Recenze - Na okraji

ZMIZENÍ SEDMNÁCTILETÉ DÍVKY | NÁVRAT INSPEKTORKY DO JEJÍHO RODNÉHO MĚSTA | CO SE DOOPRAVDY STALO? 


Autor: Lina Bengtsdotter
Orig. název: Anabelle
Pořadí v sérii: #1
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 320
Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Překlad: Lucie Podhorná
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Uprostřed Švédska na hranici krajů Västergötland a Värmland leží v hlubokých lesích vesnice Gullspang. Jednoho horkého léta odsud zmizí sedmnáctiletá Annabelle. Její rodiče šílí strachy, místní policie je bezradná a organizace Missing People ji bezvýsledně hledá.
Na místo činu jsou vysláni inspektorka Charlie Lagerová a její kolega. Charlie je zkušená policistka a práce jí poskytuje uklidňující rutinu, kterou její chaotická duše potřebuje. Tohoto případu se ujmout nechce, ale nakonec udělá to, co vždycky: poslechne příkaz. Charlie Lagerová se tak vydá na cestu do minulosti. Musí se vrátit tam, odkud odešla, když jí bylo čtrnáct let, vrátit se do dětství, kterému se ze všech sil snažila uniknout. Jakmile se vrátí, všechny její vzpomínky oživnou. Vzpomínky na tehdejší omezené možnosti a velkou touhu utéct. Vzpomínky na matku, která představuje všechno, čeho se Charlie bojí: alkoholismus a nemoc.
Zatímco se Charlie snaží zjistit, co se Annabelle stalo, objevuje děsivá fakta ze své minulosti. Musí čelit i své nejhorší vzpomínce: okamžiku, kdy nechala někoho zemřít.



POSTAVY:
Charlie Lagerová - inspektorka, kterou povolali k případu zmizelé dívky
Anabelle - sedmnáctiletá dívka, která se v noci nevrátila domů
Nora - matka Anabelle, velmi se o svou dceru strachovala
Betty - matka Charlie, měla problémy s alkoholem

OBÁLKA:
Na okraji je detektivka ze Švédska, takže mi obálka k této knize dokonale sedí. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
Detektivky a thrillery mám v oblibě, z tohoto důvodu jsem si po přečtení anotace Na okraji nemohla nechat tuto knihu ujít. Kniha Nebyla nijak dlouhá, takže jsem ji měla přečtenou za dvě odpoledne. 

Na okraji je vyprávěna ze tří různých pohledů. Hlavní inspektorka Charlie vypráví většinu příběhu. Její kapitoly střídají myšlenky zmizelé Anabelle a poslední část je vyprávěna prostřednictvím deníkových záznamů dvou malých děvčat. Jak to spolu souvisí či nikoliv si ale musíte přečíst sami. 

Oceňuji autorčin styl vyprávění - krátké a svižné kapitoly byly čtivé. Navíc střídáním vyprávění více postav rozhodně obohatila děj. Nejvíce jsem byla ráda za vyprávění Anabelle, díky čemuž jsme mohli více poznat povahu pohřešované dívky. Pokud se bojíte, že by nám toto vyprávění mohlo vyspoilerovat dopředu co se stalo, nemusíte se obávat. Anabelle nám ze svého života ukazuje jen střípky a postupně odkrývá svá tajemství. 

Kniha byla napínavá ale nenazývala bych ji thrillerem, spíše společenským románem nebo lehkou detektivkou. Za co ale neskutečně tleskám je konec, který si u mě vysloužil o hvězdičku vyšší hodnocení. Opravdu nečekané rozuzlení ve kterém do sebe všechno skvěle zapadlo. 

Autorce rozhodně musím vytknout malou fantazii co se týče vymýšlení jmen. Hlavní hrdinka se jmenovala Charlie a její nadřízený byl Challe. Jeden z podezřelých se jmenoval Jonas vs. novinář Johan proč? Kord u švédských románů bych očekávala více tamějších jmen. 

Charlie mi nebyla příliš sympatická. Měla problematické dětství a v dospělosti velmi holdovala alkoholu. Chvílemi jsem měla pocit, že se autorka snaží Charlie připodobnit k Erice ze série Roberta Bryndzy. Na Charlie všichni měli samou chválu ale upřímně, v tomto případu se jinak zvlášť nepředvedla. Naopak, všechno se vyřešilo bez jejího přičinění. A když na něco přišla, byla to náhoda, jelikož se zrovna nachomýtla u nějaké zainteresované osoby.

Mé srdce si hlavní hrdinka nezískala a dokonce ani pohřešovaná Anabelle mi nebyla moc sympatická, i přesto mě ale čtení bavilo. Osobně si myslím, že by se původně dalo z příběhu vytřískat daleko víc, ale jako prvotina si myslím, že je to velmi slušný začátek série. Pokud se mi dostane do rukou druhý díl, ráda po něm sáhnu. Největší plus v této knize vidím v prolínání časových rovin a především v závěru, který mě hodně překvapil. 

Celkově musím říct, že jsem děj této knihy nedokázala nijak dopředu odhadnout. Na okraji je prvním dílem nové série a doufám, že se autorka bude jen a jen zlepšovat. Dále mi neskutečně moc vyhovovaly krátké kapitoly, díky čemuž se kniha četla o to svižněji.


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Barče z Cosmopolisu. Knihu Na okraji zakoupíte na stránkách Cosmopolisu


7 komentářů

  1. Krásně napsaná recenze. Bohužel, detektivky úplně nemusím. Thrillery ano, ale hodně často je thriller zároveň detektivkou :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Baru. Tuto knihu bych spíš než k thrilleru přirovnala ke společenskému románu s detektivní zápletkou :-) Jsem moc zvědavá na další díly série :-)

      Vymazat
  2. Zajímavá kniha, hezky jsi knihu popsala. Se jmény máš pravdu, je to takové nemastné neslané a jsou dost podobná.
    Detektivky bohužel málokdy čtu.

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jména mi dávaly opravdu zabrat, Mai :-( Ale jinak určitě jedna z lepších knih :-)

      Vymazat
  3. O knize slyším poprvé. Já detektivky příliš nečtu, ale babička je má ráda, tak mám aspoň další tip a dárek :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jedná se o první díl plánované série. Jsem moc zvědavá na další díly. Pro čtenáře detektivek je to skvělá volba :-)

      Vymazat

Albatros