Recenze - Nejkrásnější dárek

Autor: antologie
Kresby: Štěpánka Jislová
Počet stran: 1
Nakladatelství: Yoli
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Soubor dvanácti vánočních povídek mladých českých autorů.
Stejně jako se liší každá sněhová vločka, je i každý příběh v této knize zcela jedinečný. Nejkrásnější dárek je antologie dvanácti young adult povídek od mladých českých autorek a autorů. Jejich hrdinové vám připomenou, proč milovat Vánoce a jak příjemné je ztratit se za dlouhých zimních večerů někde v koutku s dobrou knížkou. Krom známých jmen české young adult scény, jako jsou Theo Addair, Anna Musilová nebo Kateřina Šardická, nabízí kniha i pár překvapivých debutů. Začtěte se spolu s námi do stránek příběhů a užijte si neocenitelné kouzlo Vánoc…

OBÁLKA A GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ:
Už od prvního pohledu je tato sbírka nádherná. Má dokonalou obálku, červenou ořízku a velmi sympatický formát. Za veškerými ilustracemi stojí Myokard

Instagram byl - je - obraz světa, kterej si všichni přejeme žít, ale nežijeme.

Když jsem se v únoru loňského roku dozvěděla o vyhlášení literární soutěže Yoli, jehož tři nejlepší povídky vyjdou v jedné společné vánoční povídce Nejkrásnější dárek, byla jsem nadšená. Dokonce jsem si chvilku pohrávala i s myšlenkou, že se zkusím také zapojit. Nakonec jsem si ale nenašla čas pro napsání povídky a tak se teď mohu pokochat vítěznými pracemi ostatních.

Jednotlivé povídky jsem si na čtení rozložila na prosinec a každý druhý den jsem četla jednu. Díky tomu jsem si z povídek vytvořila takový adventní kalendář. Ovšem když jsem se dostala zhruba do třetiny, došlo mi, že tohle nebude milá četba ale pořádná depka. Autoři se rozhodli zlomit mi srdce a do všech povídek přidali velkou bolest a žal. Osobně mi přišlo, že v hlavní roli nejsou vánoční svátky, ale utrpení a zvednutí se ze dna.

Promin, ale jsem jenom člověk. Snažím se sice bejt dobrej člověk, ale někdy jsem prostě jen člověk, co závidí, srovnáá se s ostatními a říká si, proč ona, a ne já? Proč já, a ne ona? I u nejlepší kamarádky. Tím spíš. Protože to je to zrcadlo, který ti život nastavuje dennodenně, a ty přitom vidíš, co je za ním.

Z jednotlivých povídek mi bylo dost smutno. Autorům se dokonale povedlo svými krátkými texty probudit ve mně emoce, což je za mě dobrý příklad toho, že čtivo stojí za to. Mezi povídkami se najdou moji favorité ale i některé, které mě až tolik neoslovili. Je to zkrátka young adult povídková sbírka. Nemohu jinak než chválit Kateřinu Šardickou, Klárku Novákovou nebo Radka Blažka, jejichž práce se mi opravdu moc líbily.

První povídka od Aničky Musilové North Finley mně neskutečně zasáhla, už jen proto, že jsem v té době prožívala cosi podobné. Ztráta blízké osoby je vždy bolestná, ať se jedná o jakoukoliv podobu odchodu. Jen někdy je to bohužel nevratné.

Rozešly jsme se ve zlém a já už to tak dál nechci. Chybíš mi.

Ono někdy dostat něco jiného než jste čekali není na škodu. Naopak se z toho vyklubalo příjemné překvapení. Pro osobně jsou Vánoce nejkrásnějšími svátky v roce, každý rok se na ně ohromně těším. Ovšem ne pro všechny lidi jsou tyto svátky příjemné. Nejkrásnější dárek vypráví o lidech, kteří mají důvod k tomu nebýt z Vánoc veselí. A takových osudů je mezi lidmi daleko více, takže kniha je ze života.

Sama mám velké pouto ke své rodině, letos jsem nemohla klasicky Vánoce trávit s rodinou tak, jak jsme byli zvyklí, protože nám do toho zasáhla korona. O to víc jsem chápala bolest hrdinů, kteří ztratily své blízké. Vánoce jsou totiž o rodině, lidech ne o hmotných věcech nebo zbytečnostech kdo co má či nemá.

Kouzlo není něco, co se stane, když proneseš ta správná slova. Kouzlo je v tom, co dokážeš vnímat srdcem.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Nejkrásnější dárek ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!

V životě občas potkáte lidi, se kterejma si sednete jako dvě poloviny lineckýho cukroví slepenýho marmeládou. Já byla jedno linecký kolečko, vavřinec druhý. Jenže místo marmelády mezi náma byl bramborovej salát, prostě něco, do čeho jsem se bála kousnout.
Jsem vlastně tak trochu jako ty knížky. Outsider, se kterým se nikdo nebaví. Nikdo nestojí o jeho pozornost.