Recenze - Smrt před branami

Napětí roste | Boj o přežití je čím dál náročnější | Velké finále je před námi


Autor: Sabaa Tahir
Orig. název: A Reaper at the Gates
Název série: Jiskra v popelu
Pořadí v sérii: #3
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 479
Nakladatelství: Host
Překlad: Petra Johana Poncarová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

V Impériu i za jeho hranicemi stále narůstá hrozba války.
Helena Aquilla, císařův Krkavec, čelí útokům ze všech stran. Císař Markus, pronásledovaný minulostí, ztrácí příčetnost a velitelka využívá jeho šílenství, aby posílila vlastní moc. Helena hledá způsob, jak zastavit blížící se temnotu, a v sázce se ocitá nejen život její sestry, ale všech obyvatel Impéria.
Laia ze Serry, která se nyní zdržuje daleko na východě, ví, že osud světa nezávisí na machinacích válečnického dvora, ale na tom, zda se podaří zastavit Temnonoše. Ve snaze ho svrhnout však Laia naráží na nečekané hrozby ze strany těch, na jejichž pomoc spoléhala.
V zemi mezi životem a smrtí se Elias Veturius vzdal svobody, aby mohl sloužit jako Strážce duší. Tím se však zaslíbil pradávné moci, která se nezastaví před ničím, jen aby zajistila Eliasovu oddanost - dokonce i za cenu jeho lidství.

Recenze na předešlé díly JISKRA V POPELU A PLAMEN V TEMNOTĚ najdete v odkazech ZDE a ZDE


POSTAVY:
Laia - sirotek, snaží se zachránit svého bratra, zamilovala se do Eliase
Elias - pro záchranu Laiyi musel obětovat to jediné, co měl
Krkavec - Helena chrání svou rodinu a neustále dostává od osudu jednu ránu za druhou
Livia - sestra Heleny, je vdaná za císaře Markuse
Temnonoš - nepřítel, který obalamutil Laiu
Darin - bratr Laiy

OBÁLKA:
Další původní česká obálka od Lucie Zajíčkové, která je poutavá, záhadná a krásná na pohled. Jsem moc ráda, že Host vydává sérii s novými obálkami a nepoužívá zahraniční, které mě příliš neoslovily. 


MOJE HODNOCENÍ:
Jiskra v popelu je velmi povedená fantasy série, která by vás rozhodně neměla minout, pokud jste fanoušci tohoto žánru. Měla jsem to štěstí, že jsem mohla tři ze čtyř dílů číst hned za sebou, protože představa, že čekám roky na další díl, je děsivá. Soucítím s vámi. 

Tuto sérii mám bezpochyby spojenou s krásnými obálkami a obsáhlým rozsahem jednotlivých dílů. První a druhý díl z této série jsem hodnotila čtyřmi hvězdičkami z pěti a pokaždé jsem druhou polovinu knih nemohla odložit dokud jsem je nedočetla. Ovšem i tak musím říct, že mi na sérii něco schází. Celé roky jsem si myslela, že třetí díl je závěrečný. A ono bohužel ouha. Za mě trošku zklamání, jelikož mi už přijde, že se autorka snaží z děje vyždímat co to jen jde. Na druhou stranu mě to nepřestává bavit. Snad ale čtvrtý díl bude už opravdu poslední. 

Jelikož se jedná o třetí díl série, nemohu vám zde sdělovat příliš toho o ději. Ovšem stejně jako Plamen v temnotě, i Smrt před branami začíná tam, kde předchozí díl skončil. Autorka rozehrála nesmírně zajímavý svět. Třetí díl v sobě skrývá daleko více prvků magie než v předešlých dílech. Navíc je známá identita záporáka, a hrdinové začínají tušit s čím mají co do činění. 

Romantická linka mezi Eliasem a Laiou je velmi citlivě napsaná. Z tohoto důvodu mi tu romantika nevadí, protože je nastíněna velmi málo. Čtenář si spíše uvědomuje, že se mají rádi, ale nikde to na něj nekřičí a snadno ve vší akčnosti na tento fakt zapomene.


"Láska k nim ti jen ublíží," varuje mě Ševa. "Nakonec obě zeslábnou a zmizí. Ty budeš žít dál. Pokaždé, když se rozloučíš s další částí starého života, kus tebe zemře."


Série Jiskra v popelu se odehrává v zajímavém prostředí mixu antického Říma a blízkým východem, kdy je krutost na denním pořádku. Postavy v této knize umírají ani nemrknete. Impérium je také velmi surové. Autorka se nebála přidat na hrubosti, takže milovníci krve si přijdou na své. 

V každém díle mě bavila jiná dějová linka, v této třetí je to právě Helenin příběh, který mě nejvíce bavil a zajímal. Tato postava dostává od života jednu ránu za druhou. Třetí díl je pro ni opravdu zlomový a ona si sáhne až na okraj svých sil. Líbí se mi, jak je Helena silná a stále se snaží bojovat. 

Elias je podle mě správný hrdina, ale v tomto díle byl jaksi odsunut do pozadí. Přišlo mi, že bohužel pro něj autorka neměla rozmyslenou pořádnou dějovou linku, a raději ho odsunula do pozadí. Jelikož Místo čekání je sice zajímavá a originální zápletka, ale na druhou stranu se Eliasova postava nemohla dále rozvíjet.

Rozhodně nemohu opomenout vyzdvihnout jak nám autorka po troškách odkryla tajemství minulosti Laiy. Tento fakt mě sice jednou napadl, ale nijak jsem tomu nevěřila. Naprosto skvěle promyšlená zápletka, která mě utvrdila v tom, že celá série patří mezi ty lepší. Autorka rozhodně umí překvapit. Jsem nesmírně zvědavá, jak tohle celé dopadne. Moc si přeji happy end pro všechny hlavní postavy a obávám se, že mé přání nebude vyslyšeno. 

Třetí díl skončil a nám nezbývá než čekat na další díl, který v zahraničí vychází až příští rok. Velmi mě mrzí, že tak dlouho budeme čekat na velké finále, ale doufám, a věřím, že bude famózní. Knihu Smrt před branami mohu doporučit všem, kteří mají rádi fantasy a nebo originální svět. 


Nejsem nic než další stín uprostřed noci.





8 komentářů

  1. Tuhle sérii jsem bohužel nečetla a časem se na ní možná vrhnu. Obálky jsou fakt krásné a máš moc hezké fotky ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Mai <3 Určitě si na tuto sérii najdi čas. Příští rok v zahraničí konečně vyjde poslední díl :-)

      Vymazat
  2. Ja mam zatim prectene prvni dva dily a za me jedna z nejlepsich fantasy a chlouba me knihovnicky. Az vyjde posledni dil, asi si to prectu rovnou cele znovu a hezky za sebou, protoze mi vadi, ze jsem toho tolik zapomnela...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já četla první tři díly prakticky za sebou, takže chápu, že si to chceš také přečíst v jednom kuse. Sama bych zapomněla tolik věcí, kdybych je nečetla za sebou.. Teď už jen vydržet čekat tak dva roky minimálně, než se k nám poslední díl taky dostane :-)

      Vymazat
  3. Tohle je zrovna série, kterou jsem nedočetla. Mám doma první díl, ale nějakou záhadou mě tolik nezaujal, přemýšlím, že bych to zkusila znovu, třeba jsem na to neměla tu správnou náladu..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také se mi stává, že když nemám náladu na žánr, tak mě kniha neosloví a později se mi líbí. Zkus a třeba se ti zalíbí. Nebo taky ne :-) Sto lidí, sto chutí, nemůže se všem líbit všechno :-)

      Vymazat
  4. Opravdu se těším, až si finále konečně přečtu! Mám vysoká očekávání, tak mě uklidňuje, že ty jsi s posledním dílem byla v zásadě spokojená :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně doufám, že na finále nebudeme čekat století :D Jsem moc zvědavá, jak to autorka zakončí :-) A ty jsi četla které díly?

      Vymazat

Albatros