Literární salon: Scénické čtení

Americký klub dam | Listování 


Ahoj všichni, 

v úterý 14.května Kuba z Book´s calling pořádal další literární salon, který se tentokrát konal v nádherných prostorech Náprstkova muzea na Betlémském náměstí v Praze, kde se dříve konal Americký klub dam. Hosty tentokrát byli: herečka Kateřina Coufalová a zástupci Listování Lukáš Hejlík a Věra Hollá. 



Americký klub dam

V roce 1865 byl založen první ženský vzdělávací spolek, mezi jehož členky byla například Karolína Světlá, vznikl na popud Vojty Náprstka. Celou historii tohoto salonu si můžete přečíst na jejich webových stránkách. Dámy se setkávali v knihovně, ve které jsme večer strávili. Musím přiznat, že místo na mě působilo opravdu kouzelným dojmem. Přes padesát tisíc svazků, které měli svou historii. Opravdu úžasný zážitek. Navíc se jednalo o vůbec první veřejnou knihovnu v Praze, kterou založil právě Vojta Náprstek. 


Co je to scénické čtení? 

Lukáš Hejlík a Věra Hollá při ukázce ze hry Šmodrcha

Opera, muzikál, komedie... každý tak nějak máme představu, co to znamená. Scénické čtení je poměrné nový divadelní rozměr, který má diváka pobavit. Zároveň není nijak náročný, nemá kulisy, herců na place je pomálu a nemají ani kostýmy. Herci čtou z knih či jiných materiálů. 

Lukáš Hejlík před šestnácti lety založil Listování, což je cyklus scénického čtení. Každý měsíc se tak snaží představovat aktuální knihy nebo témata v hodinových představeních, po kterých následuje diskuze. V celé hře se snaží vystihnout jazykový styl knihy a celkovou atmosféru příběhu. Pokud se hraje o knize, potom se těchto představení většinou účastní také samotní autoři, kteří pak mají k celému dílu co říci. Diváci poté mohou podávat nejrůznější dotazy. Na celém jevišti není jediná kulisa, jen herci. Ovšem herci pracují se zvuky, hudbou nebo různými audio prvky. Listování jezdí hrát i do jiných měst. Představení mají také ve školách, kde hrají různé příběhy pro děti a mají zkrácený čas představení na půl hodiny. 

Listování je další formou literárního světa a sama jsem se ho také účastnila. Viděla jsem představení Svatá Kateřina, které hovoří o kuřimské kauze. Předsatvení se mi líbilo a osvětlilo mi, co jsem si jako dítě z kauzy nepamatovala. Rozhodně vám doporučuji Listování vyzkoušet. 


Moc děkuji Kubovi za organizaci večera, dále Náprstkovu muzeu, který umožnil, abychom strávili večer v tak krásném prostředí a v neposlední řadě také hostům, kteří nám kromě zajímavostí také přednesli několik ukázek. 


na tomto místě se konaly dámské salonky


Kateřina Coufalová a její ukázka

Lukáš Hejlík a já - za fotku moc děkuji Mai a Kristý

3 komentáře

  1. Tento salón se hodně povedl, do teď je to furt můj nejoblíbenější a mám díky němu krásný vzpomínky ♥

    All about Candys life

    OdpovědětVymazat
  2. Byl jsem na třech Listováních - ve dvou případech tam byl právě Lukáš Hejlík. Ale bohužel se to u nás úplně nechytlo tak budu muset na další dojíždět jinam.

    OdpovědětVymazat
  3. Listování je skvělý nápad, snad se ho taky někdy zúčastním :)
    Sběratelka.knih

    OdpovědětVymazat

Albatros