Recenze - Odpočítávač

Autor: Amy Suiter Clarke
Originální název: Girl 22
Rok: 2021, V ČR: 2022
Počet stran: 368
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Jan Jirák

Strhující debutový thriller o sérii rituálních vražd, která zůstala nevyřešená – a nedokončená. Elle Castillová se ve svém podcastu Odložená spravedlnost už dvě desetiletí úspěšně věnuje starým kriminálním případům. Teď otevřela ten, který ji zajímá nejvíc: případ Odpočítávače, jenž před zhruba dvaceti lety unesl a následně brutálně zabil vždy trojici dívek; každá z nich byla o rok mladší než ta předchozí. U jedenácté oběti, jedenáctileté dívky, se však hrůzný řetězec přerušil. Nikdo nevěděl proč. Policie měla zato, že vrah spáchal sebevraždu, ale Elle tomu nevěří a pouští se do pátrání. Pak však zmizí jedenáctiletá Amanda...
Naše existence není  výsledkem jen zážitků, jež se nám přihodí, ale také toho, jak na ně reagujeme.

Elle - natáčí podcast a pomáhá s vyšetřováním různých případů

Převzatá obálka ze zahraničí by mě upřímně v knihkupectví nijak nezaujala. Líbí se mi alespoň spojení oranžové barvy, díky které je kniha výraznější. Obálka rozhodně není vypovídající k obsahu.

Byla jsem tehdy malá, ale vzpomínám si, jaké to sedmého dne bylo - jako když se rozezní poplašná siréna a člověk se začne připravovat na blížící se tornádo.

Tento thriller se ke mně dostal před vydáním v podobě tištěné reading copy. Přiznám se, že jsem o plánovaném vydání neměla tušení, a anotace mě velmi zaujala.

Pokud máte rádi podcast Opravdové zločiny rozhodně zpozorněte. Odpočítávač je totiž příběh o ženě, která natáčí podcast Opožděná spravedlnost a o muži, který má na svědomí několik rituálních vražd. Elle je mladá žena, která díky svému podcastu pomohla s dopadením několika zločinců. Nyní natáčí sérii o tzv. Odpočítávači, což je vrah, který zabíjí podle svých pravidel. Řídí se čísly, a své oběti si pečlivě vybírá. Každá jeho další oběť je o rok mladší, než ta předchozí. Každá z jeho obětí je žena a umírá na otravu.

Vrah ještě nebyl hotov. Všechny dívky věděly, že nemají šanci se před ním uchránit - a tenhle pocit děvčata moc dobře znají. Jedno výstižné pojmenování stačilo na to, aby se místní případ změnil v celostátní senzaci.

Elle je do případu nesmírně ponořená. Přežívá ve svém životě a nonstop se věnuje případu. Trpí tím samozřejmě i její okolí, zejména partner. První polovina knihy je velmi pomalá. Střídá se podcast s vyprávěním hrdinky, které se odehrává o několik týdnů později. V této polovině mě bavily jen části podcastu, ostatní byla zdlouhavá omáčka.

Odpočítávače jsem četla ve společném čtení s Luckou a Kačí, denně jsme si dávkovaly šedesát stran příběhu. Posledních 180 stran jsem si dala během dvou dnů jelikož jsem s holkama nestíhala držet krok. Druhá polovina byla daleko lepší, a strana 298 přinesla skvělý zlo, který se autorce opravdu moc povedl. Čekala jsem mnohé, ale tohle ne, tleskám za to, jelikož je to naprosto geniální.

Když jsem se s Elle seznámil, připomněla mi, jak moc času trávím s mrtvými. Pomohla mi vzpomenout si, jaké to je mít radost ze života.

Odpočítávač je kniha u které jsem dlouho přemýšlela nad finálním hodnocením. Jedná se o thriller se skvělou anotací a zápletkou. Aktuální, který jistě zaujme nejednoho čtenáře, přesto mi ale něco scházelo. Přirovnala bych ho k likérové špičce, kdy vám zákusek voní, lahodí vašemu pohledu. Na první zakousnutí je skvělý, ale marně hledáte likér. Ten se nachází až u samotného piškotu. Takže nakonec se ho dočkáte, ale není na to příliš pozdě?

Doufám, že jsem vám vysvětlila, jak těžko se mi tato kniha hodnotila. Odpočítávač je rozhodně dobrý, moc dobrý thriller, ale zároveň to asi není to nejlepší co jsem v žánru četla. Ač má tato kniha skvělý námět a je vyprávěna jak z pohledu vypravěče, kde sledujeme osudy Elle, později také nahlédneme do života samotnému vrahovi. Dále jsou tu přepisy jednotlivých dílů podcastu, ze kterého se dozvíte všechny dostupné informace o případu. Přesto to ale jistou dobu nemělo spád a stálo to na místě.

Náš pastor říkával, že bible je jako kladivo, může se stát nástrojem i zbraní - záleží na tom, kdo ho vezme do ruky. Zlí lidé používají Písmo jako zbraň k ovládání druhých a on nás chtěl ovládat.