Recenze - Eliza a její nestvůry

Young adult příběh o dívce, která je pro všechny offline neviditelná a pro online svět je nesmírně oblíbená | Dokáže se úspěšná autorka komiksu zamilovat?

Autor: Francesca Zappia
Orig. název: Eliza and her monsters
Rok: 2017, v ČR: 2019
Počet stran: 352
Překlad: Anežka Dudková

Eliza je stydlivá a trochu divná holka, ale na internetu se z ní stává anonymní tvůrkyně populárního komiksu Nestvůrné moře. Vůbec si neumí představit, že by se jí ve skutečném světě mohlo líbit tolik jako ve virtuálním. Tedy do chvíle, než do školy nastoupí fanoušek její tvorby Wallace. Rozumí si a Eliza začne přemýšlet, jestli by život offline nestál za zkoušku. Jenže pak vyjde její identita najevo a všechno, co vybudovala, se začne rozpadat.

Skutečný lidi nemají životy zhuštěný do zápletek.

Eliza - tichá, nenápadná dívka, která se těší, až bude na vysoké, zatímco ve skutečném světě je neviditelná, v tom online světě je autorka vele oblíbeného komiksu Nestvůrné moře
Wallace - příliš nemluví, přestěhoval se do nového města a začal chodit na stejnou střední jako Eliza

Už na první pohled mě kniha svou obálkou nalákala na svůj obsah. Kniha nese svou původní obálku, která prostě nemohla být lepší. Uvnitř se navíc nacházejí ilustrace, které kreslí Eliza.

Tenhle příběh je můj a je mou povinností ho přivést na svět.
Zním kvůli tomu namyšleně?
To je mi fuk.
Je to pravda.

Eliza and her monsters jsem už nějaký ten pátek vídala různě na internetu a nesmírně dlouho jsem uvažovala, že bych si knihu pořídila v angličtině. Když se letos objevila zmínka o tom, že vyjde v češtině, měla jsem velkou radost. A konečně bylo rozhodnuto.

Kniha sklízí nesmírně dobré ohlasy a já musím s většinou souhlasit. Milý young adult příběh o dívce, jejíž život je černobílý a nezajímavý. Za to příběh, který vytváří je naopak barevný a nesmírně zajímavý. Eliza je tichá dívka, o které nikdo netuší, že je onou autorkou slavné série Nestvůrné moře. Vlastně nemá ani žádné opravdové kamarády kromě těch, které zná online.

Její život se změní v den, kdy se v její škole objeví nový spolužák Wallace. I on je velmi tichý a daleko radši než slova mluvená užívá písemný projev. Po řadě drobných kotrmelců se ti dva začnou více bavit a sbližovat. Wallace v sobě nese smutnou minulost a většinu svého volného času věnuje psaní fanfikce na Nestvůrné moře. Vlastně se nejedná o fanfikci ale románový přepis komiksu. Eliza se o tom dozvídá a stává se beta čtenářem vlastního příběhu. Je okouzlená tím, jak jejím příběhem Wallace žije. Ale čím blíže si ti dva jsou, tím vzdálenější je možnost se Wallacovi svěřit s tím, kdo Eliza doopravdy je.

Ten počítač je moje králičí nora a internet moje říše divů. Spadnout do ní můžu jen tehdy, když nevadí, že se v ní ztratím.

Eliza a její nestvůry je příběh vyprávěný v ich formě samotnou Elizou. Kniha má jen dvě hlavní postavy, ostatní jsou skutečně jen křovím, který dotváří celý koncept. Ovšem i když ostatní postavy nedostávají takový prostor, autorka se rozhodla zabrousit i do temnějších vod. Konkrétně na teenagerovské problémy s rodiči, kdy děti tráví svůj čas většinou jen na počítači a jinak si svůj čas neumí představit. Líbí se mi, jak to tu pojala autorka a co si budeme říkat, dost z nás se v podobné situaci vidí. I když my spíše než u počítače trávíme čas u knih, nemám pravdu?

Ale je pravda, že to zde autorka spíše jen nastínila namísto toho, aby šla do hloubky problematiky. Určitě nečekejte, že najdete nějaké ponaučení. Hlavním tahounem celé knihy je prolínání dvou příběhů - toho online a toho skutečného ve kterém se pomalu a nevinně vyvíjí první láska mezi Elizou a Wallacem.

Celý příběh rozebírá velmi aktuální téma, o kterém se tolik nehovoří. Svět offline a online. Mladí lidé tráví čím dál více času online a někdy tak zapomínají žít skutečný život, který se neděje na obrazovce počítače. Wallacův problém sice sahá daleko hlouběji, než se na první pohled může zdát. Ale také má problémy mluvit nahlas. Daleko víc mu vyhovuje dopisování si. Kniha má rozhodně ambice na to, aby oslovila i starší generace.

Pravda je nejhorší nestvůra, protože nikdy opravdu nezmizí.

Zpestření klasického textu o různé kresby nebo části komiksu a v neposlední řadě také části chatů nebo jiných online zpráv. Elizu a její nestvůry mohu doporučit všem, kteří mají rádi young adult příběhy ale osobně si myslím, že zaujme i starší ročníky.

Nestvůrné moře je moje.
To já jsem ho stvořila, ne naopak.
Není to parazit, závazek ani osud.