Recenze - Johana

PŘÍBĚH A ROZHODNUTÍ JEDNÉ HOLČIČKY | DÍVKY | ŽENY



Autor: Pavla Horáková, Alena Schreinostová, Zuzana Dostálová
Orig. název: -
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2018
Počet stran: 192
Nakladatelství: Paseka
Překlad: -
Moje hodnocení: ✶✶✶

Jedenácté narozeniny chce Johana oslavit se svou nejlepší kamarádkou Simonou, protože je mají ve stejný měsíc. Johanina máma cvičí džezgymnastiku a je krásná. Na tátu si Johana moc nepamatuje, zato s babičkou tráví spoustu času. Ta jí vypráví o tom, co bylo, a dovede zahnat veškeré obavy. Johanu ale vlastně kromě pitomého spolužáka Radka Hadraby a tajného obsahu babiččiny krabičky nic netrápí… Bude to stejné i za třicet let?

Svěží novela civilně a bez okázalosti mapuje třicet roků v životě dívky narozené v polovině 70. let. Mohlo by se zdát, že se v ní nic dramatického neděje, přesto však Johana vypovídá o historických událostech i osobních prožitcích leckdy výmluvněji, než dovedou zachytit vypjaté scény. Johana nese i svérázný literární rukopis. O jednotlivé dekády se postaraly tři výjimečné autorky.




POSTAVY:
Johana - hlavní hrdinka, která nám doslova roste před očima

OBÁLKA A GRAFIKA:
Paseka má šťastnou ruku na zajímavé obálky. U Johany tomu nebylo jinak. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-



MOJE HODNOCENÍ:
Johana, příběh který mě svou anotací velmi nalákal. Několik let strávených s hrdinkou na téměř 200 stranách. Ovšem až tak skvělé, jak jsem čekala, to bohužel nebylo. 

Ovšem pěkně od začátku. Johana je hlavní hrdinka naší knihy, která se nám z malé holčičky stane téměř čtyřicátnicí. Ve třech částech sledujeme její vzlety a především pády. 

Johana to neměla jednoduché - ani doba, ve které se děj odehrává, ani její rozhodnutí nebyla vždy správná. Ovšem i když mi bylo hrdinky líto, k srdci mi tolik nepřirostla. Nelíbilo se mi, jak se během vteřiny dokázala změnit. Další negativum vidím v množství zápletek, které se v tak útlé knihy objevovaly. Autorky chtěly poukázat na dobu, zachytit všechny problémy a komplikace doby, ale v tak malém rozměru mi to přišlo zbytečné. Zmínky o smrti princezny Diany, pádu Dvojčat nebo svatby prince Williama a jeho ženy Kate ukazovali děj reálněji a člověk se hned dokázal zařadit do časové osy.

Drogy, vztahy, nevěry, prostituce, to vše bylo v této knize spíše naznačeno. Autorky se v dějové lince nemohly ani do jednoho tématu ponořit hlouběji a tak naznačení působilo spíše chaoticky. 

Po dočtení jsem marně hledala další strany. Kde je pokračování? Bude nějaké nebo to autorky prostě jen přestalo bavit? Johanu napsaly tři spisovatelky, které jsou stejně staré jako jejich hrdinka. Měla jsem možnost setkat se s nimi osobně a pohovořit o jejich "dítěti". 

Proč Johanu psaly tři autorky? Jednalo se o impulzivní nápad, který vzešel z toho, že se všechny autorky znaly ze psaní společných povídek. Pak už to šlo ráz na ráz. Autorky se dohodly na hrubém ději a každá z žen se potom věnovala své části Johanina života. 

Napsat takový román chce odvahu. Pustit se do něčeho s někým a neznat přesní podmínky je opravdu zajímavé. Díky tomu mám z románu lepší pocit, než po jeho dočtení. Navíc nám na besedě autorky mnohé osvětlily.

Za knihu moc děkuji Jakubovi z Book´s calling a nakladatelství Paseka


Žádné komentáře

Albatros