Recenze - Všechno nebo nic

Orig. název: Všetko alebo nič
Pořadí v sérii: #1&2
Rok: 2007; v ČR 2016
Počet stran: 366
Nakladatelství: Evita press
Přeložila: Miluše Krejčová

Všechno anebo nic je otevřený příběh lásky, která ne vždy skončí tak, jako v jiných knihách. Drze a bez servítky o vztazích, které nás válcují, o ženském přátelství, které nás chrání, o mužích, na kterých se zapomíná… I když vlastně toho nejsou hodní…

Linda, Vanda a Jakub nejsou vymyšlené postavy. Chodí mezi námi, nadále se potloukají svými životy a je jen otázka času, kdy si znovu najdou přechodné bydliště v knize... Protože žijí přesně stejnými radostmi a starostmi jako my všichni ostatní, jen k nim přistupují, řekněme, trošku po svém...
Příběh propletený sarkazmem, humorem, vášní, smíchem, slzy, mužským egem a ženským sebevědomím. Příběh tak skutečný, že v něm objevíte sebe samých…

Slovenský kultový bestseller No.1 roku 2007, který vyšel s velkým úspěchem i v České republice přichází nově na filmová plátna a knižně ve filmové reedici na pulty všech knihkupectví...(databazeknih.cz)

"CHCEŠ MĚ POLÍBIT?" ZEPTALA JSEM SE
"NE."
"NEVĚŘÍM TI."
JEHO OČI SE ZASMÁLY. "DOBŘE DĚLÁŠ..."

Kniha vypráví o osudech dvou nejlepších kamarádkách - Vandě a Lindě. Dvě skoro třicítky prožívají své osudy. Linda je matkou malé Lucky s jejímž otcem se bude rozvádět. Vanda je naopak bez závazků a náramně si to užívá. Linda má svůj antikvaritát, který miluje a ve kterém s láskou pracuje. Miluje totiž knihy a jejím vzorem je Scarlet O´Harrová z Jihu proti severu. Společně s nimi v antikvariátu také pracuje jejich kamarád Eda, který je homosexuál a také řeší své lásky.

Linda se přes internet seznámí s Jakubem, dopisují si několik týdnů a Linda se bojí společného setkání. Když se jim konečně podaří setkat se, pochopí, že mezi nimi to nikdy nebude jen o sexu. Velice se do sebe zamilují ale Jakub má zvláštní povahu. Zatímco Linda bojuje, aby byla co nejdříve pro svého Mura rozvedená, Jakub se začne stahovat do sebe. Bojí se vztahů, je rozvedený a má dvě dcery.

Vanda si začne vztah se starším mužem Aladárem, který ji začne velmi omezovat. Vanda, která miluje módu a barvy, večírky, sex, má najednou omezené možnosti. Ale to by nebyla Vanda, aby si i tak neužívala. Důvod, proč se s Aladárem nerozejde a proč mu toleruje jeho nevěry je to, že už nechce být sama.

Linda - mladá matka, která miluje sex a zamiluje se do Jakuba, který jí ale neustále láme srdce
Vanda - střeštěná mladá žena, také miluje sex a módu
Martin - bratr Lindy, který je ženatý ale ne zrovna šťastně
Edo - kamarád Vandy a Lindy, je homosexuál
Jakub - má rád Lindu, ale stále si není jistý, zda dokáže žít jen s Lindou

Titulku této knihy zdobí filmový plakát, který mě upoutal hned napoprvé. Obálka se mi líbí, je krásně světlá a dokonale zosobňuje příběh (tedy jeho pokračování).

Po skouknutí filmového traileru jsem se na film začala neskutečně těšit. Film je zcela jiný než kniha a snad poprvé musím říct, že se mi film líbil stokrát víc než kniha.

Po nalákání na film jsem se pustila do knihy. Začala jsem knihu číst ještě před skouknutím filmu, který se mi hrozně moc líbil a zařadil se mezi mé nejoblíbenější filmy. O to víc jsem se těšila na dočtení knihy. Ale už od počátku jsem pochopila, že oba dva příběhy toho mají společného pramálo. Společné jsou jen dvě nejlepší kamarádky, které řeší vztahy, sex a lásku. Z toho jedna má dítě a ta druhá svou módu. A abych nezapomněla, ještě mají za kamaráda homosexuála. Linda se i v knize seznámí s Jakubem ale začne s ním mít zcela jiný vztah, než jaký naleznete v knize.

Kniha je určena ženám. Chvilku mi trvalo, než jsem se sžila se stylem Evity Urbaníkové. Nevypráví příběh v jedné laině, ale dává vám spoilery během četby. Co mi ale dost vadilo, byly přímé řeči, které byly třeba přes celou stránku a u nichž nebylo patrné, kdo vlastně komu co říká. Párkrát mě to nutilo počítat, která z těch dvou to vlastně řekla. Všechno nebo nic je jednoduchá a oddechová četba pro ženy, u které se párkrát zasmějete (kdo viděl film, tak bohužel žádný z vtipů v knize nenajdete).

Jaké byly mé pocity bezprostředně po dočtení? Kniha je ze dvou částí - autorka totiž napsala po letech pokračování a já si pořídila nové filmové vydání, kde jsou obě knihy (ta druhá nemá ani sto stran). Po dočtení první části jsem se těšila na druhou, kdy konečně poznáme doktora z filmu, ale dočkalo se mi nemilého překvapení. Doktora jsem se sice dočkala, ale Linda se u mě víceméně shodila. Upřímně ze začátku jsem její vztah s Jakubem chápala, dokázala jsem se do Lindy vcítit, proč pokaždé k Jakubovi přiběhla a podlehla jeho kouzlu. Ale aby tak činila pokaždé a nikdy nezmoudřela? Jak to celé dopadlo Vám ale neprozradím. Snad bude jen stačit, že s koncem jsem byla spokojená a i s tím, že další pokračování není.

Všechno nebo nic - první kniha se mi líbila, bylo to sice zcela jiné než film, ale líbila a věřila jsem, že se do knihy znovu někdy začnu. Po dočtení druhého pokračování jsem měla bohužel potřebu knihu odložit na nějaký čas dost hluboku. V knize je velmi mnoho postav, které bohužel nejsou příliš rozepsané a nebo se najednou u nich objevíte a prožijete s nimi neskutečně velký pokrok.

Oceňuji nápad a takový malý sex ve městě. Idea takovéhoto příběhu, kdy vše začíná jako pohádka a postupně se projevuje realita, která všechny zastihne. Lindy mi bylo líto, život se s ní vůbec nemazlil ale je pravda, že si i za něco z toho mohla sama.

Ale abych stále jen nehanila, protože to si kniha nezaslouží. Kniha není vůbec popisná a spíše bych ji popsala jako jen konverzační knihu. Měli jsme možnost s hrdiny poznat mnoho let a vcítit se do nich. Škoda, že v knize měl Martin, bratr Lindy malý prostor, protože jeho postava by mě velmi zajímala. Příběh se mi velmi líbil a já se od knihy nemohla odtrhnout. Stále jsem čekala, co se bude dít dál a byla netrpělivá z toho, jak to celé dopadne. Jakub je zvláštní postava. Na jednu stranu se bojí a nechce mít opravdový vztah, na druhou stranu ale bez Lindy nedokáže žít. Autorka nám o jeho osudu příliš navíc nepověděla, což je jistě škoda. Tento záhadný muž si uměl s Lindou dělat cokoliv se mu zamanulo.

Knihu určitě mohu doporučit jako správnou ženskou oddechovku, která není náročná a zároveň není bezprostředně okaté a předem jasné, co se bude dít dál. Překvapivý, čtivý a vtipný náhled do života dvou skoro třicátnic plná sexu, lásky, dětí, módy a také velké spousty knih. Linda je totiž neskutečně velká knihomohla, která vlastní antikvariát.

Všechno nebo nic jsem dočetla teprve včera a už teď začínám mít dojem, že si knihu přečtu znovu a že z ní budu mít opět jiný dojem. Možná více pochopím záhadného Jakuba.

V OKÉNKU BYLY DVĚ ČÁRKY. JEDNA TMAVÁ, DRUHÁ TÉMĚŘ NEVIDITELNÁ.
"TO JE DIVNÉ," ZAMUMLALA JSEM. "ANI TAK, ANI TAK."