Recenze - Skříň plná Diora

Orig. název:
Rok: 2020, v ČR: 2020
Počet stran: 470
Nakladatelství: Metafora
Překlad: Hana Sichingerová

Skříň plná šatů od Diora, pětašedesát let staré tajemství a tři ženy, jejichž osudy spojila válka...

Módní restaurátorka Kat Jourdanová v domě milované babičky nachází schovaný šatník plný neocenitelných Diorových šatů. Pátrání po jejich původu odhaluje události staré více než šedesát pět let. Dotýká se nejen osudů pilotky, která v roce 1939 narukovala ke Královskému letectvu, ale i samotného návrháře Christiana Diora, který po válce v Paříži představil svou první extravagantní kolekci stylu New Look.

Sky -  dětství se spřátelila s Nicholasem a byli nerozluční do jeho odjezdu, miluje létání, které jí naučila její matka
Nicholas - zemřel mu otec a jeho matka je nemocná, jako dítě se spřátelí se Sky
Kat - je rozvedená matka dvou malých holčiček, její babička je Margaux
Margaux - krásná pařížanka, která je snoubenkou Nicholase
Liberty - mladší sestra Sky, je jiná než její sestra

České vydání má svou obálku, která se mi úplně nelíbí. Původní obálky jsou o dost lepší.

Pamatujeme si víc šaty než ženu, která pro svou zemi málem obětovala život.

V roce 2019 se mezi mými nejlepšími knihami umístila Pařížská švadlena. Takže když po roce vyšla další kniha od autorky věděla jsem hned, že si ji také potřebuji přečíst.

Není pochyb o tom, že autorka se umí rozepsat, její knihy nejsou zrovna jednohubky na jeden večer. O tom svědčí i témata, o kterých se rozepisuje. Popisuje skutečné okolnosti, možnosti lidského bytí za světové války. Skříň plná Diora není výjimkou, vypráví příběh tří žen, jejichž osud se propletl za války a je na ženě čtvrté, která žije v přítomnosti, aby to klubko tajemství rozmotala. Už jen samotný námět je za mě opravdu perfektní.

Budoucnost není žádný slib, který se musí dodržet. Je to dějství, které se má odehrát. A možná už začalo.

Válečných příběhů je sice opravdu velké množství, ale jestli máte dát šanci nějaké další, pak jsou to rozhodně knihy od Natashy Lester. Autorčiny příběhy jsou lidské, emotivní a neodložitelné. Navíc se autorka zabývá rozsáhlým průzkumem různých problematik, které ve svých příbězích umísťuje.

Skříň plná Diora obsahuje dvě hlavní dějové linky. Za války sledujeme osudy Sky, která se po smrti matky rozhodla vydat v jejích stopách a jediné štěstí vnímá když může létat. Stává se členkou v organizaci žen pilotek, a ačkoliv je kvůli svému pohlaví jistým způsobem utlačována, je šťastná, že alespoň nějak může pomoci ukončení války. Liberty je sestra Sky, ale jejich pouto bylo dávno přetrženo a každá z žen si šla za svým. Znovu se jejich cesty spojují na válečné zóně. A třetí, Margaux je krásná a chytrá žena plná francouzského půvabu a šarmu, zasnoubená s Nicholase, což je kamarád z dětství Sky.

V tu chvíli jí došlo, že nechce být jen další žena, na kterou se usměje, další, s níž si dá skleničku, další, se kterou skončí v posteli. Chtěla někoho, pro koho bude moře a nebe a úplně celý svět.

Ačkoliv by se dalo říct, že už byla odkryta všechna možná válečná tajemství, je tomu opak. Stále jsou ukrytá tajemství a bolestné pravdy, které zůstávají ukryté v srdci. Natasha opět skvěle propletka historickou linku s módou. Navíc v této knize dala prostor i méně známé sestře slavného návrháře Diora, Catherine, která si prošla za války opravdu těžkým obdobím.

Ale šaty jsou umělecké dílo, které povznese ducha, a přitom si je člověk může odnést domů, aby si je mohl obléknout, kdykoli má chuť, i kdyby v nich měl jen uvařit snídani, pokud by to bylo nutné pro povzbuzení duše.

Co dodat, kniha Skříň plná Diora si mě získala, byla jsem velmi zvědavá, jak to s hrdiny dopadne a celé rozuzlení mě bolelo. U této knihy budete potřebovat zásobu kapesníčků. Ovšem kromě historické linky, módního koření tu nechybí také milostná linka. Asi není třeba nijak hádat kdo a jak, už jen ze samotné anotace je jasné, že mezi Sky a Nicholasem dojde k zamilování. Já sama jsem jim vztah velmi přála, jelikož mi byli oba velmi sympatičtí.

Celá kniha se odehrává ve dvou časových rovinách, kdy se mezi nimi různě po kapitolách přeskakuje. Velmi mě podobné vyprávění baví, jelikož pak čtenář tápe a je napnutý jak kšandy, kam se děj bude ubírat. Společně s Kat tak budete odhalovat její minulost. Celá kniha je plná krásných myšlenek ze kterých jsem jen těžko vybírala pouhé tři sem do recenze. Z tohoto důvodu jich tu máte o něco víc než obvykle, a přesto jich tu spousta chybí.

Ty nešiješ švy, ale vytváříš život.

Pokud máte rádi historické romány a příběhy s tématikou Druhé světové války tak si tuto knihu nesmíte nechat ujít. Doporučuji jak Skříň tak i autorčinu předchozí knihu Pařížskou švadlenu

Přála si, aby to bylo takhle snadné a život se dal změnit stejně, jako se slova v knize dají upravit na jinou verzi, která je lepší. A žili šťastně až do smrti.