy bylo zpracováno již několikrát. Osobně jsem zatím neviděla ani jedno zpracování, ale viděla jsem ukázky verze s Colinem Firthem ale také s Johnem Malkovichem. Nedokáži se rozhodnout, na jakou verzi se podívat, jelikož Colin je můj oblíbený herec, ale na druhou stranu všichni fandí Malkovichovi. Takže se podívám na obě a dám vám vědět. 


MOJE HODNOCENÍ:
Román od francouzského spisovatele Choderlose de Laclose vyšel již v 18.století a získal si vlnu kritiky i chvály. Já osobně mám klasiku ráda, a na tuto knihu jsem se chystala opravdu dlouho. 

Nebezpečné známosti je román psaný v dopisech. Ne každý dokáže v podobném stylu vyprávění najít zalíbení. Mně osobně to nedělá žádný problém. Děj utíká velmi rychle, nikde se zbytečně nevleče a události jdou ráz na ráz. Asi bych nechtěla číst jen knihy v dopisech, ale jednou pro zpestření, proč ne. Navíc dopisy, které si mezi sebou vyměňují Valmont s markýzou de Merteuil jsou velmi pěkně napsány. Jejich konverzace je drzá, vášnivá a zároveň nenávistná

Než se dočtete k samotnému začátku příběhu, čeká vás nejprve Upozornění pro čtenáře a Předmluva vydavatele. Přijde mi škoda, že podobné dodatky v knihách již dnes spíše nenajdeme, přestože to mělo své kouzlo. Na druhou stranu dnes lidé nečtou ani poděkování od autora, natož několik stran před samotným příběhem. V této knize ovšem doporučuji obě pasáže přečíst, jelikož vás krásně uvedou do děje. 

Z čtení knihy naprosto sálá historie. Jednotlivé dopisy mezi hrdiny jsou psány opravdu krásným až květnatým, dnes nepoužívaným jazykem. Na to, že se  nejedná o klasický román jsem se neskutečně začetla a děj mi plynul před očima. Čtení jsem se zprvu obávala pro jeho formu a především obsáhlost, což se ukázalo jako zbytečné obavy.


Co mi navrhujete vy? Abych svedl dívenku, která nic neviděla a nic nezná, která mi takříkajíc bude vydána na milost a nemilost, kterou bezpochyby opojí hned první lichotka a kterou pravděpodobně bude popohánět spíš zvědavost než láska. 


Příběh knihy je zvrácený. Ukazuje naprosto odlišné hrdiny, než na jaké byli čtenáři v době vydání zvyklí. Ušlechtilé a čestné hrdiny vystřídali zvrácení a intrikánští markýza de Merteuil a vikomt de Valmont.  V dnešní době jsou tzv. bad boys dost oblíbení, ale chápu, že v časech minulých to lidi dokázalo pobouřit. Na druhou stranu jsou hrdinové na začátku představeni jistým způsobem, ale postupně poznáváme jejich pravé charaktery, které leckdy dokáží překvapit. Autor tak krásně vystihl, že psané slovo často nevykresluje pravou tvář osobnosti. 

Sama jsem si hrdiny příliš neoblíbila. Markýza de Merteuil mi byla docela protivná. Valmont mi byl naopak docela sympatický. Myslím, že ve skrytu duše nebyl tak špatný. Závěr mě docela překvapil. Nečekala jsem, že se to obrátí do takové tragédie. Na druhou stranu, co jsem mohla čekat? Autor mě nesmírně pozitivně překvapil. Nečekala jsem, že budu mít z přečtení takové pocity a budu nad dějem tolik přemýšlet.

Knihu rozhodně musím doporučit příznivcům klasiky.



4 komentáře

  1. Pěkná recenze! Teď mě dost mrzí, že jsem si knihu nevzala na recenzi. Příběhy psané formou dopisů (či jiné korespondence) mám moc ráda. :) Ale aspoň se snad brzy podívám na některé filmové zpracování. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ke knize časem dostaneš :-) Opravdu je to hezky napsané :)

      Vymazat
  2. Krásná recenze!
    Na knihu jsi mě nalákala, mám ráda klasiku, tak doufám, že se k ní dostanu! ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji moc! To jsem ráda, že jsem tě na knihu nalákala :-)

      Vymazat

Albatros