Recenze - Hodná sestra

Dvě sestry odlišnější než den a noc

Autor: Sally Hepworth
Orig. název: The Good Sister
Rok: 2021, v ČR: 2022
Počet stran: 272
Nakladatelství: ikar
Překlad: Martin Urban
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

Hodná sestra je příběh o sestrách dvojčatech - Rose a Fern, které neměly lehké dětství kvůli matce. Jsou si velmi blízké a Fern coby autistka je na svou sestru Rose citově vázaná. Když Rose nedokáže otěhotnět, Fern se rozhodne sestře pomoci - jen si musí najít otce pro plánované dítě. Fernina "mise" otřese základy života, který si pro sebe pečlivě vybudovala, a rozproudí temná tajemství z minulosti. Hodná sestra je svérázný až šokující příběh o tom, co rodiny skrývají...

POSTAVY:
Fern - pracuje v knihovně, život má přesně nalajnovaný, nic nesmí vybočit její rozjetý vlak, má poruchu smyslového vnímání
Rose - sestra Fern, která se snaží s manželem otěhotnět
Rocco Ryan "Wally" - žije v karavanu, Fern si nejprve myslela, že je to bezdomovec

OBÁLKA:
Máme původní obálku, která na bližší pohled působí dost strašidelně. Navíc prvky květin na mě působí velmi uměle a graficky, na rozdíl od zbytku fotografie. Přitom ale musím uznat, že je to obálka vhodná k příběhu. 

Něco mi na ní nesedí. Jako by nerozlišovala, kde má přestat a dát ti prostor. Jako kdyby si myslela... že jí patříš nebo tak.

MOJE HODNOCENÍ:
Od Sally Hepworth jsem přečetla již její dvě předchozí knihy Rodina odvedle, která mě tolik neuchvátila a Tchyni, která byla naprosto skvělá. Proto jsem ráda sáhla po třetí ze čtyř vydaných knih od autorky.

Připadám si jako cizinka v jiné zemi, kde jsem po měsících neporozumění potkala svého krajana.

Hodná sestra je loňská novinka od autorky, která vyšla před pár dny i v českém překladu. Slibuje dramatický příběh dvou sester a jejich temných stránek. Kniha mě okamžitě vtáhla do děje. Ačkoliv je vyprávěna z několika různých úhlů, nebudete mít se čtením žádné potíže. Sledujeme tu deníkové záznamy Rose, která se snaží s manželem otěhotnět. Rose ve svých deníkových záznamech, které jí její psychoterapeut doporučil si psát, vzpomíná na dětství a věci, které formovaly ji i její sestru.

Vztah mezi dvěma sestrami-dvojčaty je na jednu stranu idylický. Fern, která má psychickou poruchu musí mít život pevně nalajnovaný. Chodí o patnáct minut dřív, každý den stejný, nesnese moc rozruchu, hluku nebo příliš dotyků. Nechává se opečovávat svou sestrou Rose, která ji chrání. Ovšem někdy až moc. Wally neboli Rocco Ryan je skvělá postava, která se postupně pěkně dokresluje. Dává vám smysl jeho jednání a v hlavě to má srovnané. Začne si románek s Fern a spolu mě moc baví. 

Že si lidé, kteří sestru nemají, myslí, že náš vztah je buď procházkou růžovým sadem, nebo peklem. Růžový sad i peklo. A že zlo je ve vztahu stejně podstatné jako dobro. Možná, že zlo je ještě důležitější, protože právě to člověka s tím druhým svazuje. 

Hodná sestra je skvělý psychothriller, který jsem měla problém odložit. Krátké kapitoly vás stále nutí otáčet stránku za stránkou a čekat, co bude dál. Upřímně, to, která sestra je hodnější jsem pochopila hned od začátku. Ovšem čeho všeho je schopná, to jsem nečekala. Její zloba a psychické narušení bylo bolestné a děsivé, přesto bohužel pravdivé. Po dlouhé době kniha, která mě opravdu nadchla a nepustila. 

Rose i Fern vyrůstaly v knihovně, a později si v ní Fern našla i svou práci. Knihy je baví, a čtou je. Autorka se nebála být konkrétní a v malých celkem nepodstatných okamžicích dala postavám knihu do ruky, což krásně dokreslilo postavy. 

Dneska jsme s psychoterapeutem důkladně probrali mou touhu po dítěti. Řekla jsem, že je to přímo fyzický pocit, asi jako hlad nebo bolest. Jako ztráta.

Závěr samotný byl skvělý, mrazivý. Pro mě rozhodně nejlepší kniha od autorky a ráda se pustím do dalších jejích počinů. Tento gradující thriller vás rozhodně zašimrá po zádech a jen tak vás nepustí. 

Ostatní lidé mohou přicházet a odcházet, ale ona tu bude stále se mnou.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Hodnou sestru ulovíte na stránkách Knižního klubu a Luxoru se slevou! 

Žádné komentáře

Albatros