Recenze - Kulti

Romantika na fotbalovém hřišti 


Autor: Mariana Zapata
Orig. název: Kulti
Pořadí v sérii: #
Rok: 2015, v ČR: 2019
Počet stran: 512
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Romana Bičíková
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Když se chlapík, kterého odmalička zbožňuješ, stane tvým trenérem, zní to jako sen. Ale to probuzení… Netrvalo ani týden, aby Sal Casillasová o fotbalové hvězdě, která ji v dětství inspirovala natolik, že sama začala hrát profesionální fotbal, ztratila veškeré iluze. Kam se poděly její sny o tom, že si Reinera Kuliho jednou vezme? Její idol je teď tady, nastoupil do jejího týmu jako trenér. Je však zachmuřený, samotářský a neurvalý. Zkrátka úplně jiný, než si ho vysnila… Bude mít Sal odvahu vytáhnout ho z jeho ulity a probudit v něm znovu vášeň a energii, kterými před lety hýřil a které ji tolik okouzlovaly? Ustojí tlak médií, která se kolem Kultiho neustále točí a pod jejichž drobnohledem se teď ocitá i ona?

Nemohla jsem o tom ale moc dlouho hloubat nebo se tím nechat unášet. Byl to koneckonců můj trenér.
A já byla jeho kamarádka. Nebo něco takového.



POSTAVY:
Sal Casillas - žije fotbalem od dětství, za vzor měla svého bratra
Reiner Kulti - německá fotbalová legenda, kterou objevili v 11 letech, polední dva roky nehraje

OBÁLKA:
Česko zvolilo vlastní obálku, která je rozhodně fotbalovější, než jedna z původních. Alespoň na mě tak více působí. Obálka na mě působí dost křiklavě a člověk si jí snadno všimne v knihkupectví. Sama ale mám radši jemnější obálky. Navíc lidé na obálce na mě nepůsobí jako hrdinové z knihy. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
O knize Kulti toho bylo hodně řečeno. Autorka knihy, Mariana Zapata je velmi oblíbenou spisovatelkou a její knihy patří ve světě k nejvyhledávanějším romancím. Proto jsem potřebovala vědět, co na ní všichni mají.

Kulti je kniha z fotbalového prostředí, proto lidé, kteří nemají tento sport dvakrát v lásce, po knize nejspíš nesáhnou. Sice se zde neřeší pravidla penalt, ale tréninky, běh a zápasy jsou na každé stránce. Hlavní hrdinka Sal je sedmadvacetiletá mladá žena, která pracuje a k tomu hraje fotbal. Od dětství ji k tomuto sportu lákalo všechno, navíc její bratr také hrál. Sal má skvělé rodiče, zejména její tatínek je obdivuhodný a celkově se mi líbilo, jaký měla hrdinka vztah ke svým rodičům. Na vztahy nemá čas, poslední vztah měla před několika lety a nijak zvlášť jí to netrápí.

Kromě lásky k fotbalu měla slabost pro jednoho z nejlepších fotbalistů jedné dekády - Reinera Kultiho. Zdi jejího pokoje obklopovali plakáty s jeho podobou. Její dětské sny začínaly a končily svatbou s Kultim. Ovšem vše skončilo v den, kdy se Rey oženil. Sal to zlomilo srdce, i když se s ním nikdy předtím neviděla naživo, a navíc je o celých třináct let starší. Od toho dne se o něj přestala zajímat a snažila se odmilovat.


"Už jsem ti říkal, že jsi jako zadřená tříska, kterou nejde vytáhnout? Neskutečně otravná."


Ovšem příběh začíná v okamžiku, kdy se Sal dozvídá, že se Rey stane trenérem jejich týmu. Sal se snaží jakkoliv připravit na tento jev. A jaký je Rey? Přiznám se, že o tom se z knihy moc nedozvíte. V prvních sto stranách řekne sotva dvě slova. A v dalších to není o moc lepší. Velmi mě mrzí, že nám autorka více tohoto hrdinu nerozepsala. Příjemným zpestřením by bylo několik kapitol z jeho úhlu pohledu.

Upřímně jsem z knihy zklamaná. Čekala jsem něco neskutečného, romantického a neodložitelného. Doslechla jsem se o pomalém začátku, ale potom jsem čekala, že přijde něco úžasného, což ale nepřišlo. Knihu jsem měla problém vůbec dočíst. Nejde o to, že se jedná o prvoplánovou romanci, podobné příběhy mám ráda. Ale spíše o to, že z tohoto příběhu vůbec necítím tu lásku, to táhlo, které by mě nedokázalo od děje odloučit. Prvních 300 stran minimálně si říká o proškrtání a zkrácení na 50 stran maximálně.

Autorka si krásně pohrála s prostředím, ve kterém svůj příběh soustředila. Ovšem na romantické lince dost šetřila. První pusa po čtyřsté straně? Místy byly vtipné dialogy, lepíků mám také docela přiměřeně k počtu stran, ale pocity po dočtení jsou spíše zklamané. Asi mi velký boom kolem knihy vytvořil růžové brýle, nebo jsem měla až přehnané očekávání. Knihu jsem měla problém i dočíst. V závěru nenastal žádný zlom, žádné vyústění kromě toho, co jsme tolik stran čekali.


"Lidi tě budou odsuzovat bez ohledu na to, co uděláš, Sal. Neber si ty jejich řeči moc k srdci, protože nakonec jsi to jen ty, kdo musí žít s následky tvých rozhodnutí. Nikdo jiný nežije tvůj život a neví, jaký je."


Hlavní hrdinka Sal je přitom velmi dobrá hrdinka. Nebojí se říct, co si myslí nahlas. Nebojí se ran, bolesti a jde si tvrdě za svým. Bojuje sama se sebou a svým poblouzněním s Reinerem a nedává na sobě znát své city k němu.

Musím pochválit pěkně a vtipně napsané dialogy mezi Kultim a Sal. Jejich přezdívky a kočkování mě nesmírně bavily. Jak se jejich vztah prohlubuje, sledujeme změny v jejich rozhovorech. Dokonce se dozvídáme i něco z jejich minulosti a i tvrďák Kulti prozradí něco ze své minulosti.

Romantiky je v této knize pomálu, bohužel. Ačkoliv z knihy nejásám, musím říct, že jsem ji měla docela rychle přečtenou. Navíc oceňuji i originální fotbalové prostředí, které v romantických knihách opravdu často nenajdeme.


"Všechno, co se mi v životě stalo, mě dovedlo až sem, Sal. Osud je jako žebřík, po kterém musíš krůček po krůčku šplhat, aby ses dostala tam, kam máš. Jsem tím, kým jsem, a udělal jsem to, co jsem udělal, jen abych se dostal k tobě."


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Kulti zakoupíte na eshopu se slevou!


6 komentářů

  1. Sice fotbal vůbec nemusím, ale příběh už na mě čeká na čtečce, tak snad se do něj brzy pustím. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já fotbal miluji a po velkých ohlasech jsem si knihu chtěla přečíst, ale bohužel, jestli kniha zklamala tebe, tak mě taky.

    Je pravda, že postavy na obálce vypadají fakt mladě, na první pohled to vypadá jako YA román.

    Fotky máš překrásné!

    ALL ABOUT CANDYS LIFE


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Mai :-) kniha je spíš new adult. je škoda, že je tak rozsáhlá, kdyby byla kratší, určitě by se mi líbila víc :-)

      Vymazat
  3. Pěkná a snad můžu použít i výraz "střízlivá" recenze na tuhle knihu, o které se mluvilo opravdu hodně. Mám ji doma a čeká na mě. Trochu se bojím, ale myslím, že teď už s klidem vím, co můžu čekat a snad to tak zlé nebude :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju moc, Baru :-) jsem moc zvědavá, jak se bude líbit tobě :-) Kdy se do ní chceš pustit? :-)

      Vymazat

Albatros