Recenze - Krev a med

Název série: Holubice a had
Pořadí: #2
Rok: 2020, Rok v ČR: 2021
Počet stran: 464
Překlad: Petra Badavec
Moje hodnocení: ***

Lou, Reid, Coco a Ansel prchají před čarodějným společenstvím, královstvím i církví – a nemají se kde ukrýt. Aby se jim podařilo zmizet před zástupy čarodějnic a jednotkami chasseurů, potřebují spojence. Ty nejsilnější. Pro své bezpečí však musejí něco obětovat, a tak se skupina rozdělí. Zatímco se Lou a Reid mezi sebou snaží uzavřít rozšiřující se propast, zlá Morgane spřádá smrtící hru na kočku a myš. A je odhodlaná zničit to nejcennější, co mají…

Louise - čarodějnice, která se skrývá aby porazila svou matku, zároveň se bojí, aby ji neovládla temná magie
Reid - miluje Louise, chce ji chránit a být s ní, uvědomuje si ale, že nic už není jako dřív

Jestli je něco na tomto druhém dílu bez sebemenší výtky, pak je to jednoznačně obálka. Nejenže obálky samotné série jsou nádherným celkem, ale každá obálka je do sebemenšího detailu vymazlená. Příjemným bonusem je krásná mapa.

Naše situace není v žádném ohledu ani trochu příjemná. Tenhle druh magie, který balancuje na špičce nože mezi životem a smrtí, vyžaduje oběti. Příroda si žádá rovnováhu.

Vloni jsem přečetla naprosto perfektní Holubici a hada první díl z této nyní trilogie. Jednička byla dokonalá a zařadila se mezi nejlepší knihy toho roku. Když autorka ohlásila, že z prvotního plánu duologie bude trilogie, přišly na mě první rozpaky. Známe to nešťastné a pravdivé pravidlo, že druhé díly bývají vycpávkové. Do dvojky jsem se tedy pustila s obavami, které bohužel byly oprávněné.

Krev a med je druhý díl z trilogie a hned v úvodu musím říct, že na to, kolik má kniha stran se autorka nijak nezabývala připomínám událostí z dílu předešlého. Jedničku jsem četla před rokem a ze začátku jsem měla dost problém si rozpomenout co se tehdy odehrálo. Většina autorů se snaží čtenářům alespoň kostru děje nějak připodobnit, tady se s tím Shelby vůbec nezabývala.

Snažím se být trpělivá, chassíku, čas je ale luxus, který si nemůžeme dovolit.

Stejně jako v prvním díle, i v druhém sledujeme děj očima obou hlavních hrdinů Reida a Lou. V knize je dost pěkných myšlenek a ráda bych vám tu vypíchnula daleko více citací, ale bohužel není prostor. Krev a med má skoro pět set stran, a bohužel musím podotknout, že se většinu děje vlastně nic neděje. A co hůř, jsou v knize jisté nesrovnalosti. Hrdinové mají týden na to, aby našli spojence, což mi trošku připomíná zápletku z Rozbřesku. Ovšem týden mají i na to, aby se různě po království přesunuli. Zkrátka a dobře, hrdinové asi létali na košťatech aby to všechno stihli.

Druhá věc, která mi na knize dost lezla na nervy byla obrovská náhoda. Naše skupinka se různě scházela a rozcházela a pokaždé se úplně snadno setkala aby se dalo někoho zachránit. Naprosto nereálné. A to nemluvím o tom, jak v tomto díle funguje magie, nebo spíš nefunguje. V prvním díle bylo řečeno něco a tady je to najednou docela jinak. Jedna z hlavních postav se učí magii, ale ani tento zajímavý fakt není v knize nijak rozepsán.

Je to dar, Reide. Je toho mnohem víc než jen to, co jsi viděl. Magie je nádherná, divoká a svobodná. Chápu tvoji zdráhavost, nemůžeš se před ní ale  schovávat věčně.

Vztah mezi Lou a Reidem je takový zvláštní. Oba se milují, ale Lou neustále kouzlí a tím proměňuje svou podstatu na temnější. Navíc neustále má potřebu Reida zachraňovat a nenechá ho v knize téměř nic udělat.

Prvních třeba sto stran mě dost bavilo, bylo to jako návrat domů. Dokonce jsem si říkala, že půjdu proti proudu, protože se mi kniha opravdu líbila a bavila mě. Ale potom všechno nějak uvízlo na mrtvém bodě. Ačkoliv na konci konečně došlo k nějaké akci, nějak už mě to nedokázalo pohltit. Kdyby byla kniha kratší, nebo byly víc do hloubky probrané některé věci, co třeba byli v jedničce, či kdyby tu byl víc vztah mezi Lou a Reidem, asi bych byla nadšenější.

Louisin příběh nemá šťastný konec. Končí smrtí. Lou nezůstane tou dívkou, do které ses zamiloval, ať už dílem své matky, nebo svým vlastním.

Zkrátka a dobře jsem velmi zklamaná, to ale neznamená, že si nepřečtu třetí díl. Krev a med je typický vycpávkový díl, ale doufám a držím palce třetímu dílu, aby byl zase tak skvělý, jako jednička.

Nemůžeme pokračovat stejně jako doposud. I když to bylo ironické a kruté, hodili jsme se k sobě asi jako čarodějnice a lovec. Manžel a manželka. Ale změnila se. A já taky.